Οι αντιδράσεις των κατοίκων στην περιοχή των Τεναγών για τον αγωγό Transadriatic Pipeline, TAP, μπορεί να συνεχίζονται, η εταιρία πάντως παραμένει προσηλωμένη στο στόχο της για την υλοποίησή του έργου, εντός του χρονοδιαγράμματος που προβλέπει τη λειτουργία του αγωγού το 2020 και μάλιστα χωρίς να εξετάζει αλλαγή όδευσης στην περιοχή.
‘Όπως δήλωσε η διευθύντρια του ΤΑΡ Ελλάδας, κα Κατερίνα Παπαλεξανδρή, σε συνάντηση που είχε σήμερα με δημοσιογράφους, η εταιρία ακούει τις ανησυχίες και αντιμετωπίζει τις προκλήσεις. Συμπλήρωσε δε ότι η συγκεκριμένη όδευση έχει επιλεγεί με γνώμονα την ασφάλεια, την καλύτερη διαδρομή μετά από διαβούλευση με τις τοπικές κοινωνίες και έχει εγκριθεί στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής μελέτης: «Θα προχωρήσουμε με βάση τις άδειες που έχουμε και τον νόμο» είπε.
Μέχρι σήμερα, ο ΤΑΡ έχει αλλάξει όδευση σε μία περιοχή, έξω από την Καβάλα, σε μία διαδρομή που αφορούσε τα 40 από τα 51 χλμ του έργου.
‘Ηδη από τα 550 χλμ, που θα διασχίζει ο ΤΑΡ από τους Κήπους ‘Εβρου ως τα σύνορα με την Αλβανία, έχουν διαμορφωθεί οι ζώνες εργασίας για τα 532 χλμ, και 482 χλμ σωλήνων έχουν ήδη ενωθεί, εκ των οποίων τα 394 χλμ έχουν τοποθετηθεί και καλυφθεί με χώμα. Το καλοκαίρι του 2017 ξεκίνησε και η κατασκευή του σταθμού συμπίεσης στους Κήπους, ο οποίος θα ολοκληρωθεί το 2019/
Ο ΤΑΡ είναι το τέταρτο από τα πρότζεκτ που απαρτίζουν τον «Νότιο Διάδρομο Αερίου» και αφορά στο ευωπαικό σκέλος του έργου, που ξεκινά στα ελληνο-τουρκικά σύνορα και καταλήγει στην Ιταλία, μέσω Αλβανίας.
Δεν είναι μόνον η μεγαλύτερη άμεση ξένη επένδυση που πραγματοποιείται στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια, ύψους 1,5 δις. Ευρώ, αλλά και μία επένδυση ιδιαίτερου στρατηγικού χαρακτήρα, αφού μετατρέπει τη χώρα μας σε πύλη εισόδου αερίου για την ΕΕ, σε πλήρη εναρμόνιση με τη πολιτική των Βρυξελλών, την οποία στηρίζει και η Ουάσινγκτον, για τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας και των δρόμων μεταφοράς του αερίου, καθώς και τη μείωση τηε εξάρτησης από το ρωσικό αέριο.
Η εταιρία του ΤΑΡ βρίσκεται σε προχωρημένες διαπραγματεύσεις με την ICGB, το κονσόρστιουμ που προωθεί τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό, IGB, για την υπογραφή των τελικών συμφωνιών διασύνδεσης των δύο αγωγών στη Νέα Μεσημβρία Θεσσαλονίκη. Η χωρητικότητα του αγωγού στο συγκεκριμένο σημείο σύνδεσης θα φθάνει τα 3 δις. κμ. αερίου, ποσότητα που αντιστοιχεί σε περίπου 60% του αερίου που διακινείται μέσω του ΔΕΣΦΑ. Επίσης ο ΤΑΡ θα έχει τρία σημεία εξόδου στην Ελλάδα, στην Κοζάνη, την Καστοριά και την Πέλλα, προκειμένου να αναπτυχθούν τοπικές υποδομές τροφοδοσίας των περιοχών.
Η ΔΕΠΑ έχει συμβολαιοποιήσει την προμήθεια 1 δις. Κ.μ αερίου από το Σαχ Ντενίζ ΙΙ για 25 χρόνια , ενώ στην πρώτη φάση του έργου ο αγωγός θα μεταφέρει 10 δις. Κ,μ, αερίου ετησίως και όπως τόνισε η κα Παπαλεξανδρή ο ΤΑΡ έχει κλείσει 25ετή συμφωνία με το Σαχ Ντρνίζ ΙΙ για τη δέσμευση της εν λόγω χωρητικότητας.. Η περαιτέρω χωρητικότητα, που θα υπάρξει στην πλήρη ανάπτυξη του έργου, θα διατεθεί με βάση τους ευρωπαϊκούς κανονισμούς και τη διεξαγωγή open season. To πρώτο open season προγραμματίζεται για το 2019 και μετά θα διεξάγεται κάθε δύο χρόνια.