Ποσό 47 εκατ. ευρώ από πόρους των ΕΣΠΑ της Βουλγαρίας και της Ελλάδας έχει εξασφαλιστεί για τη χρηματοδότηση της κατασκευής του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού αερίου (IGB), για τον οποίο οι εργασίες αναμένεται να ξεκινήσουν στο τέλος του χρόνου.
Η πρόοδος του έργου όπως και του πρότζεκτ για τον πλωτό τερματικό σταθμό υγροποιημένου αερίου (LNG) της Αλεξανδρούπολης, καθώς και άλλες ενεργειακές υποδομές βαλκανικού ενδιαφέροντος αναμένεται να συζητηθούν στο πλαίσιο των συναντήσεων που θα έχει σήμερα στη Θεσσαλονίκη ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας με τον πρωθυπουργό της Βουλγαρίας Μπόικο Μπορίσοφ και τον πρόεδρο της Σερβίας Αλεξάντερ Βούτσιτς.
Στη Θεσσαλονίκη θα βρίσκεται και ο υπουργός Περιβάλλοντος – Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης, ενώ στις τριμερείς συναντήσεις θα συμμετέχει μία πλειάδα υπουργών, που συνοδεύουν τον πρωθυπουργό, δεδομένου ότι η ατζέντα των συναντήσεων αφορά σε μία ευρεία γκάμμα από την ευρωπαική προοπτική της Σερβίας, ως τη συνεργασία στις υποδομές-μεταφορές, τον τουρισμό, την οικονομία-επιχειρηματικότητα, τον πολιτισμό και βέβαια την ενέργεια.
H Βουλγαρία έχει ξεκινήσει τις διαδικασίες για τη χρηματοδότηση κατασκευής του αγωγού, με τη διάθεση 35 εκατ. ευρώ επιπλέον μέσω του βουλγαρικού προγράμματος «Ανταγωνιστικότητας και Καινοτομίας», όπως δήλωσε πρόσφατα η υπουργός Ενέργειας της χώρας Τεμενούσκα Πέτκοβα. Από την ελληνική πλευρά, ο υπουργός Γιώργος Σταθάκης φέρεται να έχει δεσμευτεί για τη διάθεση 12 εκατ. ευρώ μέσω των ελληνικών διαρθρωτικών ταμείων.
Το συνολικό κόστος του πρότζεκτ εκτιμάται στα 240 εκατ. ευρώ
Το τελικό μάρκετ τεστ για τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό θα γίνει το φθινόπωρο, ενώ στόχος είναι ως το τέλος του χρόνου ή στις αρχές του 2018 να ξεκινήσουν οι εργασίες κατασκευής, προκειμένου το έργο να έχει ολοκληρωθεί το 2020, χρονιά που θα λειτουργήσει εμπορικά και ο αγωγός ΤΑΡ. Πρόσφατα, η Βουλγαρία έκλεισε συμφωνία με τη Socar για την προμήθεια 1 δις. Κυβικών μέτρων αζέρικου αερίου/ετησίως. Το αέριο αυτό θα μεταφέρεται στην Βουλγαρία μέσω του αγωγού IGB, o οποίος θα συνδέεται με τον ΤΑΡ, τον υπό κατασκευή αγωγό που ξεκινά από τα ελληνο-τουρκικά σύνορα και καταλήγει στην Ιταλία μέσω Ελλάδας και Αλβανίας.
Σε συνάντηση που είχε πρόσφατα στη Σόφια ο υπουργός κ. Σταθάκης με τη ομόλογό του από τη Βουλγαρία Τεμενούσκα Πέτκοβα διαπιστώθηκε ότι η αδειοδότηση του IGB βρίσκεται σε ώριμο στάδιο αλλά εκκρεμούν διάφορες ρυθμιστικές αποφάσεις. Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι παρά την πολιτική στήριξη προς το έργο που παρέχουν τόσο οι Βρυξέλλες όσο και η Ουάσινγκτον, τα μάρκετ τεστ που έχουν γίνει μέχρι σήμερα έχουν δείξει σχετικά συγκρατημένο εμπορικό ενδιαφέρον για το αέριο που θα μεταφέρει ο αγωγός.
Οι δύο υπουργοί συζήτησαν και για το πλωτό τέρμιναλ της Αλεξανδρούπολης, έργο που σχεδιάζεται να λειτουργήσει συμπληρωματικά με τον IGB και να δημιουργήσει μαζί με τον αγωγό τις προϋποθέσεις για την ανάπτυξη ενός ανταγωνιστικού περιβάλλοντος, που θα έχει θετικό αντίκτυπο στη διαμόρφωση των τιμών του φυσικού αερίου στην περιοχή.
Το αρχικό δυναμικό μεταφοράς του IGB θα είναι 3 δις κμ αερίου ετησίως.
Το έργο προωθείται από την κοινοπραξία ICGB, στην οποία μετέχουν με 50-50, το βουλγαρικό κρατικό χαρτοφυλάκιο ενέργειας BEH και η Poseidon, η μικτή εταιρία της ΔΕΠΑ και της ιταλικής Edison, στην οποία κάθε εταιρία συμμετέχει με 50%.