Έρευνα στις διαφημιστικές καμπάνιες των εταιριών προμήθειας ηλεκτρισμού για να εξεταστεί αν περιέχουν παραπλανητικά μηνύματα, που δεν ανταποκρίνονται πλήρως στις πραγματικές τους χρεώσεις ξεκινά η ΡΑΕ. Μόλιστα αν διαπιστωθούν φαινόμενα παραπλάνησης των καταναλωτών, τότε οι εταιρίες θα κληθούν σε ακρόαση.
Παρότι έχει περάσει μόνον ένας μήνας από την αύξηση των τιμολογίων της ΔΕΗ - μέτρο που τέθηκε σε ισχύ την 1η Σεπτεμβρίου,- παρατηρείται μία κινητικότητα πελατών προς τρίτες εταιρίες, αν και οι περισσότεροι πελάτες δεν έχουν προλάβει να δουν την αύξηση στον λογαριασμό τους. Τάσεις φυγής όμως καταγράφονται και μεταξύ των ιδιωτών παρόχων και δεν είναι λίγες οι καταγγελίες που καταφθάνουν στη ΡΑΕ για παραπλανητική ενημέρωση των καταναλωτών από ορισμένους ανταγωνιστές.
Εξάλλου παράπονα έχουν διατυπωθεί και από πελάτες, οι οποίοι φαίνονται να αγνοούν τα “ψιλά γράμματα” στις συμβάσεις που υπογράφουν, όπως πχ τη ρήτρα Οριακής Τιμής Συστήματος κλπ, ή τα πλήρη χαρακτηριστικά του πακέτου χρέωσης που αγοράζουν, με αποτέλεσμα να βρίσκονται προ δυσάρεστων εκπλήξεων όταν παραλαμβάνουν τον λογαριασμό.
Πληροφορίες από τη ΔΕΗ αναφέρουν ότι οι λεγόμενοι συνεπείς πελάτες, εκείνοι δηλαδή που πληρώνουν εγκαίρως τον λογαριασμό τους, είναι αυτοί που δείχνουν τις περισσότερες τάσεις φυγής. Πρόκειται για την κατηγορία, που θα δει τη μεγαλύτερη αύξηση, καθώς πέρα από την αναπροσαρμογή του τιμολογίου, μειώνεται στο 5% από 10% η έκπτωση συνέπειας. Παράλληλα φαίνεται πως συνεχίζεται και η διαρροή πελατών της Μέσης Τάσης, μίας κατηγορίας καταναλωτών, κυρίως επιχειρήσεων, για την οποία εξ αρχής είχε εκδηλωθεί μεγάλος ανταγωνισμός, καθώς είχε από τα υψηλότερα περιθώρια κέρδους. Οπως αναφέρουν εκπρόσωποι των επιχειρήσεων η πρόσφατη ανατιμολόγηση οδηγεί σε αύξηση 20% των χρεώσεων για τις ενεργοβόρες εταιρίες της Μέσης Τάσης.
Ας σημειωθεί ότι στην αγορά ανταγωνίζονται 18 εταιρίες παροχής ηλεκτρικού ρεύματος.
Δεδομένης και της δυσκολίας να συγκρίνουν οι καταναλωτές τα “πακέτα” που προσφέρει η κάθε εταιρία, η ΡΑΕ προσανατολίζεται στην ανάπτυξη μίας ηλεκτρονικής πλατφόρμας, η οποία θα επιτρέπει τη σύγκριση των προσφορών και των τιμών μεταξύ των εταιριών. Μέχρι στιγμής υπάρχουν μόνον Ιδιωτικές, διαδικτυακές εταιρίες που παρέχουν ηλεκτρονικές πλατφόρμες σύγκρισης των “πακέτων” ηλεκτρικής ενέργειας των διαφόρων παρόχων.
Ένα άλλο στοιχείο που δείχνει να προβληματίζει τη ΡΑΕ είναι πώς θα ανταποκριθούν οι ιδιωτικές εταιρίες και ειδικά οι μικρότερες στην κατάργηση των ΝΟΜΕ. Οι δημοπρασίες πρόσφεραν τη δυνατότητα προμήθειας ποσοτήτων ρεύματος από τη χονδρική αγορά όχι μόνον σε τιμή μικρότερη της Οριακής Τιμής Συστήματος αλλά και σε τιμή σταθερή για ένα δωδεκάμηνο, πράγμα του τους έδινε μία βάση για να διαμορφώσουν το “πακέτο” προς τον καταναλωτή. Η κατάργηση της δυνατότητας αυτής- αν δεν αντικατασταθεί από κάποιο άλλο μέτρο- εκτιμάται ότι θα πλήξει ειδικά τους μικρότερους παρόχους και στο πλαίσιο αυτό αναμένεται ότι τους επόμενους μήνες θα ακολουθήσει ένας μεγάλος γύρος εξαγορών και συγχωνεύσεων στον τομέα των εταιριών προμήθειας ηλεκτρισμού.
Σύμφωνα με πληροφορίες τέλος, νέα, πιο ανταγωνιστικά πακέτα για τους καταναλωτές ετοιμάζεται να παρουσιάσει και η ΔΕΗ, η οποία ανησυχεί ιδιαίτερα για την τάση φυγής των συνεπών πελατών, ιδιαίτερα αν αυτή εδραιωθεί τους επόμενους μήνες.
Το μερίδιο λιανικής της ΔΕΗ πάντως παραμένει σταθερά πάνω από το 70%. Στο 74,18% διαμορφώθηκε τον Αύγουστο, τον τελευταίο μήνα για τον οποίο υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία.