Στη γραμμή αφετηρίας της κατασκευής της μπαίνει η Β’ Φάση της Διασύνδεσης των Κυκλάδων με την επιλογή της κοινοπραξίας Ελληνικά Καλώδια ΑΕ- Fulgor AE ως αναδόχου για το έργο κατασκευής των υποθαλάσσιων καλωδίων που θα συνδέσουν τη Νάξο με την Πάρο και τη Μύκονο.
Με το έργο αυτό, προϋπολογισμού 42 εκατ. ευρώ, κλείνει ο βρόχος μεταξύ των τριών αυτών νησιών, θωρακίζοντας την αξιοπιστία και τη σταθερότητα ηλεκτροδότησής τους. Υπενθυμίζεται ότι το έργο αφορά στην υλοποίηση των ηλεκτρικών διασυνδέσεων Πάρου-Νάξου και Νάξου-Μυκόνου, συνολικού μήκους 47,6 χλμ. περίπου.
Ο ΑΔΜΗΕ έχει ολοκληρώσει την αξιολόγηση των προσφορών και για τα δυο άλλα επιμέρους έργα της διασύνδεσης, δηλαδή την κατασκευή του Υποσταθμού στη Νάξο και την αναβάθμιση των υφιστάμενων καλωδιακών συνδέσεων Ανδρου-Λιβαδιού (Εύβοια) και Ανδρου-Τήνου. Είναι δε έτοιμος να υπογράψει τις σχετικές συμβάσεις στο αμέσως επόμενο διάστημα, εφόσον δεν προκύψουν καθυστερήσεις λόγω των συμμετεχόντων στους σχετικούς διαγωνισμούς.
Σειρά παίρνει η Γ΄Φάση της Διασύνδεσης των Κυκλάδων, που αφορά στην πόντιση δεύτερου υποθαλάσσιου καλωδίου μεταξύ Λαυρίου και Σύρου. Στόχος είναι να ολοκληρωθεί ο διαγωνισμός εντός του Ιουνίου, ώστε να γίνει η συμβολαιοποίηση πριν τα τέλη του έτους και να τηρηθεί το νέο χρονοδιάγραμμα που προβλέπει επιτάχυνση του έργου κατά δυο χρόνια και περάτωσή του το 2020.
Την ίδια στιγμή, «τρέχουν» οι διαγωνισμοί για την διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου, ενώ στην τελική ευθεία βρίσκονται οι τεχνικές προδιαγραφές για την διασύνδεση Κρήτης-Αττικής. Μάλιστα, ο ΑΔΜΗΕ έθεσε τα θεμέλια για την χρηματοδότηση του εμβληματικού αυτού project, ύψους 1 δις. ευρώ, λαμβάνοντας δάνειο 200 εκατ. ευρώ με πολύ ανταγωνιστικό επιτόκιο από τις Bank of China (Luxembourg) και ICBC. Η επίσημη τελετή υπογραφής για την εν λόγω δανειακή σύμβαση -που αποτελεί σημείο αναφοράς για τον δανεισμό της εταιρείας στο εξής και ανοίγει το δρόμο για πρόσβαση σε χρηματοδότηση με ευνοϊκότερους όρους από ότι στο παρελθόν- έλαβε χώρα πριν λίγες ημέρες στο Λουξεμβούργο.
Ο Διαχειριστής, τέλος, πραγματοποίησε το πρώτο βήμα για το άνοιγμα του κύκλου μιας άλλης μεγάλης νησιωτικής διασύνδεσης, αυτής των Δωδεκανήσων, καταθέτοντας στην Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας την εισήγησή του για το προτεινόμενο σχήμα, στη βάση του πορίσματος για την ηλεκτροδότηση των Μη Διασυνδεδεμένων Νησιών που εκπόνησε η κοινή ομάδα εργασίας ΡΑΕ, ΑΔΜΗΕ και ΔΕΔΔΗΕ. Η κατάθεση της εν λόγω εισήγησης αποτελεί προαπαιτούμενο για την ένταξη του έργου στο Προκαταρκτικό Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ για την περίοδο 2020-2029 που θα κατατεθεί στη ΡΑΕ στο τέλος του τρέχοντος έτους.
Με βάση τα αποτελέσματα της τεχνικής διερεύνησης, ο ΑΔΜΗΕ κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η ηλεκτρική διασύνδεση των Δωδεκανήσων προκρίνεται ως καλύτερη λύση, λόγω της ενίσχυσης της αξιοπιστίας τροφοδότησης, του περιορισμού της λειτουργίας των τοπικών θερμικών σταθμών παραγωγής (με συνακόλουθα οικονομικά και περιβαλλοντικά οφέλη) και λόγω της δυνατότητας που παρέχει για την ενίσχυση της ανάπτυξης ΑΠΕ επί των διασυνδεόμενων νησιών.
Η διασύνδεση των Δωδεκανήσων απευθείας στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ) με σύνδεσμο συνεχούς ρεύματος δημιουργεί έναν απευθείας ισχυρό διάδρομο για την ηλεκτροδότησή τους και προκύπτει ως η ελαφρώς οικονομικότερη λύση. Ως σημείο σύνδεσης στο ΕΣΜΗΕ προτείνεται το Κέντρο Υψηλής Τάσης Κορίνθου που προβλέπεται να ολοκληρωθεί έως το 2021. Το σημείο σύνδεσης στα Δωδεκάνησα μπορεί να είναι στην Κω ή στη Ρόδο καθώς οι δυο εναλλακτικές λύσεις έχουν μικρή σχετικά διαφοροποίηση ως προς το επενδυτικό κόστος. Το τελικό σχήμα θα αποφασιστεί κατόπιν λεπτομερέστερης διερεύνησης για τη χωροθέτηση των καλωδιακών διασυνδέσεων.