Πάγο στο ”πρότζεκτ Μελίτη» και στα επιχειρηματικά ανοίγματα της ΔΕΗ με την κινεζική εταιρία CMEC βάζει η πρόσφατη συμφωνία με τους δανειστές, καθώς εγείρει ζητήματα που σχετίζονται με τον ανταγωνισμό, εξ αιτίας της συμμετοχής του κινεζικού δημοσίου τόσο στη CMEC, όσο και στη State Grid, την εταιρία που πρόκειται να εξαγοράσει το 24% του ΑΔΜΗΕ.
Το «πρότζεκτ Μελίτη» αφορά στην κοινοπραξία που επιδιώκει να συστήσει η ΔΕΗ με την κινεζική εταιρία CMEC, με τη συνεισφορά της λιγνιτικής μονάδας «Μελίτη Ι» στη Φλώρινα και την παραχώρηση της άδειας για τη μονάδα «Μελίτη ΙΙ», την οποία θα κατασκεύαζαν οι Κινέζοι. Στο νέο σχήμα η ΔΕΗ θα είχε μειοψηφικό μερίδιο, η πλειοψηφία θα ανήκε στη CMEC, ενώ ένα μερίδιο θα είχαν και οι ιδιώτες, μέτοχοι των ορυχείων της Βεύης.
Ωστόσο η συμμετοχή της CMEC τίθεται επίσημα εν αμφιβόλω από συγκεκριμένη αναφορά στο μνημόνιο, που φαίνεται να βγάζει εκτός παιχνιδιού όλες τις κρατικές εταιρίες της Κίνας, με την προυπόθεση βέβαια ότι θα ολοκληρωθεί η εξαγορά του 24% του ΑΔΜΗΕ από την State Grid.
Το επίμαχο εδάφιο που περιλαμβάνεται στη σελίδα 36 του κειμένου της συμφωνίας, προβλέπει ότι ο ογοραστής λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ «πρέπει να μην είναι πιθανόν να δημιουργήσει, με βάση τις διαθέσιμες πληροφορίες, εκ πρώτης όψεως προβλήματα στον ανταγωνισμό ή να προκαλέσει κίνδυνο καθυστέρησης στην εφαρμογή των διαρθρωτικών μέτρων».
Παρότι η CMEC δεν κατονομάζεται είναι φανερό ότι το εν λόγω εδάφιο την αφορά άμεσα, για να μην πούμε ότι γράφτηκε για αυτήν.
Η σύγκρουση συμφερόντων που θα μπορούσε να δημιουργήσει προβλήματα στον ανταγωνισμό, - με βάση τις διαθέσιμες πληροφορίες, όπως αναφέρει το συμπληρωματικό μνημόνιο- και να προκαλέσει την παρέμβαση της πανίσχυρης Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ, προφανώς είναι ότι στο «πρότζεκτ Μελίτη» συμμετέχει μία κινεζική εταιρία, με βασικό μέτοχο το κινεζικό δημόσιο, το οποίο είναι μέτοχος και της State Grid.
Η εξαγορά του 24% του ΑΔΜΗΕ από τη State Grid και η υλοποίηση της συμφωνίας ΔΕΗ-CMEC, θα έφερνε το κινεζικό δημόσιο να ελέγχει μετοχικά τόσο τον στρατηγικό εταίρο του ΑΔΜΗΕ όσο και ένα σύγχρονο λιγνιτικό κέντρο στη Φλώρινα.
Νομικοί κύκλοι εξέφρασαν μάλιστα την άποψη ότι η διατύπωση του σχετικού όρου στο μνημόνιο μπορεί να θέτει φραγμούς και σε άλλα σχέδια για συμπράξεις της ΔΕΗ με τρίτες εταιρίες.
Το τι προκάλεσε την προσθήκη της συγκεκριμένης αναφοράς στο μνημόνιο δεν είναι γνωστό. Ωστόσο υπήρχαν πληροφορίες περί ενόχλησης εγχώριων ανταγωνιστών της ΔΕΗ από το πρότζεκτ Μελίτη, όπως και φήμες περί του «ευρωπαϊκού ασυμβίβαστου», εξ αιτίας του κοινού μετόχου, του κινεζικού δημοσίου, στη CMEC και στην State Grid. Οι ενστάσεις αυτές φαίνεται ότι βρήκαν ευήκοα ώτα στις Βρυξέλλες, οι οποίες ούτως ή άλλως αντιμετωπίζουν επιφυλακτικά την είσοδο ομίλων από τρίτες χώρες στον κλάδο ενέργειας της ΕΕ και πλέον κατοχυρώθηκαν μέσω του μνημονίου. Μάλιστα η συμφωνία με τους δανειστές, στο κεφάλαιο που αφορά την υποχρεωτική αποεπένδυση της ΔΕΗ στους λιγνίτες κατά περίπου 40%, δεν περιορίζεται μόνον στις υφιστάμενες μονάδες αλλά περιλαμβάνει και τις μελλοντικές, αφού στον υπολογισμό της λιγνιτικής ισχύος αναφέρεται και στις μονάδες που θα τεθούν σε λειτουργία (σ.σ Πτολεμαΐδα V και Μελίτη ΙΙ, εφόσον κατασκευαστεί)
Ας σημειωθεί ότι η κυβέρνηση προκειμένου να μην μπλοκάρει στις Βρυξέλλες η απόκτηση του 51% του ΑΔΜΗΕ από το ελληνικό δημόσιο, ακριβώς με τον φόβο του ασυμβίβαστου προς την ευρωπαϊκή νομοθεσία επειδή το δημόσιο είναι μέτοχος στη ΔΕΗ και τον ΑΔΜΗΕ, όρισε, με τροπολογία που ψηφίστηκε στη Βουλή, ότι την εποπτεία και την εκπροσώπηση της εταιρίας «ΔΕΣ ΑΔΜΗΕ» θα την ασκεί το υπουργείο Περιβάλλοντος – Ενέργειας και όχι το υπουργείο Οικονομικών, το οποίο αποτελεί τον πάγιο εκπρόσωπο του δημοσίου για όλες τι κρατικές συμμετοχές σε εταιρίες.