Mέχρι και εμπλοκή στην αξιολόγηση του Σεπτεμβρίου λόγω ΔΕΣΦΑ διαβλέπει η γερμανόφωνη ελβετική εφημερίδα Neue Zurcher Zeitung αν ναυαγήσει η μεταβίβαση του Διαχεριστή στην αζέρικη Socar.
Στο άρθρο της με τίτλο «Φάρσα η ιδιωτικοποίηση του ΔΕΣΦΑ» η εφημερίδα αναφέρεται στο ιστορικό της όλης υπόθεσης, επικαλείται οικονομικούς παρατηρητές στην Αθήνα που χαρακτηρίζουν το εγχείρημα της ιδιωτικοποίησης «κλινικά νεκρό» και τονίζει ότι το γεγονός αυτό ενδέχεται να οδηγήσει σε επιπλοκές στη δεύτερη αξιολόγηση του ελληνικού προγράμματος προσαρμογής, που έχει προγδραμματιστεί για τον Σεπτέμβριο.
Αναφέρει ότι ο υπουργός Περιβάλλοντος – Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης δεν αποκρύπει ότι επιδιώκει ένα συναινετικό διαζύγιο με τη αζέρικη Socar αλλά σε περίπτωση ανοικτής διαφωνίας με την κρατική εταιρία αερίου του Αζερμπαιτζάν τότε θα προχωρήσει στη διεξαγωγή ενός νέου διαγωνισμού. Παραμένοντας όμως πιστός στα ιδεολογικά του πιστεύω θέλει να θέσει προς πώληση μόνον ένα μειοδοτικό πακέτο του ΔΕΣΦΑ.
Οπως είναι γνωστό το deal με τους Αζέρους για τον ΔΕΣΦΑ φαίνεται ότι «χάλασε» μετά τη νομοθετική πρωτοβουλία Σκουρλέτη να μειώσει τα προσδοκώμενα έσοδα του Διαχεριστή, εξέλιξη που εκτιμάται ότι μπορεί να οδηγήσει στην αποχώρηση της Socar, η οποία όταν κατέθετε την προσφορά των 400 εκατ. ευρώ για το 66% των μετοχών του Διαχειριστή υπολόγιζε σε υψηλότερες αποδόσεις.
Η σύμφωνία για τη μεταβίβαση του ΔΕΣΦΑ, που υπογράφηκε τον Δεκέμβριο του 2013, μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της Socar δεν ολοκληρώθηκε ποτέ, αρχικά εξ αιτίας των γραφειοκρατικών εμποδίων και κυρίως του όρου που έθεσε η Κομισιόν να πέσει το μερίδιο των Αζέρων κάτω από 50%, στο πλαίσιο της σχετικής ευρωπαικής νομοθεσίας, το λεγόμενο τρίτο ενεργειακό πακέτο.
Η Κομισιόν έδωσε τελικώς το πράσινο φως όταν η Socar συμφώνησε να μεταπωλήσει το 17% σε τρίτη εταιρία. Ο ευρωπαίος εταίρος θα ήταν ο ιταλικός διαχειριστής Snam με τον οποίο η Socar φανόταν στις αρχές του καλοκαιριού να καταλήγει σε συμφωνία για την πώληση του 17%.
Ωστόσο, ο υπουργός κ. Σκουρλέτης είχε διαμηνύσει από πέρυσι τον χειμώνα ότι δεν μπορούσε να δεχθεί την αύξηση κατά περίπου 68% των τελών χρήσης δικτύου, μία αύξηση η οποία θα προέκυπτε αν εφαρμοζόταν ως είχε η μέθοδος ανάκτησης ορισμένων εσόδων του ΔΕΣΦΑ, που αφορούσαν σε παλαιότερες χρήσεις. Με την τροπολογία που ψηφίστηκε τον Ιούλιο, η μεθοδολογία ανάκτησης τεων εσόδων αυτών άλλαξε και αν εφαρμοστεί θα επιφέρει αύξηση τελών της τάξης του 30-35%.
Κύκλοι της αγοράς ωστόσο αναφέρουν ότι υπήρχαν και άλλοι τρόποι για να ανακτήσει ο ΔΕΣΦΑ τα έσοδα αυτά χωρίς να καταλήξει σε τόσο μεγάλη αύξηση των τελών δικτύου και θεωρούν ότι σκοπίμως το υπουργείο οδηγεί την υπόθεση στα άκρα, προκειμένου να αποχωρήσουν οι Αζέροι.
Το ενδιαφέρον από εδώ και πέρα είναι πώς θα αντιδράσουν οι Βρυξέλλες, οι οποίες κατά βάση δεν κρύβουν οτι θα προτιμούσαν έναν ευρωπαίο διαχειριστή αερίου για να αναλάβει τον ΔΕΣΦΑ. Παράλληλα όμως πρέπει να αναμένονται και οι τελικές κινήσεις της Socar.