Σε προτεραιότητα θέτει η ρουμανική προεδρία της ΕΕ τον αγωγό αερίου Ελλάδας -Βουλγαρίας (ΙGB), με το Βουκουρέστι να επιδιώκει συνεργασία με την Ελλάδα, τη Βουλγαρία και τη Σερβία, καθώς και άλλες χώρες των Βαλκανίων, προκειμένου να διασφαλιστούν οι καλύτερες συνθήκες για την ενεργειακή ασφάλεια και τη διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας αερίου μέσω του “Κάθετου Διαδρόμου Αερίου”, το πρώτο σκέλος του οποίου είναι ο (ΙGB), σύμφωνα με δηλώσεις υψηλόβαθμου Ρουμάνου αξιωματούχου.
Ο ίδιος πρόσθεσε ότι η χώρα του θα στηρίξει έργα όπως η αντίστροφη ροή του αγωγού Ρουμανίας- Βουλγαρίας, ο οποίος περνά κάτω από τον Δούναβη.
Σε πρώτη φάση, ο ΙGB θα μπορεί να μεταφέρει περί τα 3 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως. Θα συνδέεται επί ελληνικού εδάφους με τον αγωγό Transadriatic Pipeline, ΤΑΡ και στόχος είναι τα δύο έργα να λειτουργήσουν σχεδόν ταυτόχρονα το 2020.
Ηδη βρίσκονται σε εξέλιξη δύο μεγάλοι διαγωνισμοί για την υλοποίηση του έργου. Ο πρώτος, ο οποίος αφορά στους σωλήνες, με κόστος περί τα 60 εκατ. ευρώ, βρίσκεται σε στάδιο αξιολόγησης των τεχνικών προσφορών. Θα ακολουθήσει η αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών.
Ο δεύτερος μεγάλος διαγωνισμός, προϋπολογισμού της τάξης των 145 εκατ. ευρώ, αφορά στο EPC (Engineering Procurement Construction), το οποίο βρίσκεται στο στάδιο της Εκδήλωσης Ενδιαφέροντος. Οι εταιρίες που θα προεπιλεγούν θα κληθούν να υποβάλουν προσφορές. Σε πιο προχωρημένο στάδιο βρίσκεται ο διαγωνισμός για τον Owner Engineer του έργου, προϋπολογισμού περίπου 8 εκατ. ευρώ.
Το συνολικό κόστος του έργου αγγίζει τα 240 εκατ. ευρώ. Η κοινοπραξία ICGB AD, που υλοποιεί τον αγωγό, πέραν της χρηματοδότησης των 46 εκατ. ευρώ, έχει εξασφαλίσει επιπλέον χρηματοδοτήσεις ύψους 45 εκατ. ευρώ από το European Energy Programme for Recovery (EEPR), 110 εκατ. ευρώ από δάνειο της ΕΤΕπ και 39 εκατ. ευρώ από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Καινοτομία και Ανάπτυξη» 2014-2020 της Ε.Ε., μέσω της Βουλγαρίας.
Τέλος σύντομα η Ρυθμιστική Αρχή της Βουλγαρίας αναμένεται να παρουσιάσει τον Κώδικα Δικτύου για τον ΙGB.