Tην διαμεσολάβηση της Ενεργειακής Κοινότητας και του Κέντρου Επίλυσης Διαφορών που διαθέτει προκρίνει τώρα η Βόρεια Μακεδονία για την επίλυση της διαφοράς με τα ΕΛΠΕ, όσον αφορά στην αποζημίωση, ύψους 32 εκατ. δολ. που διεκδικούν τα Ελληνικά Πετρέλαια για την μη τήρηση από τη γειτονική χώρα της συμβατικής της υποχρέωσης για αγορά ποσοτήτων μαζούτ κατά την περίοδο 2008-2011. Στο πλαίσιο αυτό διακόπηκε προσωρινά η διεθνής διαιτητική διαδικασία για το θέμα.
Αυτό προκύπτει από δηλώσεις του αντιπροέδρου της κυβέρνησης της Βόρειας Μακεδονίας, κ. Kočo Angjushev στο τοπικό πρακτορείο ειδήσεων ΜΙΑ.
Παράλληλα ο κ. Angjushev αναφέρθηκε στην επαναλειτουργία του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης - Σκοπίων με όρους ΕΕ, με ανοικτή δηλαδή την πρόσβαση τρίτων και με την προυπόθεση ότι θα εξασφαλίζει φθηνότερο πετρέλαιο για τους καταναλωτές.
Ανακοινώντας την προσωρινή διακοπή της διαιτητικής διαδικασίας με αντικείμενο την προσφυγή της ΕΛ.Π.ΕΤ. – Βαλκανικής Α.Ε. (θυγατρική των ΕΛΠΕ) κατά της Βόρειας Μακεδονίας, αναγνώρισε ότι βάσει της σύμβασης του 1999 για την εξαγορά του διυλιστηρίου της ΟΚΤΑ από τα ΕΛ.ΠΕ., η Βόρεια Μακεδονία ανέλαβε την υποχρέωση αγοράς 500.000 τόνων μαζούτ ετησίως με ρήτρα, που προέβλεπε ότι αν δεν ετηρείτο η συμφωνία θα έπρεπε να καταβάλει 29 δολ. ΗΠΑ ανά τόνο.
Στα τέλη του 2018 η ΕΛ.Π.ΕΤ. – Βαλκανική Α.Ε. προσέφυγε για δεύτερη φορά στη διεθνή διαιτησία, διεκδικώντας την καταβολή αποζημίωσης ύψους 32 εκατ. δολ. από τη γειτονική χώρα, για τη μη τήρηση της συμβατικής της υποχρέωσης για αγορά της προαναφερθείσας ποσότητας μαζούτ, κατά την περίοδο 2008-2011.
Οπως δήλωσε ο κ. Angjushev έχει ζητηθεί η διαφορά μεταξύ ΕΛ.Π.ΕΤ και Β. Μακεδονίας να επιλυθεί στο πλαίσιο της Ενεργειακής Κοινότητας (ΕΚ), η οποία διαθέτει Κέντρο Επίλυσης Διαφορών, καθώς η διαμεσολάβηση της ΕΚ εγγυάται ότι η επίλυση της διαφοράς θα είναι δίκαιη και σύμφωνα με τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
“Στο πλαίσιο της σχέσης καλής γειτονίας με την Ελλάδα, η κυβέρνηση θα προσπαθήσει να περιορίσει τη ζημία για το κράτος από τη διεκδικούμενη αποζημίωση της ΕΛ.Π.ΕΤ” κατέληξε ο κ. Angjushev.
Aναφερόμενος τέλος στην επαναλειτουργία του πετρελαιαγωγού Θεσσαλονίκης - Σκοπίων, είπε ότι, εφ’ όσον κάτι τέτοιο συνεπάγεται φθηνότερες εισαγωγές πετρελαιοειδών για τη χώρα και χαμηλότερες τιμές για τους καταναλωτές, τότε θα πρέπει ο αγωγός να ξαναλειτουργήσει, αλλά εντός του πλαισίου της τρίτης δέσμης μέτρων της ΕΕ για την απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας (μεταφέρθηκε στην νομοθεσία της γειτονικής χώρας με τον ενεργειακό νόμο του 2018), λαμβάνοντας δηλαδή υπ’ όψιν τους κανόνες ανταγωνισμού. Αυτό σημαίνει, όπως διευκρίνισε, ελεύθερη πρόσβαση τρίτων στην εν λόγω υποδομή. Η Ρυθμιστική Επιτροπή Ενέργειας θα καθορίσει το ύψος του τέλους για τη χρήση αυτή.