Άδοξο τέλος είχαν οι διαπραγματεύσεις μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της εταιρίας Euroasia Interconnector για την από κοινού κατασκευή της μεγάλης ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής. Πρόκειται για μία εξέλιξη, που δεν αποτελεί έκπληξη, καθώς οι διαφωνίες των δύο πλευρών ήταν γνωστές από καιρό και παρά τις προσπάθειες διαμεσολάβησης, ακόμα και εκπροσώπου της Κομισιόν, ήταν φανερό ότι ήταν πολύ δύσκολο να βρεθεί κοινή φόρμουλα.
Τη σκυτάλη τώρα παίρνει η ΡΑΕ, η οποία θα πρέπει να αποφασίσει σε διάστημα δύο μηνών, με ποιόν τρόπο θα προχωρήσει η υλοποίηση του έργου, το οποίο θεωρείται κρίσιμο όχι μόνον για την ηλεκτροδότηση της Κρήτης αλλά και για την ηλεκτρική διασύνδεση του ευρωπαϊκού συστήματος με την Κύπρο και το Ισραήλ, τη γραμμή δηλαδή που προωθεί ο Euroasia Interconnector. H ευρωπαϊκή διάσταση του πρότζεκτ, το οποίο έχει ενταχθεί στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος της ΕΕ (PCI) είναι και η αιτία της εμπλοκής του εκπροσώπου της ΕΕ στις διαπραγματεύσεις, που έγιναν το προηγούμενα χρονικό διάστημα μεταξύ ΑΔΜΗΕ και Euroasia και έληξαν χθες χωρίς να βρεθεί κοινή λύση.
Από εδώ και πέρα, δύο είναι οι βασικές επιλογές της ΡΑΕ : Είτε να αναθέσει το έργο στον ΑΔΜΗΕ με δεσμευτικό χρονοδιάγραμμα, είτε να προχωρήσει στην προκήρυξη διαγωνισμού για την κατασκευή και τη χρηματοδότηση του έργου.
Ο ΑΔΜΗΕ μέχρι στιγμής έχει εμφανιστεί πρόθυμος να υλοποιήσει μόνος του τη διασύνδεση, έργο ύψους 1 δις ευρώ σύμφωνα. Μάλιστα την έχει εντάξει στο δεκαετές αναπτυξιακό του πρόγραμμα με χρόνο ολοκλήρωσης το 2023.
Το σχέδιο για την από κοινού κατασκευή της γραμμής με το Euroasia Interconnector ξεκίνησε με πρωτοβουλία της ΡΑΕ, καθώς και οι δύο φορείς ενδιαφέρονταν για τη συγκεκριμένη διασύνδεση, η οποία θα μπορούσε να λειτουργήσει σαν το τελευταίο σκέλος του Euroasia στη διαδρομή μεταφοράς ηλεκτρισμού Κύπρος- Κρήτη- ηπειρωτική Ελλάδα, απ’ όπου θα συνδέεται και με το υπόλοιπο ευρωπαϊκό σύστημα.
Στο πλαίσιο αυτό, το περασμένο φθινόπωρο, ο ΑΔΜΗΕ και ο Eoroasia υπέγραψαν Μνημόνιο Κατανόησης (MOU) για την από κοινού υλοποίηση του έργου, μέσω μιας εταιρίας ειδικού σκοπού (SPV). Οι δύο πλευρές όμως δεν κατάφεραν να συμφωνήσουν ούτε στη σύνθεση του μετοχικού κεφαλαίο της εταιρίας , ούτε σε άλλες παραμέτρους του έργου. Ο ΑΔΜΗΕ, ο οποίος είχε δηλώσει ότι διαθέτει ίδια κεφάλια 200 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση της διασύνδεσης, ζητούσε μερίδιο 51% στην εταιρία ειδικού σκοπού , προτείνοντας το 39% να ελέγχεται από την Euroasia Interconnector και 10% να διατεθεί σε τρίτους ιδιώτες. Αυτή ήταν και η πρόταση που έθεσε στο τραπέζι των συνομιλιών χθες, αλλά οι εκπρόσωποι του Eurasia προσήλθαν με δικό τους κείμενο και στη συνέχεια αποχώρησαν, με αποτέλεσμα η προσπάθεια συμβιβασμού των δύο μερών να αποβεί άκαρπη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι περίπου ένα χρόνο πριν, πρόταση για τη κατασκευή ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής σε συνδυασμό με την υλοποίηση αιολικών πάρκων, συνολικής ισχύος περίπου 1.000 MW είχε κατατεθεί από κοινού από τους ομίλους Κοπελούζου και ΤΕΡΝΑ. Μάλιστα η πρόταση είχε “ανέβει” και στην επενδυτική πλατφόρμα Γιούνκερ, για την αναζήτηση χρηματοδότησης.
Το τελευταίο χρονικό διάστημα εξάλλου, εκτός της σύνδεσης του Euroasia Interconnector, προωθείται και το πρότζεκτ EuroAfrica Interconnector, Κύπρος- Αίγυπτος- Κρήτη- ηπειρωτική Ελλάδα