Σοβαρό ενδιαφέρον για τον Νότιο Διάδρομο Αερίου, που αφορά στη μεταφορά αερίου από το Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη μέσω Ελλάδας δείχνει η Γερμανία, η οποία σκοπεύει να χορηγήσει δάνειο ύψους 1,2 δις. ευρώ για τη χρηματοδότηση της εταιρίας SJCC, που διαχειρίζεται τη συμμετοχή του Αζερμπαϊτζάν στον Νότιο Διάδρομο, όπως αποκάλυψε η Deutsche Welle, επικαλούμενη σχετική επιστολή του Γερμανού υφυπουργού Οικονομικών Jens Spahn προς τον πρόεδρο της Επιτροπής Προϋπολογισμού της Bundestag, της γερμανικής Βουλής.
To δάνειο αφορά στην εταιρία, SJCC Southern Gas Corridor , που ιδρύθηκε το 2014 από τον πρόεδρο του Αζερμπαϊτζάν, Ιλχάμ Αλίεφ, για τη διαχείριση και τη χρηματοδότηση της κρατικής συμμετοχής στην ανάπτυξη του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ ΙΙ στην Κασπία Θάλασσα , την επέκταση του Αγωγού του Νοτίου Καυκάσου (SCP), την κατασκευή του αγωγού ΤΑΝΑΡ και του αγωγού ΤΑΡ, των έργων, δηλαδή, που συγκροτούν τον Νότιο Διάδρομο Αερίου. Η SJCC ανέλαβε το project finance και η κρατική εταιρία ενέργειας του Αζερμπαϊτζάν, η Socar, τη λειτουργική διαχείριση.
Η είδηση για το δάνειο έγινε γνωστή σε μία περίοδο κλιμάκωσης της διπλωματικής αντιπαράθεσης του Βερολίνου με μία σειρά γειτονικών χωρών, με πρώτη την Πολωνία, που αντιδρούν στα σχέδια για τον γερμανο-ρωσικό αγωγό Nord Stream II και ενώ τόσο οι Βρυξέλλες όσο και η Ουάσιγκτον δεν κρύβουν την αντίθεσή τους στο πρότζεκτ. Πρόσφατα μάλιστα προστέθηκαν και οι αντιδράσεις από το εσωτερικό της Γερμανίας, καθώς αρκετοί πολιτικοί από όλο το πολιτικό φάσμα, εκφράζουν τις επιφυλάξεις τους.
Το δάνειο στη SJCC πρόκειται να αποπληρωθεί από τα έσοδα του έργου και φέρει κρατικές εγγυήσεις του Αζερμπαϊτζάν. Θα χρησιμοποιηθεί δε για την αναχρηματοδότηση του μεριδίου της CJSC στο κοίτασμα Σαχ Ντενίζ και τον αγωγό ΤΑΝΑΡ, ο οποίος διασχίζει την Τουρκία και φθάνει ως τα σύνορα με την Ελλάδα.
Επιπρόσθετα, θα εξεταστεί αίτημα για την παροχή από τη Γερμανία εγγυήσεων εξαγωγικών πιστώσεων 500 εκατ. ευρώ με σκοπό τη χρηματοδότηση παροχής γερμανικού εξοπλισμού και υπηρεσιών στον αγωγό ΤΑΡ, ο οποίος ξεκινά στα ελληνο-τουρκικά σύνορα και φθάνει ως την Ιταλία, μέσω Αλβανίας.
Οι αγωγοί ΤΑΝΑΡ και ΤΑΡ αποτελούν το τουρκικό και το ευρωπαϊκό σκέλος, αντίστοιχα, του λεγόμενου Νότιου Διαδρόμου Αερίου.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η γερμανική κυβέρνηση μπορεί να διασφαλίσει τη χορήγηση των λεγόμενων Unbound Financial Loans κατόπιν αιτήματος. Τα δάνεια αυτά προορίζονται για τη χρηματοδότηση έργων στο εξωτερικό (εκτός Γερμανίας) , τα οποία θεωρούνται ως «ειδικού ενδιαφέροντος για τη Ομοσπονδιακή Δημοκρατία της Γερμανίας» με κατ’ εξοχήν πεδίο εφαρμογής τα πρότζεκτ που «διασφαλίζουν την προμήθεια πετρελαίου και αερίου της Γερμανίας».
Η Deutshe Welle υπενθυμίζει στο άρθρο της ότι η Καγκελάριος Άγγελα Μέρκελ έχει εκφραστεί θετικά για την κατασκευή του Νότιου Διαδρόμου. Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης ενέκρινε τον Οκτώβριο του 2017 δάνειο 500 εκατ. ευρώ για τον ΤΑΝΑΡ, ενώ χρηματοδότηση εξασφαλίστηκε και από την Παγκόσμια Τράπεζα. Τον Φεβρουάριο του 2018 η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ενέκρινε τη χορήγηση δανείου 1,5 δις. ευρώ στον αγωγό ΤΑΡ, το μεγαλύτερο δάνειο που έχει χορηγήσει ποτέ σε ενεργειακό πρότζεκτ.
Ας σημειωθεί ότι ο Νότιος Διάδρομος έχει την πολιτική στήριξη τόσο της ΕΕ όσο και των ΗΠΑ, καθώς εξασφαλίζει τον εφοδιασμό της Ευρώπης με αέριο από εναλλακτικές πηγές και οδεύσεις, μειώνοντας την εξάρτηση από το ρωσικό αέριο, που ειδικά στα ανατολικά Βαλκάνια αποτελεί σχεδόν μονοπώλιο.