Σήμερα το μεσημέρι πραγματοποιείται η κρίσιμη και ενδεχομένως, η τελική συνάντηση του υπουργού Περιβάλλοντος- Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη με τους εκπροσώπους των θεσμών, αλλά παρά την αισιοδοξία που έχει εκφράσει ο υπουργός για το κλείσιμο της διαπραγμάτευσης, παραμένουν ακόμα εκκρεμότητες, τόσο για τις χρεώσεις υπέρ των ΑΠΕ, όσο και τη μείωση της θέσης της ΔΕΠΑ και τα “αντισταθμιστικά” για τις λιγνιτικές μονάδες που θα πουλήσει η ΔΕΗ.
Πληροφορίες αναφέρουν ότι τόσο η ΡΑΕ όσο και το υπουργείο αντιτίθενται στη κατάργηση της χρέωσης προμήθειας υπέρ του Ειδικού Λογαριασμού ΑΠΕ, όπως ζήτησε η τρόικα και επιμένουν ότι το μέτρο πρέπει να παραμείνει σε ισχύ μέχρι το τέλος του 2018 και να αντικατασταθεί μόνον όταν λειτουργήσει το target model, το Χρηματιστήριο Ενέργειας και η νέα περιβαλλοντική αγορά.
Ας σημειωθεί ότι οι εκπρόσωποι των θεσμών ζήτησαν να καταργηθεί ως τον Μάρτιο του 2018 και να αυξηθεί το ΕΤΜΕΑΡ, προκειμένου να παραμείνει ισοσκελισμένος ο Ειδικός Λογαριασμός των ΑΠΕ.
‘Ομως τόσο το υπουργείο όσο και η ΡΑΕ δεν θέλουν αύξηση του ΕΤΜΕΑΡ, καθώς αυτή αποτελεί άμεση επιβάρυνση του λογαριασμού ρεύματος για τους καταναλωτές. Από την άλλη πλευρά αντικρούουν το επιχείρημα ότι η κατάργηση της χρέωσης προμήθειας θα ενισχύσει τον ανταγωνισμό και θα συμβάλει στο άνοιγμα της αγοράς, υποστηρίζοντας ότι το μέτρο λειτουργεί οριζόντια για όλες της εταιρίες, άρα οι ιδιώτες δεν θα αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα έναντι της ΔΕΗ
Ως γνωστόν η χρέωση προμήθειας (ΠΧΕΦΕΛ) αποφασίστηκε πέρυσι το φθινόπωρο, βαρύνει όλες τις εταιρίες προμήθειας ηλεκτρισμού, τη ΔΕΗ και τις ιδιωτικές και χρηματοδοτεί τον Ειδικό Λογαριασμό ΑΠΕ. Η εφαρμογή του μέτρου, εξάλειψε μεν το έλλειμμα του Ειδικού Λογαριασμού - ο οποίος φέτος υπολογίζεται να κλείσει με πλεόνασμα 17,5 εκατ. ευρώ- αύξησε όμως σημαντικά το κόστος των εταιριών προμήθειας.
¨Οσον αφορά στη ΔΕΠΑ, η πρόταση του υπουργείου για αποχώρηση της ΔΕΠΑ από την Εταιρία Παροχής Αερίου (ΕΠΑ) Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας με παράλληλη εξαγορά του μεριδίου της Shell στην ΕΠΑ Αττικής δεν φάνηκε να ικανοποιεί τους θεσμούς, οι οποίοι έχουν ζητήσει εδώ και ένα περίπου ένα χρόνο τη μείωση της θέσης της ΔΕΠΑ στη λιανική αγορά. Σήμερα η ΔΕΠΑ έχει το 51% των μετοχών στις δύο ΕΠΑ, ενώ το υπόλοιπο 49% και το μάνατζμεντ έχουν η Shell στην Αττική και η ΕΝΙ στη Θεσσαλονίκη-Θεσσαλία.
Ας σημειωθεί ότι ανάλογο σχήμα υπάρχει και τις δύο ΕΔΑ, τις εταιρίες που διαχειρίζονται τα δίκτυα- πόλης αερίου στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη- Θεσσαλία.
Οι θεσμοί φέρονται να μην εγκρίνουν την απόκτηση του 100% της Ε{ΠΑ Αττικής από τη ΔΕΠΑ κσι επιμένουν στη μείωση του μεριδίου της. Ωστόσο είναι πιθανόν το θέμα αυτό να παραμείνει ανοικτό για περαιτέρω διαβουλεύσεις τους επόμενους μήνες και σήμερα να συμφωνηθεί το πλαίσιο και το χρονοδιάγραμμα αυτής της διαπραγμάτευσης.
Τα τεχνικά κλιμάκια των δύο πλευρών συνέχιζαν μέχρι αργά χθες τις επαφές για το θέμα, ενώ στο ίδιο τραπέζι έχουν τεθεί και οι τελικές λεπτομέρειες του σχεδίου για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ. Ιδιαίτερη έμφαση το υπουργείο δίνει στην εξασφάλιση των θέσεων εργασίας, στη διατήρηση της τηλεθέρμανσης και στην παράταση του χρόνου ζωής του σταθμού στο Αμύνταιο.