Σχεδόν 20 χρόνια έχουν περάσει από τότε που ξεκίνησαν οι πρώτες ενέργειες για την λήψη ολοκληρωμένων μέτρων αντιμετώπισης του λαθρεμπορίου υγρών καυσίμων αλλά χωρίς αυτά να λαμβάνονται ποτέ στο σύνολό τους.
Το αποτέλεσμα είναι το δημόσιο να χάνει έσοδα, τα οποία διάφορες εκτιμήσεις τα υπολογίζουν από 300 εκατ. ευρώ έως και 1 δισ. ευρώ ετησίως. Η κυβέρνηση, όπως έγραψε το “Business Energy”, εμφανίζεται έτοιμη να αναλάβει εκ νέου πρωτοβουλίες για την ολοκλήρωση και των εκκρεμοτήτων που έχουν να κάνουν με την τοποθέτηση συστημάτων εισροών-εκροών καυσίμων στα πλωτά μέσα μεταφοράς, στις ελεύθερες εγκαταστάσεις πετρελαιοειδών προϊόντων και στην καταγραφή όλων των δεξαμενών – αποθηκευτικών χώρων.
Εντούτοις, υγιείς επιχειρήσεις του χώρου κάνουν λόγο για έλλειψη πολιτικής βούλησης.
Το “Business Energy”, με τη συνδρομή της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων (ΠΟΠΕΚ) παρουσιάζει ένα χρονολόγιο παλινωδιών και αναποφασιστικότητας από όλες τις κυβερνήσεις:
Το 1998, για πρώτη φορά, το υπουργείο Οικονομικών αποφασίζει τη συγκρότηση επιτροπής με τη συμμετοχή εκπροσώπων όλης της αγοράς για τη μελέτη και την πρόταση πάταξης της παράνομης διακίνησης.
• Το 1999 η επιτροπή εκδίδει το πόρισμα, αλλά η ηγεσία το παραπέμπει στο αρχείο.
• Το 2002 οι βενζινοπώλες προτείνουν την εγκατάσταση του ολοκληρωμένου ηλεκτρονικού συστήματος ελέγχου εισροών-εκροών καυσίμων σε όλα τα στάδια της διακίνησης.
Την ίδια χρονιά θεσπίζεται πλαίσιο για την οργάνωση της αγοράς πετρελαιοειδών που προβλέπει αυστηρές παραβάσεις για τους παράνομους διακινητές.
• Το 2005 ψηφίζεται νέος νόμος που ιδρύει τα Κλιμάκια Ελέγχου Διακίνησης και Αποθήκευσης Καυσίμων (ΚΕΔΑΚ) του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας με δυνατότητα επιτόπιων ελέγχων και επιβολής προστίμων. Το τελευταίο όμως ποτέ δεν εφαρμόστηκε γιατί δεν εξοπλίστηκαν επαρκώς τα οχήματα.
• Το 2006 το υπουργείο Οικονομικών συγκροτεί νέα ομάδα εργασίας για το λαθρεμπόριο.
• Το 2007 εκδίδεται το πόρισμα, αλλά και πάλι αρχειοθετείται...
• Το 2008 αποφασίζεται η συγκρότηση νέας, τρίτης, επιτροπής...
• Το 2009 εκδίδεται το πόρισμα αλλά κι αυτό δεν αξιοποιήθηκε...
Το 2009 ψηφίζεται νόμος που υποχρεώνει μόνο τους πρατηριούχους να τοποθετήσουν τα συστήματα εισροών-εκροών καυσίμων.
• Το 2012 με πρωθυπουργό τον Λουκά Παπαδήμο ψηφίζεται νόμος που επεκτείνει τα συστήματα εισροών-εκροών και σε άλλα στάδια της διακίνησης καυσίμων. Η ενεργοποίησή τους όμως παραπέμπεται σε υπουργικές αποφάσεις.
• Το 2013 χρειάζεται κι άλλος νόμος... για να περάσουν διατάξεις, σύμφωνα με τις οποίες τα συστήματα ελέγχου εισροών-εκροών θα πρέπει να τοποθετηθούν και σε αποθηκευτικούς χώρους.
• Το 2014 μετά από 5,5 χρόνια υπουργικών συσκέψεων, αποφάσεων, παλινωδιών και παρατάσεων η εγκατάσταση των συστημάτων ελέγχου εισροών-εκροών ολοκληρώνεται μόνο στα βενζινάδικα και στους πωλητές πετρελαίου θέρμανσης.
• Πάλι το 2014 συγκροτείται διυπουργική επιτροπή αποτελούμενη από επτά γενικούς γραμματείς υπουργείων για το λαθρεμπόριο και μάλιστα δημιουργείται και ομάδα εργασίας που θα στηρίζει το έργο της επιτροπής.
• Τον Δεκέμβριο του 2015 εκδίδονται οι υπουργικές αποφάσεις για την εγκατάσταση συστημάτων εισροών-εκροών καυσίμων στα πλωτά μέσα μεταφοράς, στις ελεύθερες εγκαταστάσεις αποθήκευσης πετρελαιοειδών και ενεργειακών προϊόντων αλλά και την καταγραφή όλων των δεξαμενών αποθήκευσης καυσίμων.
• Τον Μάιο του 2016 η ομάδα εργασίας που ορίστηκε το 2014 διαλύθηκε και συγκροτήθηκε άλλη ομάδα διοίκησης έργου.