Σειρά στη λίστα των ηλεκτρικών διασυνδέσεων πέρνουν 21 νησιά στις Κυκλάδες, στα Δωδεκάνησα και το Βορειοανατολικό Αιγαίο, με βάση τον σχεδιασμό της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας.
Έγκυρες πηγές αναφέρουν ότι η ΡΑΕ είναι έτοιμη να εισηγηθεί να προχωρήσει το έργο της διασύνδεσης αμέσως μόλις ολοκληρωθεί η υπό κατασκευή διασύνδεση των πρώτων νησιών των Κυκλάδων. Ας σημειωθεί ότι για το θέμα αυτό η ΡΑΕ σύστησε επιστημονική επιτροπή στο τέλος του 2015, προκειμένου να εξεταστεί η βέλτιστη λύση για την ηλεκτροδότηση των νησιών, η διασύνδεση με το ηπειρωτικό σύστημα ή η αυτόνομη ηλεκτροδότηση, με διατήρηση και εκσυγχρονισμό των υφιστάμενων και/ή ανάπτυξη νέων μονάδων, όπου χρειάζεται
Η επιλογή του μοντέλου της διασύνδεσης με το ηπειρωτικό σύστημα θα δώσει τη δυνατότητα η περίσσεια ενέργεια από ανανεώσιμες πηγές που παράγεται στα νησιά να μπορεί να μεταφερθεί στο υπόλοιπο σύστημα και παράλληλα θα συμβάλλει στη μείωση του κόστος των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), ένα κόστος που κυμαίνεται μεταξύ των 500-800 εκατ. ευρώ ετησίως και καλύπτεται από τους καταναλωτές.
Οι διασυνδέσεις θα ενσωματώσουν στο ηπειρωτικό Σύστημα τουλάχιστον το 80 % της ενέργειας που παράγεται σήμερα στα νησιά.
Σήμερα βρίσκεται σε εξέλιξη η πρώτη φάση της διασύνδεσης των Κυκλάδων που περιλαμβάνει τη σύνδεση της Σύρου με Λαύριο και Τήνο, Πάρο και Μύκονο (ήδη είναι διασυνδεδεμένες μέσω Εύβοιας η 'Ανδρος και η Τήνος). Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2018.
Ακολουθούν:
-Η δεύτερη φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων, που έχει ήδη εγκριθείκαι περιλαμβάνει τις συνδέσεις Πάρου - Νάξου και Νάξου - Μυκόνου , καθώς και την αναβάθμιση της σύνδεσης μεταξύ 'Ανδρου και Ν. Εύβοιας. Προβλέπεται να ολοκληρωθεί στις αρχές του 2019.
-Η τρίτη φάση για τις Κυκλάδες, που επίσης έχει εγκριθεί και αφορά στην πόντιση δεύτερου καλωδίου μεταξύ Λαυρίου - Σύρου με προοπτική λειτουργίας το 2022.
-Ειλημμένη είναι η απόφαση για τη διασύνδεση της Κρήτης, με δύο έργα: Θα προηγηθεί η λεγόμενη «μικρή» διασύνδεση Kρήτης - Πελοποννήσου, ικανότητας 2x140 μεγαβάτ με προοπτική ολοκλήρωσης το 2020. Παράλληλα προωθείται και η «μεγάλη διασύνδεση», Κρήτης- Αττικής, ικανότητας 2x500 MW, για την οποία η ΡΑΕ έχει θέσει στόχο να ολοκληρωθεί το 2021-2022, νωρίτερα από τον προγραμματισμό του ΑΔΜΗΕ. Η μεγάλη διασύνδεση σχετίζεται και με το μεγάλο έργο της ηλεκτρικής σύνδεσης με την Κύπρο και το Ισραήλ (Euro Asia Interconnector).
Τα νέα έργα που εισηγείται η Επιτροπή ως ώριμα και βιώσιμα και τίθενται υπό την έγκριση της ΡΑΕ περιλαμβάνουν:
-Τέταρτη φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων στην οποία εντάσσονται οι εξής διασυνδέσεις:
Πάρος - Σαντορίνη - Φολέγανδρος - Μήλος - Σίφνος - Σύρος,
Νάξος - Δονούσα, Νάξος - Σχοινούσα - Αμοργός και Κουφονήσι- Σχοινούσα - Ηρακλειά,
Πάρος - Ίος - Σίκινος - Φολέγανδρος,
Σίφνος - Σέριφος - Κύθνος,
Λαύριο - Κέα,
Σαντορίνη - Ανάφη - Αστυπάλαια.
Τα εναλλακτικά σενάρια που εξετάζονται είναι η διασύνδεση Σύρου - Σερίφου - Μήλου, αντί για Σύρο - Σίφνο - Μήλο, περίπτωση κατά την οποία η Σίφνος θα διασυνδεθεί με τη Σέριφο και η τελευταία με το Λαύριο.
-Για τα Δωδεκάνησα η εισήγηση προβλέπει την κατασκευή διασύνδεσης Λαυρίου - Κω και διακλάδωση από την Κω προς Κάλυμνο και Ρόδο. Εναλλακτικά εξετάζεται η διασύνδεση μέσω Κρήτης.
-Για τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου αν και προκρίνεται ως οικονομικότερη η λύση τη κατασκευή νέων μονάδων ηλεκτροπαραγωγής με φυσικό αέριο έχουν εξεταστεί και δύο εναλλακτικές διασυνδέσεις:
Αλιβέρι - Σκύρος - Μυτιλήνη, Μυτιλήνη - Χίος - Σάμος και Μυτιλήνη - Λήμνος - Αγιος Ευστράτιος ή εναλλακτικά να γίνει απευθείας η διασύνδεση Αλιβέρι - Μυτιλήνη και ξεχωριστά Αλιβέρι - Σκύρος.