Στο Συμβούλιο της Επικρατείας και στο Ευρωπαικό Δικαστήριο κατά έργων που αφορούν στην υλοποίηση της λεγόμενης “μικρής” ηλεκτρικής διασύνδεσης της Κρήτης με την Πελοπόννησο προσφύγουν κάτοικοι της Χερσονήσου Μαλέα, με αποτέλεσμα η κατασκευή του έργου να καθυστερεί. Την ίδια στιγμή σε καθυστέρηση βρίσκεται και η άλλη γραμμή, η λεγόμενη “μεγάλη” ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης- Αττικής, έργο για το οποίο είχε ανακοινωθεί ότι θα προχωρήσει παράλληλα με τη ¨μικρό” καλώδιο αλλά μέχρι σήμερα καμία ουσιαστική πρόοδος δεν έχει επιτευχθεί.
Φορέας υλοποίησης και των δύο έργων είναι ο ΑΔΜΗΕ, σύμφωνα με τον οποίο η δικαστική εμπλοκή μπορεί να προκαλέσει καθυστέρηση τουλάχιστον δύο ετών στο έργο, όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές. Με βάση το χρονοδιάγραμμα η διασύνδεση ολοκληρώνεται το 2022.
Οι κάτοικοι της περιοχής ζητούν να παρακαμφθεί η χερσόνησος του Μαλέα από την όδευση του έργου και προς το σκοπό αυτό έχουν προσφύγει ήδη στο Συμβούλιο της Επικρατείας και ετοιμάζονται να καταθέσουν προσφυγή και στα αρμόδια ευρωπαϊκά όργανα με αίτημα την απένταξη της ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης- Πεολοποννήσου από το πακέτο Γιούνκερ, αν δεν αλλάξει η όδευση. Το ΥΠΕΝ έχει εγκρίνει από τα τέλη Σεπτμβρίου τους Περιβαλλοντικούς Όρους του έργου.
Η καθυστέρηση στην υλοποίηση των διασυνδέσεων μπορεί να επιφέρει μέχρι και την ανατροπή του ενεργειακού σχεδιασμού του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας, καθώς απειλεί την ενεργειακή ασφάλεια της Κρήτης ως και τον προγραμματισμό για τις χρεώσεις των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας.
Για παράδειγμα, το σχέδιο για την επάρκεια της τροφοδοσίας της Κρήτης με ηλεκτρική ενέργεια στηρίζεται σε μεγάλο βαθμό στις διασυνδέσεις, που είναι απαραίτητες τόσο για την περαιτέρω ανάπτυξη των ΑΠΕ στο νησί όσο και για την σύνδεσή του με το ηπειρωτικό σύστημα ηλεκτρισμού. Μάλιστα μετά το 2020, οπότε γίνονται ακόμα πιο αυστηροί οι ευρωπαϊκοί κανονισμοί για τους ρύπους, η διασύνδεση γίνεται αναγκαία αφού οι υφιστάμενες μονάδες θα πρέπει με βάση τα νέα μέτρα να περιορίσουν τις ώρες λειτουργίας τους, με άμεσες συνέπειες στην επάρκεια ηλεκτρισμού που ήδη είναι οριακή. Ωσετόσο τα επιχειρήματα αυτά δεν αρκούν για να πείσουν τους κατοίκους του Μαλέα να περιορίσουν τις αντιδράσεις τους, αφού οι ίδιοι δηλώνουν ότι δεν δέχονται να επιβαρυνθούν με το περιβαλλοντικό κόστος των έργων για χάρη της ενεργειακή επάρκειας και της περαιτέρω οικονομικής ανάπτυξης της Κρήτης, η οποία αν θέλει ενεργειακή ασφάλεια θα πρέπει να αναλάβει και τις περιβαλλοντικές συνέπειες.
Στη διασύνδεση της Κρήτης με την Πελοπόννησο και την Αττική στηρίζει εξάλλου το υπουργείο Περιβάλλοντος - Ενέργειας και το σχέδιό του για τη μείωση του κόστους των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), αφού το μεγαλύτερο μέρος της σχετικής χρέωσης αφορά στην κάλυψη της διαφοράς μεταξύ του υψηλού κόστους παραγωγής ηλεκτρισμού από πετρέλαιο στα μη διασυνδεδεμένα νησιά και του χαμηλότερου κόστους στην υπόλοιπη Ελλάδα, όπου χρησιμοποιούνται φθηνότερα καύσιμα, όπως ο λιγνίτης, τα νερά των μεγάλων υδροηλεκτρικών και το φυσικό αέριο. Ωστόσο, η ΡΑΕ και το υπουργείο δεν θα μπορέσουν να μειώσουν τις ΥΚΩ όσο δεν κατασκευάζονται τα καλώδια που θα ενώσουν την Κρήτη με την ηπειρωτική Ελλάδα.
Βέβαια και οι διασυνδέσεις έχουν κόστος, το οποίο κατά πάσα πιθανότητα θα επιβαρύνει τις χρεώσεις του δικτύου μεταφοράς.