Από τα σχόλια, τις παρατηρήσεις και τις υποδείξεις των εν δυνάμει επενδυτών για τις λιγντικές μονάδες της ΔΕΗ θα κριθεί το τελικό πακέτο των μονάδων αλλά και οι όροι του διαγωνισμού για την πώληση του 40% του λιγνιτικού δυναμικού της ΔΕΗ, όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές στις Βρυξέλλες και την Αθήνα.
Τώρα, αν “ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρεις”, συμφωνα με γνωστή ρήση αυτό μένει να επιβεβαιωθεί.
Η πρώτη φάση του μάρκετ τεστ, που ξεκίνησε την περασμένη Πέμπτη μετά από επιστολή της διεύθυνσης αντι-τραστ της Επιτροπής Ανταγωνισμού της ΕΕ και λήγει την ερχόμενη Παρασκευή 22 Δεκεμβρίου, καλεί περί τους 40 δυνητικούς και μη αγοραστές να διατυπώσουν μέσα σε ασφυκτική προθεσμία, τις ενστάσεις, τις παρατηρήσεις και τα σχόλιά τους, με τη μορφή απαντήσεων σε συγκεκριμένες ερωτήσεις που υπέβαλε η Κομισιόν. Κάθε ερωτηματολόγιο συνοδεύει από ένα “πακέτο” μονάδων: To “βόρειο”, που περιλαμβάνει τους σταθμούς Μελίτη Ι, την άδεια για τη κατασκευή της Μελίτης ΙΙ και τα ορυχεία Βεύης και Κλειδίου και το “νότιο πακέτο” με τις μονάδες 3 και 4 της Μεγαλόπολης μαζί με τα δύο ορυχεία που τις τροφοδοτούν. Η προσέγγιση αυτή, με τα δύο “πακέτα” μονάδων θα μπορούσε να τροφοδοτήσει το σενάριο που θέλει τη διεξαγωγή δύο ξεχωριστών διαγωνισμών για τις μονάδες της ΔΕΗ.
Τα πάντα όμως, όπως φαίνεται, θα εξαρτηθούν από τις απαντήσεις των ενδιαφερομένων στην άτυπη αυτή διαβούλευσης. Οπως διευκρίνισαν κοινοτικοί κύκλοι οι προτάσεις που έχει θέσει η ελληνική πλευρά μπορούν να αποτελέσουν την κατάλληλη βάση για να επιλυθεί το ζήτημα. Προς την κατεύθυνση αυτή η Επιτροπή ξεκίνησε το μάρκετ τεστ και θα περιμένει το αποτέλεσμα πριν αποφασίσει για τα επόμενα βήματα. Οι απαντήσεις που θα δοθούν στο διερευνητικό ερωτηματολόγιο, θα ληφθούν υπόψη προκειμένου η Επιτροπή να καταλήξει στην τελική της απόφαση, η οποία πλέον θα είναι δεσμευτική για τη ΔΕΗ.
Η αποεπένδυση του 40% του λιγνιτικού δυναμικού της ΔΕΗ είναι μέτρο που λαμβάνεται μετά την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου το 2016 με την οποία απέρριψε οριστικά την προσφυγή της ΔΕΗ. Ετσι, η Ελλάδα πρέπει να εφαρμόσει τις αποφάσεις της Επιτροπής του 2008 και του 2009 για το “σπάσιμο” του μονοπωλίου της ΔΕΗ στον λιγνίτη.
Στη φάση αυτή η Κομισιόν διεξάγει το μάρκετ τεστ προκειμένου να συλλέξει πληροφορίες από τους παίκτες της αγοράς ώστε να μπορέσει να εκτιμήσει την οικονομική βιωσιμότητα των λιγνιτικών μονάδων που έχουν προταθεί προς πώληση. Ετσι, η συγκεκριμένη διαδικασία δεν αποτελεί πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος, ούτε διαγωνισμό τον οποίο στην τελική φάση θα διεξάγει η ΔΕΗ για να πουλήσει τις μονάδες.
Από το είδος των ερωτήσεων που έχει απευθύνει η Επιτροπή προκύπτει ότι αφενός διερευνά αν κάποιος που θα αγόραζε τις μονάδες, θα μπορούσε να γίνει ενεργός στη χονδρική αγορά και αφετέρουν αν αυτό καθ’ εαυτό το παραγωγικό χαρτοφυλάκιο που προτείνεται προς πώληση είναι ελκυστικό για τους επενδυτές.
Είνια προφανές ότι από τι απαντήσεις που θα δοθούν μπορεί να προκύψουν νέα δεδομένα, πιθανώς να αλλάξει και το μείγμα των μονάδων, για τις οποίες γίνεται η όλη συζήτηση ή να υπάρξουν τροποποιήσεις στους όρους του διαγωνισμού, σε σχέση με τα όσα ως σήμερα έχουν γίνει γνωστά πχ για τους εργαζόμενους κλπ.
Τέλος, όσον αφορά στη διεύρυνση του προς πώληση πακέτων με την προσθήκη υδροηλεκτρικών σταθμών, κάτι που Έλληνες αλλά και ξένοι επενδυτές έχουν ζητήσει κατά καιρούς και ενδεχομένως να συμπεριλάβουν στις απαντήσεις τους στο μάρκετ τεστ, θα πρέπει να σημειωθεί ότι τόσο από τις Βρυξέλλες όσο και από την Αθήνα έχει πολλές φορές ειπωθεί ότι η όλη διαδικασία έχει ως αφετηρία την απόφαση του ΕυρωπαΙκού Δικαστηρίου του 2016, η οποία αφορά μόνον τον λιγντίτη και δεν περιέχει καμία αναφορά στα υδροηλεκτρικά.