Το πρώτο τρίμηνο του 2018 αναμένεται να ληφθεί η τελική απόφαση της ΕΕ για τη χορήγηση έξτρα κονδυλίων 51 εκατ. ευρώ για τη χρηματοδότηση του αγωγού αερίου Ελλάδας - Βουλγαρίας, (IGB), ανέφεραν έγκυρες πηγές, προσθέτοντας ότι η πρόοδος του έργου θα συζητηθεί στο περιθώριο των συναντήσεων που θα έχει ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας στη Σόφια, στο πλαίσιο της επικείμενης επίσκεψής του στη βουλγαρική πρωτεύουσα.
Αν και η ακριβής ημερομηνία της επίσκεψης Τσίπρα στη Βουλγαρία δεν έχει ακόμα προσδιοριστεί, πληροφορίες αναφέρουν ότι είναι πιθανόν να πραγματοποιηθεί πριν την Διεθνή Έκθεση της Θεσσαλονίκης.
Σκοπός του ταξιδιού είναι να υπογραφεί η συμφωνία για τη σιδηροδρομική διασύνδεση Αλεξανδρούπολης – Βάρνας, την οποία ο πρωθυπουργός θα ήθελε να προβάλει στη ΔΕΘ ως ένα σημαντικό βήμα περιφερειακής συνεργασίας με πολλαπλασιαστική γεωπολιτική και οικονομική διάσταση.
Στις επαφές που θα έχει στη Σόφια ο κ. Τσίπρας αναμένεται να συζητήσει και τις ενεργειακές διασυνδέσεις, καθώς ως το τέλος του χρόνου η βουλγαρική πλευρά προγραμματίζει να ξεκινήσει τις εργασίες για τον αγωγό IGB.
Πρόσφατα, ανώτατο στέλεχος της ICGB, της κοινοπραξίας που προωθεί τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό, είχε δηλώσει ότι η εταιρία προχωρεί τις διαδικασίες με την ΕΕ για την χρηματοδότηση του έργου από τα διαρθρωτικά ταμεία της κοινότητας.
Η πρόταση εξετάζεται από τις αρμόδιες υπηρεσίες των Βρυξελλών και η τελική απόφαση, που αφορά στη διάθεση επιπλέον 39 εκατ. ευρώ στη βουλγαρική πλευρά και 12 εκατ. ευρώ στην ελληνική, θα ληφθεί εντός του πρώτου τριμήνου του επόμενου χρόνου.
Μέχρι στιγμής η ΕΕ έχει εγκρίνει για το έργο χρηματοδότηση ως 45 εκατ. ευρώ, και τώρα βρίσκεται υπό διαβούλευση η διάθεση επιπλέον 51 εκατ. ευρώ.
Εξάλλου, όπως δήλωσε το ίδιο στέλεχος η κυβέρνηση της Σόφιας έχει εγκρίνει στο κρατικό προϋπολογισμό την παροχή εγγυήσεων στην εταιρία από το βουλγαρικό δημόσιο για ποσά ως 110 εκατ. ευρώ, με στόχο την άντληση δανειακών κεφαλαίων.
Το συνολικό κόστος του IGB υπολογίζεται σε 240 εκατ. ευρώ (εκτός ΦΠΑ), εκ των οποίων τα 220 εκατ. ευρώ θεωρούνται ως κεφαλαιουχικές δαπάνες.
Πέρα από την κοινοτική χρηματοδότηση, το κόστος της επένδυσης αναμένεται να καλυφθεί από δάνεια που θα λάβουν οι μέτοχοι της εταιρίας και δανεισμό της ίδιας της εταιρίας.
Μέτοχοι του IGB είναι κατά 50% η κοινοπραξία της ΔΕΠΑ με την ιταλική Edison και κατά 50% η ΒΕΗ, η κρατική εταιρία ενεργειακού χαρτοφυλακίου της Βουλγαρίας.
Το μεγαλύτερο μέρος του αγωγού θα αναπτυχθεί στο βουλγαρικό έδαφος.
Η εμπορική του λειτουργία προγραμματίζεται για το 2020, όταν θα είναι έτοιμος να λειτουργήσει και ο αγωγός ΤΑΡ με τον οποίο ο IGB θα συνδέεται επί ελληνικού εδάφους, κοντά στη Θεσσαλονίκη.