Οι συναντήσεις στο ξενοδοχείο Χίλτον με τους επικεφαλής των θεσμών για την τρίτη αξιολόγηση ξεκινούν αύριο Τρίτη 24 Οκτωβρίου 2017, με τα θέματα ενέργειας να παραμένουν ψηλά στην ατζέντα, αφού οι εκκρεμότητες είναι πολλές
Η πώληση του περίπου 40% του λιγνιτικού δυναμικού της ΔΕΗ και ο οδικός χάρτης για την απόσυρση της ΔΕΠΑ από την λιανική αγορά αερίου είναι τα θέματα που κυριαρχούν, χωρίς να είναι τα μόνα.
Κοινή διαπίστωση είναι ότι κάποια από τα χρονοδιαγράμματα, που είχαν συμφωνηθεί το καλοκαίρι, έχουν χαθεί, όπως για παράδειγμα η διεξαγωγή μάρκετ τεστ γιια την πώληση λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ τον Οκτώβριο.
Η λίστα με τις μονάδες που θα πουληθούν δεν έχει οριστικοποιηθεί ακόμα. Συμφωνία φαίνεται να υπάρχει μόνον για το εργοστάσιο ¨Μελίτη” 1 στη Φλώρινα και την άδεια κατασκευής του ¨Μελίτη ΙΙ”. Από εκεί και πέρα η ελληνική πλευρά επιμένει, όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές, να περιληφθούν στο “πακέτο” και οι δύο μονάδες του Αμυνταίου, θέση με την οποία οι θεσμοί διαφωνούν έχοντας αντιπροτείνει δύο μονάδες της Μεγαλόπολης.
Κύκλοι του υπουργείου Περιβάλλοντος τόνιζαν ότι πρέπει να τηρηθεί η αρχή της αναλογικότητας, να δοθεί δηλαδή στους επενδυτές ένα ¨καλάθι” μονάδων, ανάλογο από πλευράς αξίας, παλαιότητας, παραγωγικότητας κλπ, με αυτό που απομένει στη ΔΕΗ. Γι’ αυτό το λόγο επιμένουν ότι στο προς πώληση πακέτο, που θα αντιστοιχεί περίπου στο 40% του λιγνιτικού δυναμικού της ΔΕΗ, πρέπει να ενταχθούν οι μονάδες του Αμυνταίου, προκειμένου η ΔΕΗ να μην είναι η μόνη που θα χρειαστεί να κάνει επενδύσεις, προκειμένου να βελτιώσει το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των εργοστασίων της και να παρατείνει τη διάρκεια ζωής τους.
Ας σημειωθεί ότι οι δύο μονάδες του Αμυνταίου είναι από τις παλαιότερες και θα χρειαστούν επενδύσεις της τάξης των 100 εκατ. ευρώ για να συνεχίσουν να λειτουργούν μετά το 2020, έτος για το οποίο έχει προγραμματιστεί η απόσυρσή τους αν δεν εκσυχρονιστούν. Από το υπουργείο επιμένουν επίσης ότι δεν υφίσταται ενδεχόμενο ένταξης στη ¨λίστα¨ μονάδας από το συγκρότημα του Αγίου Δημητρίου ή της υπό κατασκευή “Πτολεμαΐδας V”.
Ένα ακόμα από τα “αγκάθια” της διαπραγμάτευσης είναι ο νέος ρόλος της ΔΕΠΑ στην αγορά φυσικού αερίου, καθώς η εταιρία καλείται να αποσύρει τη μετοχική της συμμετοχή από τις δύο ΕΠΑ, Αττικής και Θεσσαλονίκης- Θεσσαλίας. Έχουν εξεταστεί σενάρια που αφορούν στην πώληση του μεριδίου της, στην ανταλλαγή του με τις συμμετοχές της στις Εταιρίες Διανομής (ΕΔΑ) κλπ αλλά ακόμα δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις. Στο επόμενο χρονικό διάστημα το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ} αναμένεται να εγκρίνει το μεσοπρόθεσμο σχέδιο 2017-2020 για τον “οδικό χάρτη” μετεξέλιξης της αγοράς φυσικού αερίου, ο οποίος θα περιβαμβάνει και τις επόμενες κινήσεις της ΔΕΠΑ.
Ας σημειωθεί ότι η ΔΕΠΑ είναι μέτοχος με 51% στις ΕΠΑ και τις ΕΔΑ, με το 49% και το μάνατζμεντ να ανήκουν στη Shell στην Αττική και στην ΕΝΙ σε Θεσσαλονίκη-Θεσσαλία.
Από τα υπόλοιπα θέματα της ατζέντας, φαίνεται οι θεσμοί να έχουν δεχθεί την πρόταση της ΡΑΕ για την κάλυψη μέρους του κόστους των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) από τον κρατικό προϋπολογισμό. Αυτό θα γίνει είτε με μείωση του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης στο μαζούτ και το ντίζελ ηλεκτροπαραγωγής στα μη συνδεδεμένα νησιά, είτε με απ’ ευθείας επιδότηση του κόστους των ΥΚΩ.
Οι Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας περιλαμβάνονται στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος.
Και στις δύο περιπτώσεις το κόστος θα βαρύνει τον προϋπολογισμό και δεν αποκλείεται να ενταχθεί στο κοινωνικό μέρισμα και να συγκαταλέγεται στα μέτρα που θα ανακοινώσει ο πρωθυπουργός τον επόμενο μήνα.
Τέλος όσον αφορά στις δημοπρασίες ηλεκτρικής ενέργειας (ΝΟΜΕ) το πιθανότερο είναι η ερχόμενη δημοπρασία της 25ης Οκτωβρίου να γίνει όπως έχει προγραμματιστεί- αν και οι Βρυξέλλες διατηρούν τις ενστάσεις για τους περιορισμούς στις εξαγωγές- και τον Ιανουάριο 2018 να πραγματοποιηθεί η πρώτη κοινή αξιολόγηση, θεσμών και ελληνικής πλευράς- για την πορεία και τα αποτελέσματα των ΝΟΜΕ.