Όχι που δεν θα γινόταν λαθρεμπόριο και στο… υγραέριο κίνησης. Πάνω από 30 εκατ. ευρώ υπολογίζεται η λαθρεμπορία στο υγραέριο κίνησης για το 2017, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις παραγόντων της αγοράς καυσίμων, εξέλιξη που έχει σημάνει συναγερμό στην Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, οι έλεγχοι της οποίας τον τελευταίο μήνα φαίνεται ότι αποδίδουν και βγάζουν λαβράκια. Δύο είναι οι λόγοι που οδηγούν τους επιτήδειους επαγγελματίες της αγοράς καυσίμων στην παράνομη διακίνηση του υγραερίου κίνησης. Ο πρώτος λόγος συνδέεται με την περσινή απόφαση της κυβέρνησης να αυξήσει τον Ειδικό Φόρο Κατανάλωσης (ΕΦΚ) από τα 330 ευρώ ανά μετρικό τόνο στα 430 ευρώ, τη στιγμή που στο υγραέριο βιομηχανικής χρήσης ο ΕΦΚ διαμορφώνεται στα 60 ευρώ ανά μετρικό τόνο. Και ο δεύτερος λόγος συνδέεται με τη ζήτηση, αφού το υγραέριο κίνησης παραμένει πολύ πιο φθηνό σε σχέση με την βενζίνη και το ντήζελ.
Σύμφωνα με πηγές στην Ομοσπονδία Βενζινοπωλών για την εκτέλεση της παράνομης δραστηριότητας απαιτείται η σύμπραξη μεταφορέα ή ακόμη και εταιρείας εμπορίας υγραερίου, πρατηρίου υγρών καυσίμων και υγραερίου κίνησης και επαγγελματία με εγκατάσταση υγραερίου, δηλαδή βιομηχανία, βιοτεχνία κ.λπ.
Πως στήνεται το κόλπο
Ο μεταφορέας φορτώνει το προϊόν που προορίζεται για πρατήριο (υγραέριο κίνησης) και για πελάτη επαγγελματικής χρήσης (υγραέριο λοιπόν χρήσεων). Επισκέπτεται τους δύο πελάτες του, αλλά παραδίδει ποσότητες που δεν αντιστοιχούν με τα παραστατικά. Δηλαδή, στο πρατήριο παραδίδει πολύ μεγαλύτερη ποσότητα από αυτή που αναφέρεται στο παραστατικό, ενώ στον επαγγελματία τη μικρότερη ποσότητα, ώστε τα παραστατικά και το φορτίο να συμφωνούν στο σύνολό τους. Για να συμφωνούν με τα αποθέματα του πρατηρίου καυσίμων σε πιθανό έλεγχο του τελωνείου, ο πρατηριούχος παρεμβαίνει στον μετρητή συνολικής πωληθείσας ποσότητας, ώστε να αποκρύψει την επιπλέον ποσότητα που παρέλαβε και πούλησε. Αυτό επιτυγχάνεται εύκολα είτε από τον πρατηριούχο είτε από το συνεργείο συντήρησης του διανομέα.
Λαβράκι από την ΑΑΔΕ
Στο πλαίσιο των τακτικών της ελέγχων η ΑΑΔΕ λίγο πριν από το Πάσχα έπεσε πάνω σε λαβράκι. Σύμφωνα με πληροφορίες του b.e., σε έλεγχο που διενήργησε συνεργείο της Αρχής, σε πρατήριο υγρών καυσίμων στην ευρύτερη περιοχή της Δυτικής Αττικής και στο πλαίσιο αξιοποίησης των συναγερμών του συστήματος εισροών – εκροών (σ.σ. που έχει κάθε πρατήριο και είναι συνδεδεμένο με την Αρχή), διαπιστώθηκαν:
Ως προς το ελεγχόμενο πρατήριο:
1. Δεν υπήρχε θεωρημένο από την αρμόδια τελωνειακή αρχή βιβλίο παραλαβής και διακίνησης υγραερίου.
2. Δεν υπήρχαν δελτία παραλαβής, διακίνησης και σφράγισης, όσον αφορά τα καύσιμα (μάλιστα ο διαχειριστής, λες και ζούσε σε άλλη χώρα, ανέφερε ότι δεν γνώριζε για την υποχρέωση τήρησης αυτών).
3. Η φυσική βέργα μέτρησης στάθμης για το υγραέριο LPG ήταν κατά δήλωση του διαχειριστή εκτός λειτουργίας.
4. Λήφθηκαν ενδείξεις από τους συνολικούς καταμετρητές (totalizers) του υγραερίου προκειμένου να διενεργηθεί περαιτέρω έλεγχος.
5. Δεν επιδείχθηκε ο φάκελος της άδειας λειτουργίας αλλά αντίθετα επιδείχθηκε απλή ηλεκτρονική αίτηση με ημερομηνία αριθμού πρωτοκόλλου από τον Οκτώβριο του 2017 για έγκριση άδειας λειτουργίας. (Η επιχείρηση είχε κάνει έναρξη εργασιών τον Σεπτέμβριο του 2017). Αυτό είχε ως συνέπεια να καθίσταται δυσχερής ο έλεγχος ως προς την ταυτοποίηση των δεξαμενών καυσίμων.
6. Διαπιστώθηκαν στοιχεία ταυτότητας δεξαμενών, διαφορετικά από αυτά που προσδιορίζονται στο αρχείο συναγερμών του συστήματος εισροών – εκροών με συμβάντα μηνός Μαρτίου 2018 που είχε στη διάθεσή του ο έλεγχος (με πολλά από αυτά μεγάλης σημαντικότητας).
7. Το τοπογραφικό διάγραμμα – σχέδιο μηχανικού που επιδείχθηκε ανήκε σε άλλη οντότητα, που ο ελεγχόμενος επιχειρηματίας του πρατηρίου διαδέχθηκε, με διαφορετική αποτύπωση σε σχέση με τις αντλίες, τα ακροφύσια, και τα στοιχείων δεξαμενών .
8. Δεν υπήρχε αντλία πετρελαίου θέρμανσης (ενώ υπήρχε υπόλοιπο δεξαμενής) και αντί αυτής λόγω καταστροφής κατά δήλωση του διαχειριστή της οντότητας, είχε αντικατασταθεί με αντλία πετρελαίου κίνησης με 2 ακροφύσια, ενώ η αποτυπωθείσα στο σχέδιο ήταν αντλία πετρελαίου θέρμανσης και πετρελαίου κίνησης με δύο ακροφύσια η καθεμία αντίστοιχα.
9. Ένα ακροφύσιο το οποίο ήταν συνδεδεμένο με δύο δεξαμενές ήταν εκτός λειτουργίας.
10. Συντάχθηκε πρωτόκολλο ποσοτικής καταμέτρησης (με την προϋπόθεση ότι οι ογκομετρικοί πίνακες αντιστοιχούν στις πραγματικές δεξαμενές που είναι συνδεδεμένες στο σύστημα εισροών – εκροών).
Επίσης, ως προς το ελεγχόμενο βυτίο μεταφοράς υγραερίου κίνησης που εισήλθε για παράδοση λίγο μετά την έναρξη του ελέγχου:
Λίγα λεπτά μετά την έναρξη του ελέγχου, εισήλθε στον χώρο του πρατηρίου βυτιοφόρο όχημα εφοδιασμένο με υγραέριο , το οποίο ανήκε σε τρίτο πρόσωπο, ενώ η προμηθεύτρια εταιρία ήταν έμμεσα συνδεδεμένη με το πρατήριο.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι υπήρχαν σοβαρές ενδείξεις τέλεσης της αξιόποινης πράξης της λαθρεμπορίας. Κι αυτό, διότι το βυτιοφόρο δεν διέθετε συνοδευτικά στοιχεία διακίνησης παρά μόνο αυτό που αφορά τη διακίνηση εντός των εγκαταστάσεων του διϋλιστηρίου. Επίσης, δεν διέθετε δελτία παράδοσης/παραλαβής καιτο όχημα επέβαινε ως συνοδηγός άτομο που ανήκε στο προσωπικό του ελεγχόμενου πρατηρίου. Επίσης, εντοπίσθηκαν 37 επίσημα και ανεπίσημα στοιχεία που ανευρέθηκαν κατά τον έλεγχο εντός του οχήματος, τα οποία και κατασχέθηκαν.
Το όχημα, όπως ήταν αναμενόμενο δεσμεύθηκε και η υπόθεση παίρνει το δρόμο της Διακιοσύνης, του υπουργείου Ανάπτυξης που προβλέπει σφράγιση της επιχείρησης και της Εφορίας για την επιβολή προστίμων.