Σε σειρά τροποποιήσεων του σχεδίου για τον Μόνιμο Μηχανισμό Επάρκειας Ισχύος, ο οποίος πάντως θα περιλαμβάνει τα λιγνιτικά ΑΔΙ έχει ήδη προχωρήσει το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας, μετά τις αντιδράσεις που συνάντησε η προκοινοποίηση του αρχικού σχεδίου, τόσο εντός όσο και εκτός της χώρας. Και η βερσιόν αυτή διατηρεί τα λιγνιτικά ΑΔΙ, με την προϋπόθεση ότι οι εν λόγω μονάδες που θα εντάσσονται στον Μηχανισμό Αποζημίωσης Ισχύος, αν είναι παλαιές, δηλαδή λειτουργούν όταν θα εφαρμοστεί ο μηχανισμός, θα πρέπει να έχουν υπσστεί πλήρη ανακαίνιση. Σε περίπτωση που δεν λειτουργούν σήμερα, στον μηχανισμό θα μπορούν να ενταχθούν μόνον οι μονάδες εκείνες, για τις οποίες, όταν τεθεί σε εφαρμογή ο νέος μηχανισμός, θα έχουν ήδη προχωρήσει οι αδειοδοτικές διαδικασίες κλπ. Επίσης προτείνεται διαφορετικό πλαφόν τιμής για τις αποζημιώσεις που θα μπορούν να διεκδικήσουν οι παλαιές και οι νέες μονάδες στις δημοπρασίες επάρκειας ισχύος. Το πλαφόν είναι χαμηλότερο για τις παλαιές μονάδες, στα 40.000 ευρώ/MW -δηλαδή όσο ισχύει σήμερα στον προσωρινό Μηχανισμό Ευελιξίας και υψηλότερο, στα 65.000 ευρώ/MW για τις νέες μονάδες. Το σχέδιο περιέχει και δικλείδες που σχετίζονται με τη διάρκεια της σύμβασης αλλά και τις κεφαλαιουχικές δαπάνες (CAPEX)
Aναλυτικότερα, τα κυριότερα σημεία της νέας πρότασης έχουν ως εξής:
1) Εφαρμογή του Μηχανισμού Μόνιμης Επάρκειας Ισχύος το 2019 με διενέργεια της πρώτης δημοπρασίας εντός του έτους
2) Κριτήρια Επιλεξιμότητας :
α) οι υφιστάμενοι πάροχοι ισχύος, δηλαδή οι ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες, θα γίνονται δεκτές στον νέο Μηχανισμό Αποζημίωσης Ισχύος (CRM), με την προϋπόθεση ότι βρίσκονται ήδη σε εμπορική λειτουργία και δεν υπόκεινται σε μέτρα υποχρεωτικής αποσυναρμολόγησης (dismantle), όπως αυτά έχουν εγκριθεί από την αρμόδια αρχή
β) Οι πάροχοι νέας ισχύος θα γίνονται δεκτοί στον νέο μηχανισμό με την προϋπόθεση ότι έχουν λάβει την τελική επενδυτική απόφαση (FID) για την κατασκευή του νέου έργου πριν την προκήρυξη της δημοπρασίας και εφόσον έχουν προχωρήσει τις διαδικασίες αδειοδότησης και είναι κάτοχοι τουλάχιστον της άδειας εγκατάστασηs, διαθέτουν την ικανότητα άντλησης των απαιτούμενων κεφαλαίων ή τις χρηματοοικονομικές εγγυήσεις και δεν έχει αρχίσει η εμπορική λειτουργία του σταθμού
γ) H πλήρης ανακαίνιση της υφιστάμενης εγκατάστασης θα περιλαμβάνει την περιβαλλοντική αναβάθμισή της, τον αναγκαίο τεχνικό εκσυγχρονισμό, την αύξηση ισχύος κλπ, ενώ η επένδυση θα πρέπει προηγουμένως να έχει εγκριθεί από τις ελληνικές αρχές. Μία ηλεκτροπαραγωγική μονάδα θα θεωρείται ανακαινισμένη, προκειμένου να εγκριθεί, μόνον στην περίπτωση που οι επενδύσεις που θα έχει πραγματοποιήσει δεν θα είναι κατώτερες του 30% του μέσου επενδυτικού κόστους τεχνολογίας αιχμής (OCGT), κάτι ανάλογο δηλαδή με τους όρους που θέτει ο αντίστοιχος ιταλικός μηχανισμός.
3) Διάρκεια συμβάσεων της ανακαινισμένης ισχύος
Η διάρκεια των πολυετών συμβάσεων θα προσδιορίζεται σε σχέση με το υφιστάμενο CAPEX του παρόχου ισχύος για την ανακαίνιση. Η διάρκεια της σύμβασης θα μπορεί να παρατείνεται κατά :
- 1 χρόνο, σε περίπτωση που το κόστος επένδυσης κυμαίνεται μεταξύ 30 και 59% του κεφαλαιουχικού κόστους της επιλεγμένης τεχνολογίας αιχμής (OCGT)
- 3 χρόνια στην περίπτωση που το επενδυτικό κόστος είναι υψηλότερο του 60% του κεφαλαιακού κόστους της επιλεγμένης τεχνολογίας αιχμής (OCGT).
4) Strike Price (ενδεικτική τιμή εκκίνησης)
H μεθοδολογία βάσει της οποίας θα προσδιορίζεται το strike price θα γίνεται γνωστή πριν τη δημοπρασία, ενώ η πραγματική strike price θα ενημερώνεται σε τακτική βάση, λαμβάνοντας υπόψη την πιο πρόσφατη τιμή καυσίμων και CO 2
5) Λειτουργία μονάδων σε επίπεδα χαμηλότερα της κανονικής τους ισχύος, (De-rating Capacity)
α) Θερμικά εργοστάσια ηλεκτρισμού : To UCAP (Unforced Capacity), δηλαδή η πραγματική διαθέσιμη ισχύς κάθε μονάδας μπορεί να κυμαίνεται μεταξύ 80-95%, ανάλογα με την τεχνολογία (λγιντική μονάδα ή φυσικού αερίου, ανοικτού ή συνδυασμένου κύκλου) καθώς και την ηλικία της μονάδας
β) De-rating Capacity για υδροηλεκτρικά και ΑΠΕ : Θα υπολογίζεται προκειμένου να εκτιμηθεί η τρέχουσα συμβολή τους στην επάρκεια συστήματος (ισοδύναμη με τις τυπικές θερμικές γεννήτριες). Για τον σκοπό αυτό ο υπολογισμός της de-rated ισχύος θα στηρίζεται σε ιστορικά στοιχεία, είτε χρησιμοποιώντας το μοντέλο τη; Αποτελεσματικής Ικανότητας Μεταφοράς Φορτίου (Effective Load Carrying Capability) για την αξιολόγηση της ισχύος κάθε μορφής παραγωγής ενέργειας ή υπολογίζοντας τον μέσο παράγοντα ισχύος για κάθε κατηγορία, σε επίλεκτες ώρες
γ) Διασυνδέσεις : Οι διαχειριστές θα υπολογίζουν και θα δημοσιεύουν τους παράγοντες de-rating για κάθε διασύνδεση , ανάλογα με τη διαθεσιμότητα της γραμμής και την πιθανότητα να συμβούν ταυτόχρονα διάφορα επεισόδια (στρες )στις διασυνδεδεμένες αγορές.
6) Πλαφόν τιμής στις δημοπρασίες
Οι υφιστάμενες μονάδες κατατάσσονται στην κατηγορία εκείνη των price takers, δηλαδή εκείνων που λαμβάνουν τιμές ή εν προκειμένω εκείνων που δεν μπορούν να δώσουν προσφορές πάνω από ένα συγκεκριμένο επίπεδο τιμής. Το υπάρχον όριο για την επάρκεια ισχύος θα διαμορφωθεί στο επίπεδο των 40.000 ευρώ /MW και θα λειτουργήσει σαν το ανώτατο επιτρεπόμενο όριο για τις προσφορές για τα πρώτα τέσσερα χρόνια της εφαρμογής του μηχανισμού. Κατόπιν, οι υφιστάμενες μονάδες θα μπορούν να λαμβάνουν πρίμιουμ, υψηλότερο του ανώτατου ορίου μόνον αν έχουν συμβάσεις με νέα ισχύ. , το αντίστοιχο δηλαδή του ιταλικού μηχανισμού.
Οι πάροχοι νέας ισχύος κατατάσσονται στους price makers και θα μπορούν να κάνουν προσφορές ως το συνολικό ανώτατο όριο τιμής των δημοπρασιών, που εν προκειμένω θα φθάνει στο επίπεδο των 65.000 ευρώ/MW, ενώ η διάρκεια της σύμβασης θα εξαρτάται από το επίπεδο CAPEX (κεφαλαιουχικές δαπάνες), για παράδειγμα ως εξής :
3 χρόνια για νέες μονάδες με CAPEX ως 400 ευρώ/kW
5 χρόνια για νέες μονάδες με CAPEX ως 700 ευρώ/ kW
10 χρόνια για νέες μονάδες με CAPEX ως…./ kW
15 χρόνια για νέες μονάδες με CAPEX ως …./ kW
Στις δύο τελευταίες κατηγορίες του παραδείγματος δεν έχει προσδιοριστεί η δαπάνη ανά κιλοβάτ.