Τουρκική εταιρία είναι έτοιμη να ενταχθεί στο πρότζεκτ επέκτασης του αγωγού Turkish Stream, στην Ελλάδα με τελικό προορισμό την Ιταλία, τον λεγόμενο και Νότιο Αγωγό, όπως αποκάλυψε ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ Θοδωρής Κιτσάκος.
Μετά το Μνημόνιο Κατανόησης για τον Νότιο Αγωγό, που υπέγραψαν τον περασμένο Φεβρουάριο στη Ρώμη η ΔΕΠΑ, η Gazprom και η ιταλική Edison (εταιρία θυγατρική του γαλλικού ομίλου EdF) έχουν γίνει πολλές μελέτες και το σχέδιο επικαιροποιείται γιατί «πιθανότατα θα εισέλθει και τέταρτος εταίρος από την Τουρκία», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ
Ο κ. Κιτσάκος δεν ανέφερε το όνομα της τουρκικής εταιρίας, αξίζει όμως να επισημανθεί ότι στο παρελθόν, όταν ακόμα ήταν στο προσκήνιο το πρότζκετ ITGI, αγωγός διασύνδεσης Τουρκίας- Ελλάδας -Ιταλίας που προοριζόταν για τη μεταφορά αερίου από το Αζερμπαϊτζάν, ήταν η Botas, η κρατική εταιρία αερίου της γειτονικής χώρας που επρόκειτο να συμμετάσχει.
Ο υπουργός Περιβάλλοντος – Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης δήλωσε χθες στο ελληνο-ρωσικό συνέδριο για την Ενέργεια ότι για την υλοποίηση του σκέλους του αγωγού στην Ελλάδα ως την Ιταλία θα χρειαστεί η πολιτική στήριξη 4-5 ευρωπαϊκών κυβερνήσεων και η εμπλοκή 4-5 ευρωπαϊκών εταιριών.
Πρόσθεσε δε ότι οι Ρώσοι δείχνουν διατεθειμένοι να τηρήσουν τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς, όσον αφορά στο έργο.
Ο Turkish Stream είναι πρότζεκτ της Gazprom για την κατασκευή αγωγού από τη Μαύρη Θάλασσα που θα καταλήγει στα ευρωπαϊκά παράλια της Τουρκίας, μεταφέροντας ρωσικό αέριο. Το πρώτο σκέλος του αγωγού αφορά αποκλειστικά την τροφοδοσία της γειτονικής χώρας, ενώ ο σχεδιασμός προβλέπει και άλλες γραμμές που θα φθάνουν στα ελληνο-τουρκικά σύνορα, με σκοπό ένας άλλος αγωγός που θα κατασκευαστεί στην Ελλάδα να μεταφέρει το ρωσικό αέριο ως την Ιταλία για την τροφοδοσία της ΕΕ
Το έργο, στο οποίο εξακολουθούν και αντιτίθενται οι Βρυξέλλες και η Ουάσινγκτον, στοχεύει στην παράκαμψη της Ουκρανίας από τη διαδρομή μεταφοράς του ρωσικού αερίου στην Ευρώπη και στην διατήρηση και επαύξηση των μεριδίων της Gazprom στις ευρωπαϊκές αγορές.
Ας σημειωθεί ότι εκτός από τις Βρυξέλλες, στο έργο αντιδρούν και αρκετές ευρωπαϊκές χώρες, όπως η Πολωνία, η Σλοβακία, η Βουλγαρία και άλλες που επωφελούνται σήμερα από την ουκρανική διαδρομή.
Ο κ. Κιτσάκος πάντως δήλωσε ότι ο «Νότιος Αγωγός» είναι βιώσιμος και εξέφρασε την ελπίδα ότι με σεβασμό στις αρχές της ΕΕ καθώς υπάρχουν λεπτές ισορροπίες, το έργο θα μπορούσε να ξεκινήσει μέσα στο 2017 και να ολοκληρωθεί το 2019-2020.
Στο ελληνο-ρωσικό συνέδριο ο διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΠΑ αναφέρθηκε και στον αγωγό East Med, o οποίος σχεδιάζεται για να ενώσει τα offshore κοιτάσματα της Κύπρου και του Ισραήλ με την Ελλάδα. Μίλησε για το κλειστό σεμινάριο που έγινε στα τέλη της περασμένης εβδομάδας στα γραφεία της ΕΕ για τον αγωγό και δήλωσε ότι οι μελέτες που παρουσιάστηκαν έδειξαν πως το έργο είναι εφικτό, έχει συγκρατημένο προϋπολογισμό και θα μπορεί να μεταφέρει 16 δισ. κμ αερίου το χρόνο.
Ο East Med από την Ελλάδα, όπου θα καταλήγει, θα μπορεί να διοχετεύει το αέριο στον αγωγό Ελλάδας- Ιταλίας, το πρότζεκτ Poseidon, το οποίο σχεδιάζεται να χρησιμοποιηθεί και για το ρωσικό αέριο, από τον Turkish Stream.
Tέλος, αναφερόμενος στον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό αερίου IGB, που αποτελεί την είσοδο του λεγόμενου Κάθετου Διαδρόμου Αερίου Ελλάδας – Βαλτικής, είπε πως με την προσπάθεια που γίνεται να μπουν και άλλες εταιρίες μπορεί το έργο να υλοποιηθεί ως το καλοκαίρι του 2019.
Πάντως, το μάρκετ τεστ για τη δέσμευση χωρητικότητας στον αγωγό IGB δεν πηγαίνει και τόσο καλά, καθώς η εταιρία ICGB (με μετόχους τις ΔΕΠΑ,Edison και τη βουλγαρική ΒΕΗ), που προωθεί το έργο αναγκάσθηκε να δώσει εκ νέου παράταση ενός μηνός στη διαδικασία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών. Η νέα προθεσμία λήγει στις 30 Νοεμβρίου. Η απροθυμία των εταιριών να δεσμεύσουν χωρητικότητα στον αγωγό ερμηνεύεται από την περιορισμένη εμπορική ανταπόκριση που βρίσκουν στην αγορά της Βουλγαρίας και ενδεχομένως της Ρουμανίας και άλλων γειτονικών χωρών για την προμήθεια αερίου από τον συγκεκριμένο αγωγό.