To 100% του κατασκευαστικού και λειτουργικού κόστους της ηλεκτρικής διασύνδεσης μεταξύ Κρήτης - Αττικής, που εντάσσεται στο ευρύτερο έργο Eurasia Interconnector καθώς και το 37% του κόστους διασύνδεσης Κύπρου- Κρήτης του ιδίου έργου θα επωμιστεί η Ελληνική Δημοκρατία, σύμφωνα με σχετική απόφαση της ΡΑΕ, η οποία μόλις χθες αναρτήθηκε στη Διαύγεια, αν και έχει ληφθεί αρκετούς μήνες πριν.
Το Eurasia Interconnector αφορά στην ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ-Κύπρου-Ελλάδος.
Τα παραπάνω ποσοστά μεταφράζονται σε εκατομμύρια ευρώ, αφού όπως αναφέρει η ίδια απόφαση, η ΡΑΕ έχει καθορίσει ως ανώτατο αποδεκτό κόστος τα 700 εκ. € ±10% για το έργο Κρήτης - Αττικής και τα 1,5 δισ. ευρώ ±5% για το έργο Κύπρου- Κρήτης, υπό την προϋπόθεση ότι το τελευταίο θα χρηματοδοτηθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση σε ποσοστό 50%. Επίσης προσδιορίστηκε και το ενδεικτικό ποσοστό απόδοση των επενδεδυμένων κεφαλαίων (WACC), λαμβάνοντας υπόψη την κεφαλαιακή διάρθρωση που προτάθηκε από τον φορέα για τη χρηματοδότηση του έργου, το οποίο θα οριστικοποιηθεί σε επόμενο στάδιο, βάσει της τελικής πρότασης επένδυσης και των χρηματοοικονομικών συνθηκών που θα έχουν διαμορφωθεί τη δεδομένη στιγμή, όπως αναφέρει η απόφαση.
Ας σημειωθεί ότι η διασύνδεση Κρητης- Αττικής έχει περιληφθεί και στο δεκαετές αναπτυξιακό πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ, αλλά μετά την πρόταση του Eurasia Interconnector και το μνημόνιο συνεργασίας που υπέγραψαν οι δύο φορείς, αποφασίστηκε να εξεταστεί η ένταξη του εν λόγω έργου στο Eurasia, ως το τελευταίο σκέλος του. To έργο μάλιστα δεν θα εξαρτηθεί από την υλοποίηση του Εurasia Interconnector, για τον οποίο η τελική επενδυτική απόφαση (FID) δεν έχει ληφθεί ακόμα.
Στο σκεπτικό για τον επιμερισμό του κόστους του έργου Κρήτης - Αττικής , το οποίο όπως προαναφέρθηκε θα επιβαρύνει εξ’ ολοκλήρου την ελληνική πλευρά, η ΡΑΕ αναφέρει στην απόφασή της ότι η Ελληνική Δημοκρατία είναι η μόνη εκ των δύο εμπλεκόμενων κρατών- μελών (Ελλάδας και Κύπρου), η οποία θα επωμιστεί επενδυτικά και λειτουργικά κόστη που σχετίζονται με την υλοποίηση του έργου, ενώ η Κυπριακή Δημοκρατία δεν θα επωμιστεί κόστος. Προϋπόθεση για τη συμφωνία επιμερισμού του κόστους αποτελεί η αίτηση του επενδυτή για συγχρηματοδότηση αυτού του Τμήματος του έργου από την ΕΕ
Για το έργο διασύνδεσης Κύπρου - Κρήτης «Interconnection between Kofinou (CY) and Korakia, Crete (EL)» η Κυπριακή Δημοκρατία θα επωμιστεί το 63% του κόστους υλοποίησης του έργου και η Ελληνική Δημοκρατία το 37%, υπό την προϋπόθεση ότι το έργο θα επιχορηγηθεί κατά 50% από πόρους της Ευρωπαϊκής Ένωσης. “Επειδή η υλοποίηση των ανωτέρω έργων στοχεύει στην εξυπηρέτηση δημόσιου σκοπού, για το λόγο αυτό η διακύβευση από τη μη υλοποίηση αυτών είναι σημαντική και δύναται να έχει αντίκτυπο στην εθνική οικονομία και στους καταναλωτές. Ως εκ τούτου, κρίθηκε σκόπιμο να επιβληθούν όροι και προϋποθέσεις στους οποίους θα υπάγεται η υλοποίηση του έργου EuroAsia Interconnector και οι οποίοι θα αποσκοπούν στην ταχύτερη δυνατή υλοποίησή του με τον οικονομικότερο δυνατό τρόπο. Τέτοιοι όροι επιβάλλονται από το εθνικό νομοθετικό πλαίσιο και αφορούν την παροχή αποζημίωσης εκ μέρους του επενδυτή σε περίπτωση αδικαιολόγητης καθυστέρησης ή μη υλοποίησης του έργου. Περαιτέρω, με την παρούσα συμφωνία … τίθενται και άλλοι τεχνικοί και οικονομικοί όροι προς διασφάλιση των ανωτέρω σκοπών δημοσίου συμφέροντος.” αναφέρει η ΡΑΕ
Επίσης υπογραμμίζει ότι η ανάπτυξη των διασυνοριακών διασυνδέσεων επιβάλλεται από την Ένωση ώστε να εξασφαλισθεί η προσφορά όλων των πηγών ενέργειας στη χαμηλότερη δυνατή τιμή τόσο για τους καταναλωτές όσο και για τη βιομηχανία στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Μάλιστα σύμφωνα με τον τον Κανονισμό 347/2013 της ΕΕ για τα Εργα Κοινού Ενδιαφέροντος, στα οποία έχει ενταχθεί το συγκεκριμένο πρότζεκτ , προβλέπεται καθεστώς προτεραιότητας, που θα πρέπει να δίδεται σε εθνικό επίπεδο, για να διασφαλιστεί η ταχεία διοικητική μεταχείριση του έργου και να υλοποιείται το συντομότερο δυνατόν. Γι΄αυτό και οι σχετικοί φάκελοι θα τυγχάνουν της ταχύτερης νομικά εφικτής μεταχείρισης, ενώ οι διαδικασίες αδειοδότησης δεν θα πρέπει να συνεπάγονται διοικητική επιβάρυνση, δυσανάλογη ως προς το μέγεθος ή την πολυπλοκότητα τοθυ έργου ή να δημιουργούν εμπόδια στην ανάπτυξη των διευρωπαϊκών δικτύων και την πρόσβαση στην αγορά.
Σε άλλο σημείο της απόφασης, η ΡΑΕ αναφέρεται στα γενικά οφέλη της διασύνδεσης: Tην ασφάλεια εφοδιασμού, την παύση της ενεργειακής απομόνωσης των νησιών Κρήτης και Κύπρου, την ολοκλήρωση της ενιαίας αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, την προώθηση της βιωσιμότητας και της αειφορίας, την περαιτέρω ενίσχυση της διείσδυσης των ΑΠΕ και εν γένει την οικονομική ανάπτυξη των εμπλεκόμενων κρατών μελών. Ειδικότερα, δε για τη η διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική Χώρα η ΡΑΕ επισημαίνει ότι θα εισφέρει στην ελάφρυνση των καταναλωτών από τη σημαντική οικονομική επιβάρυνση, που υφίστανται λόγω της χρέωσης των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας,(ΥΚΩ) στους λογαριασμούς ρεύματος. “Το κόστος της διασύνδεσης αυτής, αποδεικνύεται ότι δε θα επιβαρύνει σε βάθος χρόνου τους καταναλωτές, καθώς η αποπληρωμή των επενδύσεων που απαιτούνται για την κατασκευή των έργων θα αντισταθμίζεται από τη μείωση των δαπανών που ήδη επωμίζονται οι καταναλωτές για τις ΥΚΩ της Κρήτης (περί τα 200-250 εκ. € ετησίως με την παρούσα σύνθεση και λειτουργία των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής)” αναφέρει χαρακτηριστικά η απόφαση. Ιδιαίτερη επισήμανση γίνεται και στη διασφάλιση του απρόσκοπτου εφοδιασμού του νησιού με ηλεκτρική ενέργεια, καθώς οι υφιστάμενοι πετρελαϊκοί σταθμοί θα πρέπει να αποσυρθούν , λόγω των περιβαλλοντικών περιορισμών της ΕΕ.