Σε αύξηση στους λογαριασμούς του ηλεκτρικού ρεύματος της τάξης του 1,5-2% με τα σημερινά δεδομένα, εκτιμάται ότι θα οδηγήσει τελικώς το πλέγμα των μέτρων, που προωθεί το υπουργείο Περιβάλλοντος - Ενέργειας, με την ένταξη της ρήτρας ρύπων στα τιμολόγια της ΔΕΗ αλλά με παράλληλη μείωση του ΕΤΜΕΑΡ.
Εντός των ημερών αναμένεται να κατατεθεί στη Βουλή τροπολογία για τη μείωση του ΕΤΜΕΑΡ, χρέωση που πληρώνουν όλοι οι καταναλωτές ηλεκτρισμού υπέρ των ΑΠΕ. Πρόκειται για το τέταρτο μέτρο που προωθεί ο υπουργός Γιώργος Σταθάκης προκειμένου από τη μία πλευρά να ελαφρύνει το κοστολόγιο της ΔΕΗ και από την άλλη να περιορίσει, στο ελάχιστο δυνατόν ή και να μηδενίσει αν είναι εφικτό, την επερχόμενη αύξηση στον συνολικό λογαριασμό ηλεκτρικού ρεύματος, από τη ρήτρα ρύπων
Η ρήτρα αναμένεται να τεθεί σε εφαρμογή στα τιμολόγια της ΔΕΗ από 1/1/2019 προκειμένου να καλυφθεί το έξτρα κόστος που προκαλεί στην εταιρία η εκτίναξη της τιμής των δικαιωμάτων εκπομπής CO 2: Tον Σεπτέμβριο η τιμή των δικαιωμάτων έφθασε στο υψηλότερο επίπεδο της τελευταίας δεκαετίας, πάνω από τα 25 ευρώ/τόνο CO 2, από λίγο πάνω από 5 ευρώ/τόνο CO2, που ήταν η μέση τιμή των δικαιωμάτων το 2017.
Η μεγάλη αυτή άνοδος μπορεί να έπληξε τη ΔΕΗ, ταυτόχρονα όμως αύξησε κατακόρυφα τα έσοδα του ήδη πλεονασματικού, από το τέλος του 2017, Ειδικού Λογαριασμού για τις ΑΠΕ, πράγμα που δίνει στον υπουργό τα περιθώρια για τους χειρισμούς αυτούς. Στο πλαίσιο, βέβαια, των περιορισμών που θέτει η τελευταία συμφωνία με τους θεσμούς, η οποία προβλέπει ότι ο λογαριασμός των ΑΠΕ θα πρέπει όχι μόνον να είναι ισοσκελισμένος αλλά και να διαθέτει ένα μαξιλάρι της τάξης των 70 εκατ. ευρώ, ώστε να μην επαναληφθούν φαινόμενα του παρελθόντος με τα υψηλά ελλείμματα.
Η ίδια συμφωνία προβλέπει ότι το όποιο υπερ-πλεόνασμα του Λογαριασμού θα διατεθεί προκειμένου να καλυφθούν τα ποσά που εισφέρει η χρέωση προμήθειας, το ΠΧΕΦΕΛ, με στόχο την κατάργησή του.
Η τροπολογία θα δίνει το δικαίωμα ένα μέρος των εσόδων του Λογαριασμού από τις πωλήσεις δικαιωμάτων ρύπων να κατευθυνθεί και για την ελάφρυνση του ΕΤΜΕΑΡ, δεδομένου ότι η τρέχουσα συγκυρία το επιτρέπει. Προς την κατεύθυνση αυτή εξάλλου βοηθά και η άνοδος που παρατηρείται τελευταία στη χονδρική αγορά, με την αύξηση της Οριακής Τιμής Συστήματος, καθώς οι πόροι του Ειδικού Λογαριασμού (ΕΛΑΠΕ) επί της ουσίας καλύπτουν τη διαφορά μεταξύ της ΟΤΣ και της προκαθορισμένης τιμής με την οποία πληρώνονται οι παραγωγοί ηλεκτρισμού από ΑΠΕ.
Στόχος της εσωτερικής αναδιάρθρωσης των επιμέρους πηγών εσόδων του ΕΛΑΠΕ είναι να περιοριστεί στο ελάχιστο ή και να μηδενιστεί η επίπτωση στους οικιακούς καταναλωτές και στις επιχειρήσεις της Μέσης Τάσης από την ρήτρα CO2.
Ας σημειωθεί πάντως ότι από την ίδια “πίτα” διεκδικεί μερίδιο και η βιομηχανία στην Υψηλή Τάση, καθώς από 1/1/2019 κανονικά θα πρέπει να τεθεί σε εφαρμογή ο νέος τρόπος υπολογισμού του ΕΤΜΕΑΡ για τη βιομηχανία, κάτι που έχει καθυστερήσει.
Η όλη εξίσωση τόσο για τη μείωση του ΕΤΜΕΑΡ όσο και το ύψος της ρήτρας ρύπων, συναρτάται από τις τιμές των δικαιωμάτων ρύπων και τα έσοδα του ΕΛΑΠΕ.
Η ρήτρα ρύπων, θα υπολογίζεται σε τριμηνιαία ή τετραμηνιαία βάση, σύμφωνα με τις τιμές των δικαιωμάτων CO 2 κατά το προηγούμενο τρίμηνο ή τετράμηνο. Εκτιμήσεις με βάση τα μέχρι στιγμής δεδομένα, φέρουν την τελική επιβάρυνση του λογαριασμού ρεύματος για ένα μέσο νοικοκυριό γύρω στα 5 ευρώ το τετράμηνο.
Ας σημειωθεί ότι από 1/1/2019 τίθεται σε ισχύ το μέτρο της μαζικής απόσυρσης δικαιωμάτων, που θέσπισε η ΕΕ προκειμένου να ενισχύσει το Χρηματιστήριο Ρύπων, το οποίο οδηγείτο σε κατάρρευση, με τις τιμές πριν από δύο χρόνια να έχουν πέσει κάτω από τα 3 ευρώ/τόνο CO2, λόγω της υπερπροσφοράς δικαιωμάτων. Αλλωστε, η επικείμενη εφαρμογή του μέτρου σε συνδυασμό με το Brexit και τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η αποχώρηση της Βρετανίας από το ευρωπαϊκό μηχανισμό εμπορίας ρύπων χωρίς προηγούμενη συμφωνία με τις Βρυξέλλες, ήταν (και παραμένουν) οι δύο βασικοί λόγοι της ανόδου των τιμών.