Στις Βρυξέλλες συνεχίζεται σήμερα το σήριαλ για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Αττικής, επ’ απειλή μάλιστα απένταξης από τα PCI, τα Εργα Κοινού Ενδιαφέροντος της ΕΕ, αν τελικώς προωθηθεί το σχήμα “Αριάδνη” και μάλιστα κατόπιν ανάθεσης του έργου από τη ΡΑΕ στον ΑΔΜΗΕ.
Η εταιρία “Αριάδνη Interconnections” είναι ένα όχημα ειδικού σκοπού, για την κατασκευή της “μεγάλης” διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής, στην οποία ο ΑΔΜΗΕ μετέχει με 51%.
Η απόφαση της ΡΑΕ , μετά από μήνες διαβουλεύσεων και αδιεξόδων μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του Eurasia Interconnector να καταλήξουν στο μετοχικό σχήμα της εταιρίας που θα αναλάβει το έργο, να το αναθέσει τελικώς στο “Αριάδνη” είχε ως αποτέλεσμα ο EuroAsia να υποβάλει αίτηση αναίρεσης της απόφασης, με το επιχείρημα ότι αντιβαίνει στους ευρωπαϊκούς κανονισμούς για τα PCI, με το επιχείρημα ότι για τα έργα της κατηγορίας αυτής δεν προβλέπεται η ανάθεσή τους από τις εθνικές ρυθμιστικές αρχές.
Παράλληλα η Κομισιόν, που εξ’ αρχής έχει εμπλακεί , στηρίζοντας, όπως πολλοί ερμηνεύουν τις κινήσεις της, τη συμμετοχή Διαχειριστών ευρωπαϊκών χωρών σε θέσεις - κλειδί στο πρότζεκτ, διαμήνυσε με επιστολή της στις ελληνικές αρχές πως η διασύνδεση θα απενταχτεί από το καθεστώς PCI , αν δεν ανακληθεί η απόφαση της ΡΑΕ για την ανάθεση του έργου.
Τα έργα PCI απολαμβάνουν προνομιακού καθεστώτος στην αδειοδότηση και στη χρηματοδότηση.
Οι διαφορές των εμπλεκόμενων μερών, αφορούν τόσο στη μετοχική σύνθεση της κοινοπραξίας που θα αναλάβει το έργο, στην οποία ο ΑΔΜΗΕ διεκδικεί πλειοψηφία, όσο και σε ορισμένα τεχνικά χαρακτηριστικά, αλλά και στον τρόπο επίβλεψης και τον ρόλο των ευρωπαϊκών αρχών.
Δεδομένου δε ότι το τμήμα Κρήτης- Αττικής εξετάζεται ως το τελευταίο σκέλος της διεθνούς ηλεκτρικής διασύνδεσης Ισραήλ- Κύπρου- Κρήτης (Εuroasia Interconnector), το όλο θέμα έχει λάβει διεθνείς αλλά και πιεστικές διαστάσεις, που επιβαρύνονται ακόμα περισσότερο από το γεγονός ότι πετρελαϊκές μονάδες της Κρήτης πρέπει να αποσυρθούν από το 2020, οπότε το νησί κινδυνεύει να μείνει χωρίς ρεύμα, αν δεν υπάρξουν εναλλακτικοί τρόποι τροφοδοσίας ή δεν παραταθεί ο χρόνος λειτουργίας των προς απόσυρση μονάδων.
Ας σημειωθεί ότι η ΡΑΕ έχει ήδη παρουσιάσει στο υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας τρεις εναλλακτικές προτάσεις για τη διασφάλιση της ενεργειακής επάρκειας της Κρήτης για την περίοδο 2020-2022, οπότε στο καλύτερο σενάριο, μπορεί να έτοιμη η ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης- Αττικής.
Οι προτάσεις αυτές αφορούν: Tην εγκατάσταση ηλεκτροπαραγωγών ζευγών από τη ΔΕΗ, την εγκατάσταση, από τον ΔΕΔΔΗΕ, μίας συστοιχίας μπαταριών για την αποθήκευση ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές και την ηλεκτροπαραγωγή με φυσικό αέριο.
Ας σημειωθεί ότι για την τρίτη αυτή επιλογή έχουν κατατεθεί προτάσεις στη ΡΑΕ, όπως αυτή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και της αζέρικης Socar που προβλέπει την εγκατάσταση πλωτής μονάδας φυσικού αερίου- ουσιαστικά ένα πλοίο με LNG- το οποίο θα τροφοδοτεί μονάδα συνδυασμένου κύκλου παραγωγής ηλεκτρισμού - πρόκειται για εφαρμογή που ήδη χρησιμοποιείται στη Μάλτα. Παρεμφερής είναι και η λύση που έχει προτείνει το Κατάρ, με τον ελλιμενισμό πλοίου με αποθηκευτικές δεξαμενές LNG , μονάδα αεριοποίησης και αεριοστοβίλους παραγωγής ηλεκτρισμού.