Ενα ισχυρό δίδυμο, με επικεφαλής ένα από τα κορυφαία στελέχη του κυβερνώντος κόμματος τον κ. Κωστή Χατζηδάκη και τον κ. Γεράσιμο Θωμά έναν τεχνοκράτη από τις Βρυξέλλες με γνώσεις στα ενεργειακά, αναλαμβάνει τα ηνία της Ενέργειας, σηματοδοτώντας και τη σημασία που αποδίδει στον τομέα ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ο κ. Κωστής Χατζηδάκης, ο νέος υπουργός Περιβάλλοντος- Ενέργειας, με επανειλημμένες δηλώσεις όλες τις προηγούμενες ημέρες είχε επισημάνει τις προβλήματα και τις προκλήσεις, με πρώτο αυτό της ΔΕΗ, το οποίο καλεί σε επείγουσες λύσεις. Προτεραιότητά μας είναι ένα σχέδιο σωτηρίας για την εταιρία, έχει δηλώσει ο κ. Χατζηδάκης, ο οποίος πάντως “δεν βλέπει” ως πρώτο βήμα την εύρεση στρατηγικού επενδυτή.
Χθες, λίγες ώρες πριν ανακοινωθεί επίσημα ότι αναλαμβάνει τον τομέα της Ενέργειας, ο κ. Χατζηδάκης δήλωσε ότι θεωρεί πολύ δύσκολο να προσέλθει άμεσα στρατηγικός επενδυτής για την ΔΕΗ και να προχωρήσει έτσι η ιδιωτικοποίηση της μεγαλύτερης επιχείρησης της χώρας, δεδομένης της οικονομικής κατάστασης στην οποία βρίσκεται η εταιρία, “στα πρόθυρα της χρεοκοπίας”, όπως, χαρακτηριστικά, είπε.
Επανέλαβε ότι χρειάζεται ένα σχέδιο σωτηρίας για την επιχείρηση, το οποίο δεν ανακοίνωσε, και άφησε να εννοηθεί πως ο διαγωνισμός για τις λιγνιτικές μονάδες δεν θα προχωρήσει.
Ας σημειωθεί ότι η ΝΔ στο πρόγραμμά της αναφέρεται στην πώληση μείγματος υδροηλεκτρικών και λιγνιτικών μονάδων, ενώ είναι άμεσο το ενδιαφέρον για το τι θα προκρίνει ο νέος υπουργός, όσον αφορά στα τιμολόγια της ΔΕΗ.
Ας σημειωθεί ότι την ερχόμενη Δευτέρα, 15 Ιουλίου λήγει η προθεσμία υποβολής των προσφορών στον διαγωνισμό για την πώληση των τριών λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ στη Φλώρινα και τη Μεγαλόπολη. Το κλίμα πάντως που διαμορφώνεται μέχρι στιγμής δείχνει ότι ο διαγωνισμός δεν θα προχωρήσει.
Αμεσα, ωστόσο, πρέπει να ανακοινωθεί το νέο σχέδιο αποεπένδυσης, το οποίο αναμένουν με ενδιαφέρον και οι αρμόδιες αρχές στις Βρυξέλλες, δεδομένου ότι η ρευστοποίηση των λιγνιτικών μονάδων είναι υποχρέωση που έχει προκύψει από απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου και εμπεριέχεται στο πρόγραμμα της μεταμνημονιακής εποπτείας. Πληροφορίες πάντως αναφέρουν ότι οι διαβουλεύσεις, σε ένα άτυπο επίπεδο, έχουν ήδη ξεκινήσει και στο θέμα αυτό καθοριστικό ρόλο αναμένεται να παίξει ο νέος υφυπουργός. Ο κ. Θωμάς έχει διατελέσει αναπληρωτής γενικός διευθυντής Ενέργειας της DG Energy αλλά και διευθυντής Οικονομικών της Κομισιόν , ενώ έχει θητεύσει ως κορυφαίο στέλεχος στο γραφείο του πρώην Επιτρόπου Χοακίν Αλμούνια.
Από την άλλη πλευρά, η οικονομική κατάσταση της ΔΕΗ πιέζει για άμεσες παρεμβάσεις. Στο πλαίσιο αυτό θα πρέπει να ληφθούν αποφάσεις τόσο για τις Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας που διεκδικεί η εταιρία - και θα αποτελούσαν μία ένεση ρευστότητας-, όσο και για τα τιμολόγια. Η διοίκηση της ΔΕΗ επανειλημμένα είχε ζητήσει την αναμόρφωσή τους προκειμένου να καλυφθεί τουλάχιστον το κόστος ρύπων, πράγμα που δεν είχε δεχθεί ο υπουργός Περιβάλλοντος - Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης. Σημαντικό ρόλο θα παίξει το μήνυμα που θα στείλει η νέα πολιτική ηγεσία όσον αφορά στην είσπραξη των ληξιπρόθεσμων λογαριασμών ρεύματος.
Στα θεσμικά, πέρα από το ζήτημα της αποεπένδυσης της ΔΕΗ, άμεση πρέπει να είναι και η παρέμβαση στο θέμα του νέου Μηχανισμού Επάρκειας Ισχύος, καθώς οι Βρυξέλλες δεν έχουν δώσει ακόμα απάντηση στο ελληνικό σχέδιο και έτσι παραμένει μετέωρη η εφαρμογή της σχετικής νομοθετικής ρύθμισης. Όσο για την υπό κατασκευή μονάδα της ΔΕΗ στην Πτολεμαϊδα, μάλλον φαίνεται ότι χάνει τη δυνατότητα ένταξής της στον νέο μηχανισμό, αν και όποτε αυτός εγκριθεί από την Επιτροπή Ανταγωνισμού της ΕΕ.
Μετέωρο παραμένει και το ζήτημα της “διακοψιμότητας”, καθώς η ισχύς του μέτρου λήγει στις αρχές του 2020 και η απερχόμενη κυβέρνηση δεν έχει καταθέσει αίτημα στην Κομισιόν για παράταση, όπως ζητεί η βιομηχανία , προκειμένου να μειώσει το ενεργειακό της κόστος.
Παράλληλα θα πρέπει να “τρέξουν” τα μέτρα για την εφαρμογή του target model, το οποίο, μετά από σωρία παρατάσεων, έχει πλέον μετατοπιστεί για τα μέσα του 2020.
Η νέα κυβέρνηση θα κληθεί να διατυτώσει άμεσα τη θέση της και για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης- Αττικής, αν δηλαδή θα επιμείνει στη γραμμή της κατασκευής της ως “εθνικό έργο” από τον ΑΔΜΗΕ. Πρόκειται για το ζήτημα που έχει προκαλέσει τριβές τόσο με τις Βρυξέλλες όσο και με την κυπριακών συμφερόντων εταιρία Euroasia Interconnector, η οποία έχει εντάξει το συγκεκριμένο καλώδιο στην ευρύτερη ηλεκτρική διασύνδεση Ισραήλ- Κύπρου-Κρήτης- Αττικής.
Στις προτεραιότητες εντάσσονται βέβαια και οι αποκρατικοποιήσεις, με πρώτη της ΔΕΠΑ. Το προηγούμενο σχέδιο για τη διάσπασή της σε δύο εταιρίες και την πώληση του 51% της ΔΕΠΑ Εμπορίας πάγωσε με την προκήρυξη των εκλογών. Είναι στην επιλογή της νέας κυβέρνησης αν θα συνεχίσει με τον ίδιο τρόπο ή αν θα ακολουθήσει άλλο μοντέλο, όπως η πώληση πακέτου μετοχών της ΔΕΠΑ κλπ.
Εξάλλου, όπως πρόσφατα είχε δηλώσει ο κ. Χατζηδάκης, στους στόχους είναι και η αποκρατικοποίηση του ΑΔΜΗΕ, πράγμα που σημαίνει ότι μπορεί να εξεταστεί η πώληση του 17%, από το μερίδιο 51% που κατέχει σήμερα το δημόσιο, αφού στο πρόγραμμά της η ΝΔ προβλέπει ότι το 66% του Διαχειριστή θα περάσει στον ιδιωτικό τομέα. Σήμερα το 24% του Διαχειριστή ελέγχεται από την κινεζική State Grid και το υπόλοιπο έχει διατεθεί στην αγορά μέσω του ΧΑ.
Τέλος όσον αφορά στην περαιτέρω ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ, οι όποιες εξελίξεις πρέπει να αναμένονται από το φθινόπωρο και μετά από συνεννόηση με τον άλλο βασικό μέτοχο, τον όμιλο Λάτση.