Στο υδρογόνο και στις νέες πράσινες γραμμές μεταφοράς ενέργειας επενδύει πάνω από 1 δις ευρώ η Ιταλική Snam, βασική μέτοχος στην κοινοπραξία που ελέγχει τον ΔΕΣΦΑ.
Στο business plan για την περίοδο ως το 2023 ο ιταλικός όμιλος, που είναι και η μεγαλύτερη εταιρία αγωγών της Ευρώπης, προβλέπει αύξηση των επενδύσεων στη μονάδα που διαθέτει για τη διατηρήσιμη ανάπτυξη, τη Snam Tec, κατά 65% σε ποσό άνω των 1,4 δισ. ευρώ, που αντιστοιχεί σε περισσότερο από 20% του συνόλου των επενδύσεων της Snam.
Ενας από τους βασικούς στόχους είναι το υδρογόνο και η χρήση τους στο δίκτυο μεταφοράς αερίου που διαθέτει η SNAM. Μαλιστα η εταιρία ελπίζει ότι στο τέλος του χρόνου θα είναι σε θέση να χρησιμοποιεί μείγμα με 10% υδρογόνο σε πειράματα στη νότιιο Ιταλία.
Το κόστος και η δυσκολία παραγωγής υδρογόνου έχει ως αποτέλεσμα μέχρι σήμερα το αέριο αυτό να χρησιμοποιείται ως καύσιμο σε πολύ περιορισμένες πειραματικές ή εξειδικευμένες χρήσεις. Εκτίμάται ωστόσο ότι το κόστος κατασκευής υδρογόνου από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας μπορεί να πέσει ραγδαία τα επόμενα χρόνια, αναδεικνύοντας το υδρογόνο στην πιο υποσχόμενη τεχνολογία για τη μείωση των αερίων του θερμοκηπίου.
Ενας από τους τρόπους παραγωγής υδρογόνου είναι μέσω ηλεκτρόλυσης νερού και αν για την ηλεκτρική ενέργεια που χρησιμοποιείται στην ηλεκτρόλυση χρησιμοποποιηθεί ενέργεια από ΑΠΕ τότε το τελικώς παραγόμενο υδρογόνο θεωρείται εξ ολοκλήρου “πράσινο”
Ας σημειωθεί ότι η SENFLUGA, με μετόχους κατά 60% τη Snam, κατά 20% την ισπανική Enagas και κατά 20% τη βελγική Fluxys εξαγόρασε το 2018 το 66% των μετοχών του ΔΕΣΦΑ, του Διαχειριστή του ελληνικού συστήματος φυσικού αερίου. Τον Αύγουστο του 2019 υπογράφηκε συμφωνία για την εξαγορά του 10% της Senfluga από την εταιρία Damco, του όμιλου Κοπελούζου.
Το ενδιαφέρον των Ιταλών και της Snam για την ελληνική αγορά αερίου φαίνεται πάντως πως δεν εξαντλείται στον ΔΕΣΦΑ και είναι πολύ πιθανόν να δούμε και πάλι ιταλικό ενιδαφέρον στην ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ. Πληροφορίες αναφέρουν ότι η ιταλική Italgas βολιδοσκοπεί την ΔΕΠΑ- Υποδομές, την μία, εκ των τριών εταιριών στις οποίες θα διαχωριστεί η ΔΕΠΑ. Στην ΔΕΠΑ Υποδομές θα περάσουν το 100% της ΕΔΑ Αττικής, το 100% της ΔΕΔΑ (δίκτυο διανομής υπόλοιπης Ελλάδας) και το 51% χωρίς το μάνατζμεντ της ΕΔΑ ΘΕΣΣ (δίκτυο διανομής Θεσσαλονίκης και Θεσσαλίας). Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι η Ιtalgas επιδιώκει να αποκτήσει τόσο τη ΔΕΠΑ Υποδομών όσο και το 49% με το μάνατζμεντ της ΕΔΑ ΘΕΣΣ, που σήμερα ανήκει σε μία άλλη ιταλική εταιρία την ΕΝΙ Gas e Luce.
Βασικός μέτοχος τόσο της SNAM όσο και της Ιtalgas είναι η κρατική ιταλική τράπεζα CDP, ενώ η SNAM κατέχει επιπλέον το 13,5% της Italgas.
O διαγωνισμός για την πώληση του μεριδίου 65% που κατέχει το δημόσιο στη ΔΕΠΑ Εμπορίας και τη ΔΕΠΑ Υποδομών αναμένεται να προκηρυχθεί τον Ιανουάριο, ενώ εντός των αμέσως επόμενων ημερών αναμένεται να ψηφιστεί στη Βουλή το νομοσχέδιο, το οποίο έχει ήδη κατατεθεί, για τον μετασχηματισμό και την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ.
Το υπόλοιπο 35% της ΔΕΠΑ- και κατ’επέκταση των εταιριών στις οποίες θα “σπάσει”- ελέγχεται από τα ΕΛΠΕ, τα οποία αναμένεται να παίξουν κομβικό ρόλο στην όλη διαδικασία. Ο πετρελαϊκός όμιλος δεν κρύβει το ενδιαφέρον του για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, ενώ δεν φαίνεται να τον απασχολεί η ΔΕΠΑ Υποδομών. Πληροφορίες αναφέρουν ότι κατά καιρούς έχουν υπάρξει συζητήσεις μεταξύ των ΕΛΠΕ, του υπουργείου Περιβάλλοντος - Ενέργειας και του ΤΑΙΠΕΔ, στο οποίο το δημόσιο έχει μεταβιβάσει το μετοχικό του χαρτοφυλάκιο στη ΔΕΠΑ, για κάποιας μορφής συνεργασία - στο μοντέλο της μεταβίβασης του ΔΕΣΦΑ όταν δημόσιο και ΕΛΠΕ πώλησαν από κοινού το 66% των μετοχών- . Οι συζητήσεις αυτές δεν τελεσφόρησαν. Πάντως οι επαφές συνεχίζονται, ενώ καταλυτικό ρόλο αναμένεται να παίξει και το σχήμα περαιτέρω ιδιωτικοποίησης των ίδιων των ΕΛΠΕ, το οποίο η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί προς τους θεσμούς να οριστικοποιήσει ως το τέλος του χρόνου. Η διάθεση μετοχών, του περίπου 35%, που κατέχει το δημόσιο μέσω placement είναι ένα από τα σενάρια, αν και η αγορά παρακολουθεί με μεγάλο ενδιαφέρον τις κινήσεις του ομίλου Λάτση, ο οποίος μέσω της Paneuropean κατέχει πάνω από το 45% των ΕΛΠΕ, καθώς αρκετές φορές έχει ακουστεί ότι θα ήθελε να αποεπενδύσει από τον όμιλο. Πάντως το timing της όλης διαδικασίας και ειδικά μέσω placement θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από τις χρηματιστηριακές συνθήκες.