Σε συνέχιση της πολιτικής της προηγούμενης κυβέρνησης όσον αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης - Αττικής φαίνεται να κλίνει ο υπουργός Περιβάλλοντος- Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης. Όπως ο δήλωσε χθες, στο συνέδριο του Economist «προφανώς θα θέλαμε σύνδεση με την Κύπρο, αλλά η ενεργειακή επάρκεια της Κρήτης είναι επείγον θέμα. Υπάρχει τρόπος να προχωρήσουν όλα μαζί», είπε.
H διασύνδεση αποτελεί σημείο τριβής, εδώ και πάνω από ένα χρόνο, μεταξύ του ΑΔΜΗΕ και του κυπριακών συμφερόντων Euroasia Ιnterconnector, ο οποίος έχει προσφύγει σε νομικές διαδικασίες κατά της ανάθεσης του έργου από τη ΡΑΕ στον ΑΔΜΗΕ.
Το καλώδιο Κρήτης- Αττικής, ένα πρότζεκτ που επί χρόνια περιλαμβανόταν στα πλάνα του ΑΔΜΗΕ, μετά τον σχεδιασμό της διασύνδεσης Ισραήλ- Κύπρου- Κρήτης- Αττικής (Euroasia Interconnector) εντάχθηκε ως το τελευταίο σκέλος του Euroasia. Ως διασυνοριακή διασύνδεση δε εντάχθηκε και στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος της ΕΕ (PCI). Oι καθυστερήσεις όμως από την πλευρά της Euroasia και η αδυναμία παρουσίασης επαρκών ίδιων κεφαλαίων, όπως τουλάχιστον υποστηρίζει ο ΑΔΜΗΕ, οδήγησαν τη ΡΑΕ, με τη στήριξη της προηγούμενης ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας, να αναθέσει τη διασύνδεση Κρήτης- Αττικής στον ΑΔΜΗΕ ως εθνικό έργο, οδηγώντας και στην απένταξή του από τα PCI, πράγμα που δημιούργησε τριβές και με τις Βρυξέλλες.
Στην απόφαση της ελληνικής πλευράς καθοριστικό ρόλο έπαιξε και η ανάγκη ταχείας ολοκλήρωσης της διασύνδεσης, λόγω του ενεργειακού προβλήματος που αντιμετωπίζει η Κρήτη, όπου με βάση τις ευρωπαϊκές δεσμεύσεις θα έπρεπε από το 2020 να αρχίσουν να αποσύρονται οι παλαιές πετρελαϊκές μονάδες για περιβαλλοντικούς λόγους.
Ας σημειωθεί ότι ο διαγωνισμός που είχε προκηρύξει ο ΑΔΜΗΕ τον Μάιο για τους σταθμούς μετατροπής της διασύνδεσης Κρήτης- Αττικής παρατάθηκε για δεύτερη φορά και όπως ανακοίνωσε προχθές η “Αριάδνη”, η θυγατρική του ΑΔΜΗΕ που έχει συσταθεί ειδικά για το έργο αυτό, η νέα προθεσμία υποβολής προσφορών για τους σταθμούς μετατροπής ορίστηκε στις 30 Αυγούστου.