Mια σειρά από εκκρεμότητες στον ενεργειακό τομέα, οι οποίες άμεσα πρεπει να διευθετηθούν, παραλαμβάνει η νέα κυβέρνηση, που θα προκύψει από τις εκλογές της 7ης Ιουλίου.
Το πρώτο θέμα στην ατζέντα δεν είναι άλλο από τη ΔΕΗ για την οποία οι κρίσιμες αποφάσεις επείγουν: Στις 15 Ιουλίου λήγει η προθεσμία υποβολής των προσφορών στον διαγωνισμό για την πώληση των τριών λιγνιτικών μονάδων της εταιρίας, μία διαδικασία, που όπως όλα δείχνουν θα ακυρωθεί. Ωστόσο ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος- Ενέργειας θα πρέπει να έχει έτοιμο το νέο σχέδιο αποεπένδυσης, το οποίο αναμένουν με ενδιαφέρον και οι αρμόδιες αρχές στις Βρυξέλλες, δεδομένου ότι η ρευστοποίηση των λιγνιτικών μονάδων είναι υποχρέωση που έχει προκύψει από απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου και εμπεριέχεται στο πρόγραμμα της μεταμνημονιακής εποπτείας. Η ΝΔ στο πρόγραμμά της προβλέπει την πώληση και υδροηλεκτρικών μονάδων - στη δημόσια συζήτηση έχει τεθεί και η μίσθωσή τους-, χωρίς ωστόσο μέχρι στιγμής να έχει εξειδικεύσει πώς ακριβώς θα προχωρήσει.
Από την άλλη πλευρά, η οικονομική κατάσταση της ΔΕΗ πιέζει για άμεσες παρεμβάσεις. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να ληφθούν αποφάσεις τόσο για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας που διεκδικεί η εταιρία - και θα αποτελούσαν μία ένεση ρευστότητας-, όσο και για τα τιμολόγια. Η διοίκηση της ΔΕΗ επανειλημμένα είχε ζητήσει την αναμόρφωσή τους προκειμένου να καλυφθεί τουλάχιστον το κόστος ρύπων, πράγμα που δεν είχε δεχθεί ο υπουργός Περιβάλλοντος - Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης. Σημαντικό ρόλο θα παίξει το μήνυμα που θα στείλει η νέα πολιτική ηγεσία όσον αφορά στην είσπραξη των ληξιπρόθεσμων λογαριασμών ρεύματος.
Οσον αφορά στα θεσμικά, άμεση πρέπει να είναι και η παρέμβαση στο θέμα του νέου Μηχανισμού Επάρκειας Ισχύος, καθώς οι Βρυξέλλες δεν έχουν δώσει ακόμα απάντηση στο ελληνικό σχέδιο και έτσι παραμένει μετέωρη η εφαρμογή της σχετικής νομοθετικής ρύθμισης. Όσο για την υπό κατασκευή μονάδα της ΔΕΗ στην Πτολεμαϊδα, μάλλον φαίνεται ότι χάνει τη δυνατότητα ένταξής της στον νέο μηχανισμό, αν και όποτε αυτός εγκριθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ.
Μετέωρο παραμένει και το ζήτημα της “διακοψιμότητας”, καθώς η ισχύς του λήγει στις αρχές του 2020 και η απερχόμενη κυβέρνηση δεν έχει καταθέσει αίτημα στην Κομισιόν για την παράταση του μέτρου, όπως ζητεί η βιομηχανία , προκειμένου να μειώσει το ενεργειακό της κόστος.
Παράλληλα θα πρέπει να “τρέξουν” τα μέτρα για την εφαρμογή του target model, το οποίο, μετά από σωρία παρατάσεων, έχει πλέον μετατοπιστεί για τα μέσα του 2020.
Η νέα κυβέρνηση θα κληθεί να διατυτώσει άμεσα τη θέση της και για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης- Αττικής, αν δηλαδή θα επιμείνει στη γραμμή της κατασκευής της ως “εθνικό έργο” από τον ΑΔΜΗΕ. Πρόκειται για το ζήτημα που έχει προκαλέσει τριβές τόσο με τις Βρυξέλλες όσο και με την κυπριακών συμφερόντων εταιρία Euroasia Interconnector, η οποία έχει εντάξει το συγκεκριμένο καλώδιο στην ευρύτερη ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ- Κύπρου-Κρήτης- Αττικής.
Στον φάκελο των εκκρεμοτήτων είναι και η αποκρατικοποίηση της ΔΕΠΑ. Το προηγούμενο σχέδιο για τη διάσπασή της σε δύο εταιρίες και την πώληση του 51% της ΔΕΠΑ Εμπορίας πάγωσε με την προκήρυξη των εκλογών. Είναι στην επιλογή της επόμενης κυβέρνησης αν θα συνεχίσει με τον ίδιο τρόπο ή αν θα ακολουθήσει άλλο μοντέλο, όπως η πώληση πακέτου μετοχών της ΔΕΠΑ κλπ.