Στη “μάχη της Κρήτης” για την ηλεκτρική διασύνδεση με την Αττική, ο ΑΔΜΗΕ και ο Euroasia Interconnector φαίνονται αποφασισμένοι να ακολουθήσουν ο καθένας τον δικό του δρόμο. Η ελληνική πλευρά δηλώνει έτοιμη να προχωρήσει την υλοποίηση του έργου μέσω της εταιρίας ειδικού σκοπού “Αριάδνη”, ακόμα και αν αυτό σημάνει την απένταξη της διασύνδεσης από τη λίστα με τα Εργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI -Project of Common Interest ) της ΕΕ, ενώ ο κυπριακών συμφερόντων EuroAsia Interconnector, ο οποίος έχει και τη στήριξη της ΕΕ, προχωρεί με τον δικό του σχεδιασμό.
Η προθεσμία που έχει δώσει η ΕΕ ως τα μέσα Δεκεμβρίου για να βρεθεί μία συμβιβαστική φόρμουλα μάλλον θα περάσει άπρακτη, αφού οι δύο εταιρίες δεν επικοινωνούν μεταξύ τους και μάλιστα η κάθε μία χθες ανακοίνωσε το δικό της πρόγραμμα για το έργο. Ο ΑΔΜΗΕ, ο οποίος δηλώνει ότι έχει εξασφαλίσει 200 εκατ, ευρώ για τη χρηματοδότηση του πρότζεκτ, συνολικού κόστους 1 δισ. ευρώ, ανακοίνωσε χθες ότι αναζητεί τραπεζική χρηματοδότηση και πιθανούς επενδυτές για να προχωρήσει σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου. Αλλά και ο Euroasia Interconnector αναζητεί χρηματοδότηση για τα δυο τμήματα του έργου, το Κύπρος – Κρήτη και το Κρήτη - Αττική, συνολικού προϋπολογισμού 2.758 δις ευρώ.
Οι δύο εταιρίες, που τον Οκτώβριο του 2017 είχαν υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας για τη διασύνδεση Κρήτης - Αττικής, διαφώνησαν για τη μετοχική σύνθεση της εταιρίας που θα αναλάβει το πρότζεκτ- ο ΑΔΜΗΕ διεκδικεί το 51%- και ορισμένες άλλες τεχνικές παραμέτρους του έργου. Στη διαφωνία παρενέβη η Κομισιόν με το επιχείρημα ότι το πρότζκετ έχει ενταχθεί στα PCI, τα οποία αφορούν σε διασυνοριακά έργα ενεργειακής διασύνδεσης. Στη διαμάχη αυτή, οι Βρυξέλλες φάνηκαν να κινούνται υπέρ του Euroasia, διατύπωσαν ενστάσεις για τους χειρισμούς της ελληνικής πλευράς και απείλησαν με απένταξη από τα PCI, καθεστώς που εξασφαλίζει ταχεία αδειοδότηση και πρόσβαση σε χρηματοδότηση από τα κονδύλια του προγράμματος CEF,
Στις αρχές Δεκεμβρίου η ελληνική πλευρά έλαβε επιστολή από την αρμόδια γενική διεύθυνση της Κομισιόν, η οποία ζητούσε να τηρηθούν οι όροι που έχει θέσει προκειμένου να μην απενταχθεί το έργο Κρήτη - Αττική από το καθεστώς των έργων PCI. Ως προϋπόθεση για την παραμονή της διασύνδεσης στη λίστα PCI οι Βρυξέλλες έχουν θέσει την άρση των αποφάσεων της ΡΑΕ για την ανάθεση της διασύνδεσης στον ΑΔΜΗΕ και το SPV Αριάδνη, πράγμα που η Αθήνα δεν δέχεται.
Ο ΑΔΜΗΕ στην ανακοίνωση του αποκαλύπτει ότι βρίσκεται σε προχωρημένες συζητήσεις με υποψήφιους επενδυτές και τράπεζες ελληνικές και ξένες, μεταξύ των οποίων και κινεζικές, για τη διαμόρφωση του τελικού επενδυτικού σχήματος και την προκήρυξη των διεθνών διαγωνισμών για το έργο στις αρχές του 2019.
Λίγες ώρες αργότερα ακολούθησε η ανακοίνωση του EuroAsia σύμφωνα με την οποία η εταιρία που είναι ο επίσημος φορέας υλοποίησης του έργου PCI παραμένει προσηλωμένη στα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί για την έγκαιρη υλοποίηση του. Κύκλοι προσκείμενοι στην εταιρία ανέφεραν ότι προχωρά στην κατασκευή της πρώτης φάσης του έργου που περιλαμβάνει τα τμήματα Κύπρος - Κρήτη και Κρήτη – Αττική όπως εγκρίθηκαν από τις Εθνικές Ρυθμιστικές Αρχές της Κύπρου και της Ελλάδας. καθώς και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Παράλληλα παρέπεμπαν στην ανακοίνωση, σύμφωνα με την οποία, το τμήμα Κρήτης -Αττικής θα είναι έτοιμο τον Ιούνιο του 2022 και το τμήμα Κύπρου – Κρήτης το Δεκέμβριο του 2023
Η εταιρία ανακοίνωσε ακόμα ότι βρίσκεται στο τελικό στάδιο αύξησης κεφαλαίου σε συνεργασία με στρατηγικούς επενδυτές και έκδοσης ομολόγων για την εξασφάλιση κεφαλαίου και ολοκλήρωση της χρηματοδότησης για το σύνολο του έργου και ότι συνεργάζεται με χρηματοπιστωτικά ιδρύματα, συμπεριλαμβανομένης της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων.