Η υλοποίηση του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού μεταφοράς αερίου, IGB, αναμένεται να βρεθεί στο επίκεντρο των συνομιλιών που θα έχει την ερχόμενη εβδομάδα ο υπουργός Περιβάλλοντος- Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης με την ομόλογό του της Βουλγαρίας Τεμενούσκα Πέτκοβα, στο περιθώριο του άτυπου συμβουλίου των υπουργών Ενέργειας της ΕΕ, που πραγματοποιείται στη Σόφια, την Πέμπτη 19 Απριλίου.
Οι δύο πλευρές έχουν ανακοινώσει ότι οι εργασίες κατασκευής του αγωγού πρέπει να ξεκινήσουν στο δεύτερο εξάμηνο του 2018, προκειμένου το έργο να είναι έτοιμο το 2020 και να τεθεί σε λειτουργία μαζί με τον αγωγό Transadriatic Pipeline (TAP) και το πλωτό τερματικό σταθμό υγροποιημένου αερίου (FSRU) της Αλεξανδρούπολης.
Tα τρία αυτά έργα μπορούν να εξασφαλίσουν τη πρόσβαση της Βουλγαρίας αλλά και άλλων χωρών της περιοχής σε αέριο από εναλλακτικές πηγές τροφοδοσίας μέσω του “Νότιου Διαδρόμου” μεταφοράς αερίου, αναδεικνύοντας την Ελλάδα σε κέντρο διαμετακόμισης αερίου. Πρόκειται για ένα πρότζεκτ που υποστηρίζεται τόσο από τις κυβερνήσεις της Ελλάδας και της Βουλγαρίας, όσο και την ΕΕ, καθώς θεωρείται καταλυτικό έργο για τη διαφοροποίηση των πηγών και των οδεύσεων αερίου προς την ΕΕ και τη μείωση της εξάρτησης από τη Ρωσία.
Ήδη βρίσκεται σε εξέλιξη η διαδικασία υποβολής προσφορών για τον Owners’ Engineer και για την προμήθεια των σωλήνων για τον αγωγό IGB, μήκους 185 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 60 εκατ. ευρώ. Mάλιστα έχουν εκδηλώσει κατ΄αρχήν ενδιαφέρον δέκα εταιρίες από την Ελλάδα, την Τουρκία, την Ινδία, τη Ρωσία, τη Γερμανία και τη Βουλγαρία. Εντός του Απριλίου η κοινοπραξία ICGB, που προωθεί το έργο, θα πρέπει να καταρτίσει τη short list με τις 5 εταιρίες τις οποίες θα καλέσει να υποβάλουν προσφορές, με στόχο ως το τέλος Ιουνίου να επιλέξει τον ανάδοχο.
Μέτοχοι της ICGB είναι η ΔΕΠΑ με την ιταλική Edison που κατέχουν από 25% η κάθε μια και η βουλγαρική κρατική εταιρία χαρτοφυλακίου ενέργειας BEH με 50%.
Σύντομα θα δημοσιευτεί ο διαγωνισμός για την εργολαβία κατασκευή (EPC - Engineering Procurement & Construction), ενώ εντός του επόμενου χρονικού διαστήματος αναμένεται να οριστικοποιηθούν τόσο η χρηματοοικονομική διάρθρωσης του έργου, όσο και το και ρυθμιστικό πλαίσιο (εξαίρεση από την πρόσβαση τρίτων μερών).
Ο συνολικός προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 240 εκατ. ευρώ και το αρχικό δυναμικό μεταφοράς τους αγωγού φθάνει τα 3 δισ. κ.μ. φυσικού αερίου ετησίως, με δυνατότητα αναβάθμισης στο μέλλον.