Mάρκετ τεστ για την επαύξηση του δυναμικού μεταφοράς αερίου σε ποσότητες άνω των 10 δισ. κυβικών μέτρων ετησίως, ξεκινά την 1η Ιουλίου 2019 ο αγωγός Τransadriatic Pipeline {TΑΡ), σύμφωνα με πληροφορίες του ρωσικού πρακτορείου Interfax.
Κατά τις ίδιες πηγές, η αναβάθμιση της χωρητικότητας αφορά σε ποσότητα από 10 ως 20 δισ. κυβικά μέτρά, ένα άνω όριο που το κατά το πρακτορείο, μπορεί να μην επιτευχθεί.
Στο πλαίσιο του πρώτου σταδίου ανάπτυξης του έργου, ο ΤΑΡ είχε διενεργήσει μάρκετ τεστ, ακολουθώντας τη διαδικασία της σχετικής ευρωπαϊκής οδηγίας για τη χορήγηση εξαίρεσης από ορισμένους όρους, που συνδέονται με την πρόσβαση τρίτων στο έργο, τις ρυθμιζόμενες τιμές και τον διαχωρισμό των δραστηριοτήτων.
Προ της χορήγησης της εξαίρεσης, οι αρμόδιες αρχές είχαν προσδιορίσει τις διαδικασίες που έπρεπε να ακολουθηθούν, μεταξύ αυτών και το μάρκετ τεστ.
Με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές για το μάρκετ τεστ, που εκδόθηκαν τον Απρίλιο του 2012, το πρώτο τεστ έπρεπε να διεξαχθεί σε δύο φάσεις, τη μη δεσμευτική και τη δεύτερη, που είχε δεσμευτικό χαρακτήρα.
Η πρώτη, μη δεσμευτική φάση πραγματοποιήθηκε από τις 15 Ιουνίου 2012 ως τις 15 Αυγούστου 2012 και αφορούσε την εκδήλωση ενδιαφέροντος από εταιρίες, οι οποίες ούτε δεσμεύονταν στη φάση αυτή να κλείσουν χωρητικότητα στον ΤΑΡ, αλλά ούτε και ο ΤΑΡ δεσμευόταν να την παραχωρήσει.
Στις 17 Μαρτίου 2014 ξεκίνησε η δεσμευτική φάση με πρόσκληση προς όλους τους καταγεγραμμένους ενδιαφερόμενους. Η διαδικασία ολοκληρώθηκε τον Δεκέμβριο το ίδιου έτους.
Σήμερα με το 87,5% του έργου ολοκληρωμένο, σύμφωνα με την πιο πρόσφατα ανακοίνωση της κοινοπραξίας και προοπτική έναρξης εμπορικής λειτουργίας το 2020, ξεκινούν οι προετοιμασίες για την επαύξηση της χωρητικότητας του αγωγού.
Ο Transadriatic Pipeline αρχίζει από τα ελληνο-τουρκικά σύνορα, όπου συνδέεται με τον αγωγό ΤΑΝΑΡ και καταλήγει στην Ιταλία, μέσω Αλβανίας. Είναι το τελευταίο σκέλος του λεγόμενου “Νότιου Διαδρόμου” που ξεκινά από τη Κασπία Θάλασσα και το κοίτασμα Σαχ Ντενίζ ΙΙ του Αζερμπαϊτζάν και φθάνει στην Ευρώπη μεταφέροντας, σε πρώτη φάση αζέρικο αέριο και αργότερα αέριο ενδεχομένως και από άλλες χώρες
Πρόκειται για ένα πρότζεκτ που έχει στηριχθεί ιδιαίτερα τόσο από την Ευρώπη, όσο και από τις ΗΠΑ, στο πλαίσιο της πολιτικής για τη μείωση της ευρωπαϊκής εξάρτησης από το ρωσικό αέριο.
Επί ελληνικού εδάφους ο ΤΑΡ θα συνδεθεί με τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό (IGB), ο οποίος με βάση το χρονοδιάγραμμα θα ολοκληρωθεί κατά τα τέλη του 2020, τροφοδοτώντας την αγορά των ανατολικών Βαλκανίων και αργότερα και των δυτικών με αέριο της Κασπίας.
Ας σημειωθεί ότι η επέκταση της δυναμικότητας μεταφοράς από τα 10 στα 20 δισ. κμ αερίου ετησίως υπήρχε εξ αρχής στο σχεδιασμό του πρότζεκτ.
Μέτοχοι της κοινοπραξίας TAP AG είναι η BP (20%), που είναι και ο leader του κονσόρτσιουμ, η αζέρικη SOCAR (20%), η ιταλική Snam , η βελγική Fluxys (19%), η ισπανική Enagas 16% και η ελβετική Axpo (5.0%).