Mία σειρά από συμφωνίες για την κατασκευή του αγωγού φυσικού αερίου Ελλάδας - Βουλγαρίας (IGB) αναμένεται να υπογραφούν στη Σόφια στις 10 Οκτωβρίου κατά την επίσκεψη του υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας Κωστή Χατζηδάκη.
Πρόκειται, όπως ανέφεραν έγκυρες πηγές, για τη διακρατική συμφωνία Ελλάδας - Βουλγαρίας για το έργο, τη συμφωνία μετόχων μεταξύ των εταιριών που συνιστούν την κοινοπραξία ICGB AD στην οποία ανήκει ο αγωγός και τη συμφωνία για την χρηματοδότησή του με δάνειο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.
Για την υπογραφή προηγήθηκε σειρά διαβουλεύσεων με τη βουλγαρική πλευρά, που ξεκίνησαν στο περιθώριο της ΔΕΘ, στις αρχές του μήνα.
Μέτοχοι της ICGB AD είναι η βουλγαρική κρατική Εταιρεία Bulgarian Energy Holding (BEH) (50%) και η ελληνική Εταιρεία ΥΑΦΑ ΠΟΣΕΙΔΩΝ (50%), στην οποία συμμετέχουν με μερίδια 50-50 η ΔΕΠΑ και η ιταλική EDISON.
Ο αγωγός, μήκους 182 χιλιομέτρων θα ξεκινά από την Κομοτηνή και θα καταλήγει στη Στάρα Ζαγόρα στη Βουλγαρία. Η κατασκευή του αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2021, οπότε και θα τεθεί σε λειτουργία. Επί ελληνικού εδάφους θα συνδέεται με τον αγωγό φυσικού αερίου ΤΑΡ, που πρόκειται να τεθεί σε λειτουργία το 2020, με το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου (ΕΣΦΑ) και με τον πλωτό σταθμό Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου στην Αλεξανδρούπολη, όταν κατασκευαστεί.
Ο προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 240 εκατ. ευρώ, σημαντικό μέρος των οποίων θα καλυφθεί από ευρωπαϊκά κονδύλια.
Το δυναμικό μεταφοράς του αγωγού αρχικώς θα είναι 3 δισ. κυβικά μέτρα αερίου ετησίως, με δυνατότητα επαύξησης στα 5 δισ. κ.μ., ενώ θα έχει και δυνατότητα αντίστροφης ροής.
Πρόκειται για έργο ιδιαίτερης σημασίας τόσο για τη χώρα μας όσο και την ευρύτερη περιοχή, καθώς δίνει στη Βουλγαρία και σε άλλες χώρες της ΝΑ Ευρώπης τη δυνατότητα πρόσβασης σε αέριο από τρίτες πηγές, εκτός Ρωσίας.