Για τις αρχές του 2018 έχει μετατεθεί πλέον η λειτουργία της πρώτης γραμμή από το έργο της ηλεκτρικής διασύνδεσης των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα, μετά από συνεχείς καθυστερήσεις τα προηγούμενα χρόνια.
Πρόκειται για το υποβρύχιο καλώδιο που θα συνδέει το Λαύριο με τη Σύρο. Αμέσως μετά ακολουθεί η επόμενη φάση με ολοκλήρωση το 2018-2019, που αφορά στη διασύνδεση επιμέρους νησιών.
Το έργο, όπως δήλωσε πρόσφατα και ο πρόεδρος της ΡΑΕ Νίκος Μπουλαξής, σε συνέντευξη σε μέσο των Κυκλάδων, έχει ήδη καθυστερήσει αρκετά σε σχέση με τον αρχικό προγραμματισμό του.
Η πρώτη φάση της διασύνδεσης περιλαμβάνει τις γραμμές Σύρου- Λαυρίου, Σύρου- Τήνου, την ακτινική τροφοδότηση της Πάρου και της Μυκόνου από την Σύρο με γραμμή για κάθε νησί και τους υποσταθμούς σε Σύρο, Πάρο και Μύκονο. Τα έργα, για τον υποσταθμό της Σύρου, που θεωρείται κομβικής σημασίας για το όλο έργο, ήταν εκείνα που συνάντησαν τις περισσότερες αντιδράσεις και έχουν οδηγήσει στη μεγάλη καθυστέρηση.
Η δεύτερη φάση περιλαμβάνει τη σύνδεση Πάρου- Νάξου και την σύνδεση Νάξου- Μυκόνου. Το έργο συνοδεύεται από την αναβάθμιση της υφιστάμενης καλωδιακής σύνδεσης 'Ανδρος – Λιβάδι (Ν. Εύβοια) μήκους 14,5 χλμ και Άνδρος – Τήνος, μήκους 4 χλμ.
Το πρότζεκτ ολοκληρώνεται με την τρίτη φάση, που περιλαμβάνει την ολοκλήρωση της διασύνδεσης με την πόντιση δεύτερου καλωδίου Λαυρίου- Σύρου. Στόχος είναι η εξασφάλιση της απαιτούμενης αξιοπιστίας κάτω από οποιασδήποτε λειτουργικές συνθήκες, λαμβανομένης υπόψη και της εξέλιξης της ζήτησης ηλεκτρισμού στα νησιά.
Με τη διασύνδεση γίνεται ένα σημαντικό βήμα για την εξασφάλιση ηλεκτρικής επάρκεια στα νησιά και για την καλύτερη αντιμετώπιση φαινομένων όπως το πρόσφατο πολύωρο μπλακ άουτ, εξ αιτίας βλάβης του πετρελαικού σταθμού στην Πάρο.
Παράλληλα για πρώτη φορά, το δισυνδεδεμένο σύστημα θα μπορεί να δέχεται αιολική ενέργεια παραγόμενη στα νησιά.
Οι πετρελαικές μονάδες που λειτουργούν σήμερα στη Σύρο, την Μύκονο και την Πάρο θα τεθούν σε ψυχρή εφεδρεία και παρότι σε ορισμένα από τα σχέδια διατυπώνεται η προοπτική της αποξήλωσής τους, ο ΑΔΜΗΕ σε σχετικές μελέτες του ζητεί οι μονάδες να παραμείνουν, ώστε να μπορούν να αντιμετωπιστούν έκτακτα περιστατικά, όπως μία βλάβη στον υποσταθμό της Σύρου.
Ο ΑΔΜΗΕ έχει προτείνει η τρίτη φάση να υλοποιηθεί μετά το 2020 και μέχρι το 2022, .καθώς παράλληλα με τη δεύτερη φάση θα προωθείται και η ενίσχυση των υφιστάμενων καλωδίων στον διάδρομο Σύρος – Τήνος- Ανδρος- Ευβοια.