Στα προβλήματα που ενδέχεται να προκαλέσει στην επένδυση της Cosco στον Πειραιά η πρόσφατη πρόταση του ΚΑΣ να ανακηρυχθεί μεγάλο μέρος του λιμανιού αρχαιολογικός χώρος, αναφέρεται σημερινό δημοσίευμα των New York Times.
Ο αρθρογράφος συνδέει την καθυστέρηση της Μυρσίνης Ζορμπά να αποφασίσει σχετικά με το ζήτημα με τις επικείμενες Ευρωεκλογές, λέγοντας ότι αυτή η καθυστέρηση επιτρέπει στον ΣΥΡΙΖΑ να λέει «στους ψηφοφόρους του ότι καταπολεμά τα μεγάλα συμφέροντα, ακόμη και όταν έχει υπογράψει συμφωνίες μαζί τους». Επίσης, εκφράζει την εκτίμηση ότι ολόκληρη αυτή η ιστορία μπορεί να αφορά περισσότερο «τους σύγχρονους πολιτικούς θεατρινισμούς στην Ελλάδα» παρά τα εμπόδια που προβάλλει το παρελθόν στο μέλλον.
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα, το λιμάνι που παρείχε ναυτιλιακή και εμπορική δύναμη στην Αθήνα καθ' όλη τη διάρκεια της ταραχώδους πορείας της αποτελεί πλέον το πεδίο μιας νέας σύγκρουσης, που φέρνει αντιμέτωπα τα τοπικά συμφέροντα με την οικονομική ανάπτυξη και την παγκόσμια στρατηγική μιας υπερδύναμης. «Τουλάχιστον αυτή είναι η ιστορία που αφηγούνται οι αντίπαλες πολιτικές παρατάξεις της Ελλάδας», εξηγεί ο αρθρογράφος.
«Οι Έλληνες αρχαιολόγοι έχουν καθυστερήσει την επένδυση ύψους άνω των 612 εκατομμυρίων ευρώ που σχεδιάζει μια κινεζική εταιρεία, επιδιώκοντας να αναδιοργανώσει και να επεκτείνει το λιμάνι του Πειραιά στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας Belt and Road του Προέδρου Σι Τζινπίνγκ. Στις αρχές του περασμένου μήνα, το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο της Ελλάδας, ένας συμβουλευτικός φορέας, πρότεινε να κηρυχθεί αρχαιολογικός χώρος ολόκληρη η περιοχή εντός των ορίων της αρχαίας πόλης του Πειραιά - που στο μεγαλύτερο μέρος της επικαλύπτεται από το σημερινό σύγχρονο λιμάνι και το εμπορικό κέντρο. Αυτό θα έδινε στους αρχαιολόγους μεγαλύτερη εξουσία να επιβλέπουν τα κατασκευαστικά έργα και να καθορίζουν τα σχέδια οικοδόμησης για την προστασία των αρχαιολογικών ευρημάτων», αναφέρει το άρθρο.
Και συμπληρώνει: «Από την πλευρά του, ο Οργανισμός Λιμένος Πειραιά, στον οποίο η κρατική εταιρεία Cosco Shipping της Κίνας κατέχει ποσοστό 51%, ανησυχεί ότι η ανακήρυξη της περιοχής σε αρχαιολογικό χώρο θα μπορούσε να προκαλέσει σοβαρές καθυστερήσεις στα έργα. Μετά την πρόταση του ΚΑΣ παρενέβη ακόμα και η κινεζική πρεσβεία, ζητώντας διαβεβαιώσεις ότι τα σχέδια ανάπτυξης του λιμένα δεν θα εκτροχιαστούν».