Κατηγορούμενη στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο και αντιμέτωπη με νέα πρόστιμα κινδυνεύει να βρεθεί για μία ακόμα φορά η Ελλάδα, αν η Κομισιόν ξεκινήσει τις διαδικασίες κατά τη χώρας μας για παραβίαση της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, όσον αφορά στους χειρισμούς της ΡΑΕ στην υπόθεση των τελών χρήσης του δικτύου διανομής φυσικού αερίου.
Πρόκειται για μία παλαιά υπόθεση, η οποία αφορά επιπλέον χρεώσεις που έχουν επιβληθεί από την εταιρία Διαχείρισης του Δικτύου Φυσικού Αερίου της Στερεάς Ελλάδας ΔΕΔΑ, σε βιομηχανίες της περιοχής. Οι χρεώσεις αυτές προέκυψαν από τον εφαρμοστικό νόμο του 3ου μνημονίου, το 2015 , όταν ορίστηκε προσωρινό τέλος χρήσης του δικτύου διανομής φυσικού αερίου 4 ευρώ/MWh. Το τέλος αυτό ίσχυσε και πληρώθηκε από τις βιομηχανίες για 16 μήνες, οπότε η ΡΑΕ ανακοίνωσε τα νέα τιμολόγια διανομής φυσικού αερίου για τα οποία έχει την αποκλειστική αρμοδιότητα.Τα νέα τιμολόγια τέθηκαν σε ισχύ την 1η Δεκεμβρίου 2016.
Τα τιμολόγια της ΡΑΕ ήταν πολύ πιο χαμηλά από τα προσωρινά τιμολόγια που καθόριζε ο νόμος του 2015. Στην επίμαχη δε περίπτωση της Κεντρικής Ελλάδας, περιοχής ευθύνης της ΔΕΔΑ, το νέο τιμολόγιο ήταν σχεδόν το μισό ή ακόμη και στο 1/3 της τιμής του προσωρινού τιμολογίου. Εν τω μεταξύ από τον Ιούνιο του 2016, η ΕΒΙΚΕΝ είχε υποβάλει επίσημη καταγγελία στην ΕΕ για την υπόθεση του προσωρινού τέλους διανομής, που αν και προσωρινό, ίσχυσε επί 16 μήνες. Μετά την έγκριση των οριστικών τιμολογίων από τη ΡΑΕ (Νοέμβριος 2016), η ΕΒΙΚΕΝ με επιστολή προς τη ΡΑΕ ζήτησε να γίνει συμψηφισμός.
Η ΡΑΕ έθεσε το θέμα στην ΕΕ , ζητώντας με πολλαπλές επιστολές την θέση της Επιτροπής για τα εξής:
1.Εάν έχει την αρμοδιότητα να παρέμβει και να διορθώσει την επίπτωση από το προσωρινό τιμολόγιο αφού ήταν ο νομοθέτης που είχε επιβάλλει το προσωρινό τέλος των 4 ευρώ/MWh
2.Εάν η ύπαρξη καθεστώτος παρέκκλισης την εμπόδιζε να προβεί στην άσκηση της αρμοδιότητας της
3.Εάν στην περιοχή Στερεάς Ελλάδας (ΔΕΔΑ), όπου δεν υπήρχε καθεστώς παρέκκλισης θα μπορούσε να προβεί σε διόρθωση από το 2011. Το ερώτημα αυτό υποβλήθηκε τον Απρίλιο του 2019 και ζητούσε να της διευκρινιστεί εάν η εφαρμοζόμενη χρέωση πριν τον Αύγουστο του 2015 μπορεί να θεωρηθεί ως προσωρινή.
Όλες αυτές οι ερωτήσεις απαντήθηκαν από τη γενική διεύθυνση Ενέργειας, της οποίας η κεντρική θέση είναι ότι η ΡΑΕ έχει την αρμοδιότητα και μπορεί να την ασκήσει. Στο τελευταίο ερώτημα της ΡΑΕ η Επιτροπή απάντησε ότι η τιμολόγηση πριν τον Αύγουστο του 2015 δεν μπορεί να θεωρηθεί προσωρινή.
Έτσι φθάνουμε σήμερα στο ερώτημα τι θα γίνει εάν η ΡΑΕ προχωρήσει σε συμψηφισμό για την περίοδο πριν το 2015 για την Στερεά Ελλάδα, παρά την εκπεφρασμένη γνώμη της Επιτροπής. Τότε θα ματαιωνόταν η πρακτική αποτελεσματικότητα της σχετικής οδηγίας, γεγονός που θα ανάγκαζε την Επιτροπή να ενεργοποιήσει την καταγγελία της ΕΒΙΚΕΝ και να ξεκινήσει διαδικασία παραβίασης του κανονισμού, εναντίον της Ελλάδας.
Αν ο στόχος της ΡΑΕ είναι να μην χρειαστεί η ΔΕΔΑ να επιστρέψει στη βιομηχανία τα περίπου 2 εκατ. ευρώ - γιατί τόσο υπολογίζεται η διαφορά-, η χώρα κινδυνεύει να το πληρώσει πολλαπλά, σε περίπτωση που επιβληθούν πρόστιμα από την ΕΕ.