Nέα προβλήματα και ενδεχομένως νέα καθυστέρηση στον διαγωνισμό για την πώληση των λιγντικών μονάδων της ΔΕΗ προμηνύονται τα σχόλια και οι παρατηρήσεις των αρμοδίων υπηρεσιών της Κομισιόν στο ελληνικό σχέδιο για τα λεγόμενα “λιγνιτικά ΑΔΙ”, το οποίο επιστράφηκε από τις Βρυξέλλες στο υπουργείο για περαιτέρω επεξεργασία….και προσαρμογή τους στο ιταλικό μοντέλο.
Πληροφορίες τώρα κάνουν λόγο για τουλάχιστον 2-3 μήνες επιπλέον, ως το τέλος Φεβρουαρίου του 2019, για να πάρει το σχέδιο- αν πάρει- το πράσινο φως από την Κομισιόν.
Ας σημειωθεί ότι οι υποψήφιοι επενδυτές για τις τρεις υπό πώληση μονάδες της ΔΕΗ, στη Φλώρινα και τη Μεγαλόπολη, έχουν θέσει ως όρο τη χορήγηση των λιγνιτικών ΑΔΙ και ότι η προθεσμία, μετά και τη δεύτερη παράταση, για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών λήγει στις 15 Δεκεμβρίου.
Το βασικό αίτημα της Κομισιόν προς την ελληνική πλευρά ήταν να προσαρμόσει το σχέδιό της περισσότερο προς το ιταλικό μοντέλο των ΑΔΙ.
Από το ελληνικό σχέδιο- κάτι που είχε επισημανθεί εξ αρχής- έλειπε η παράμετρος της απόκρισης της ζήτησης (demand response), η οποία αποτελεί βασικό άξονα της ευρωπαϊκής πολιτικής στον ηλεκτρισμό και βέβαια αναπόσπαστο στοιχείο του ιταλικού μοντέλου, το οποίο περιλαμβάνει και ένα είδος διακοψιμότητας για την βιομηχανία, θέμα που μετ’ επιτάσεως έχουν θέσει οι ελληνικές ενεργοβόρες βιομηχανίες.
Ποιό είναι όμως το ιταλικό μοντέλο;
Το ιταλικό μοντέλο, που εγκρίθηκε από την ΕΕ τον Φεβρουάριο του 2018, έχει ισχύ 10 ετών κατά τη διάρκεια των οποίων η Ιταλία δεσμεύεται σε μία σειρά από μεταρρυθμίσεις. Με βάση το μέτρο:
- Oι πάροχοι επάρκειας ισχύος μπορούν να τύχουν οικονομικής αποζημίωσης, είτε για την ηλεκτρική ενέργεια που διαθέτουν στο σύστημα, είτε, στην περίπτωση της απόκρισης ζήτησης, για την δυνατότητά τους να μειώσουν την ενέργεια που καταναλώνουν
- Η Ιταλία απέδειξε την ανάγκη εφαρμογής του μηχανισμού επάρκειας ισχύος
- Η ενίσχυση παρέχεται για να καλύψει σαφώς προσδιορισμένο και ποσοτικοποιημένο κίνδυνο επάρκειας προσφοράς
- Η Ιταλία κατέδειξε ότι τα αναμενόμενα έσοδα από τις πωλήσεις ηλεκτρικής ενέργειας είναι μάλλον απίθανο να καλύψουν το κόστος ένος μεγάλου μέρους του παραγωγικού δυναμικού ηλεκτρικής ενέργειας. Γι’ αυτό το λόγο υπάρχει ο κίνδυνος όλο και περισσότερο παραγωγικό δυναμικό να αποσύρεται από την αγορά και να μην γίνονται νέες επενδύσεις. Για παράδειγμα το 2017, ιδιοκτήτες ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων ανακοίνωσαν την πρόθεσή τους να διακόψουν τη λειτουργία θερμικού δυναμικού iσχύος 5 GW.
- Ο μηχανισμός επάρκειας ισχύος θα συνοδευτεί από μεταρρυθμίσεις στην αγορά.
- Η Ιταλία σχεδιάζει την αναβάθμιση του δικτύου μεταφοράς, επενδύσεις στις διασυνοριακές υποδομές μεταφοράς και μεταρρυθμίσεις που θα δώσουν σαφέστερο σήμα στους επενδυτές
- Ο μηχανισμός επάρκειας ισχύος είναι ανοικτός σε όλους τους δυνητικούς παρόχους ισχύος και το κόστος για τους καταναλωτές περιορίζεται από τακτικές, ανταγωνιστικές δημοπρασίες
- Οι πάροχοι ισχύος θα επιλέγονται μέσω των δημοπρασιών στις οποίες μπορούν να συμμετέχον όλοι οι παραγωγοί, υφιστάμενοι και μελλοντικοί, συμπεριλαμβανομένων των ΑΠΕ, της απόκρισης της ζήτησης και της αποθήκευσης. Επίσης λαμβάνονται υπόψη οι εισαγωγές, καθώς θα μπορούν να συμμετέχουν πάροχοι με έδρα στις γειτονικές χώρες - μέλη για μία συγκεκριμένη ποσότητα ισχύος
- Οποτε οι τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας φθάνουν σε ένα συγκεκριμένο επίπεδο, δημιουργείται η υποχρέωση στις μονάδες παραγωγής που έχουν επιλεγεί στις δημοπρασίες να επιστέψουν ένα μέρος της αποζημίωσης που έλαβαν ως κρατική ενίσχυση