Σήμερα το μεσημέρι αναμένεται να υπογραφεί η σύμβαση μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και της Ευρωπαικής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για χορήγηση δανείου 178 εκατ. ευρώ, προκειμένου ο Διαχειριστής να χρηματοδοτήσει την ολοκλήρωση της λεγόμενης «μικρής» ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης - Πελοποννήσου.
Το έργο, το οποίο βρίσκεται υπό κατασκευή με στόχο να τεθεί σε λειτουργία το 2020, έχει ιδιαίτερη σημασία για την επάρκεια ηλεκτρισμού στην Κρήτη, αφού υλοποιείται πριν τη μεγάλη διασύνδεση Κρήτης- Αττικής, για την οποία ακόμα η κατάσταση, εξ αιτίας της διαμάχης με την, κυπριακών συμφερόντων, εταιρία Euroasia Interconnector, παραμένει προβληματική. Παράλληλα, το 2020, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις της χώρας προς την ΕΕ, πρέπει να αρχίσει η σταδιακή απόσυρση πετρελαϊκών μονάδων στην Κρήτη, για περιβαλλοντικούς λόγους.
Η σύμβαση με την ΕΤΕπ θα υπογραφεί παρουσία του υπουργού Περιβάλλοντος - Ενέργειας Γιώργου Σταθάκη, .
Το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται σε 350 εκατ. ευρώ και θα συγχρηματοδοτηθεί από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης, αλλά και από εθνικούς πόρους στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020.
Οσον αφορά στη μεγάλη διασύνδεση, έγκυρες πηγές ανέφεραν ότι αναζητούνται ακόμα η νομική και η πολιτική φόρμουλα που θα επιτρέψουν στον ΑΔΜΗΕ να προκηρύξει τη γραμμή Κρήτης- Αττικής ως εθνικό έργο και όχι ως τμήμα της ευρύτερης διασύνδεσης Ισραήλ- Κύπρου- Κρήτης- Αττικής (Εuroasiaerconnector). Δεδομένου ότι ως μέρος της διασυνοριακής διασύνδεσης, η γραμμή Κρήτης- Αττικής, έχει ενταχθεί στα ‘Εργα Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της ΕΕ, η απένταξη και η υλοποίηση της ως εθνικού έργου απαιτούν πολύπλοκους νομικούς και πολιτικούς χειρισμούς για να μην διαταραχθούν περαιτέρω οι σχέσεις τόσο με την Κομισιόν, η οποία στο θέμα αυτό έχει ταχθεί υπέρ του Euroasia, όσο και με την Κύπρο. Αλλωστε η κυπριακή εταιρία έχει προσφύγει στη δικαιοσύνη κατά της ΡΑΕ.
Το ζητούμενο τώρα είναι πώς ο ΑΔΜΗΕ θα προκηρύξει τον διαγωνισμό χωρίς η ΡΑΕ να τροποποιήσει τις προηγούμενες αποφάσεις έγκρισης του στο πλαίσιο του PCI Κύπρος-Κρήτη-Αττική. Πάντως από το υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας αισιοδοξούν, ότι η “Αριάδνη Interconnector”, η 100% θυγατρική που συνέστησε ο ΑΔΜΗΕ για την υλοποίηση του έργου, θα λάβει από τη ΡΑΕ το ok για την προκήρυξη του διαγωνισμού, εντός του μήνα.
Ας σημειωθεί τέλος ότι η μικρή διασύνδεση Κρήτης-Πελοποννήσου αφορά σε καλώδιο εναλλασσόμενου ρεύματος τάσης 150 kV και μεταφορικής ικανότητας 2Χ200 ΜV, συνοδευόμενο από υπόγειο καλώδιο που θα συνδέει το σταθμό παραγωγής ενέργειας στην Μεγαλόπολη μέχρι και την περιοχή της Νεάπολης Λακωνίας. Το υποβρύχιο καλώδιο από την Πελοπόννησο έχει μήκος 132 χλμ και καταλήγει στο σημείο Νοπήγια στον κόλπο του Κισσάμου. Μέσω υπόγειας διαδρομής μήκους 32 χιλιομέτρων κατά μήκος του Βόρειου οδικού άξονα Κρήτης θα φθάσει στον υποσταθμό της ΔΕΗ στην Ξυλοκαμάρα Χανίων.