Kατά της λύσης του “strategic reserve”, των στρατηγικών εφεδρειών, υπέρ της οποίας τάσσεται η ΔΕΗ για την οικονομική ενίσχυση των συμβατικών ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων φαίνεται να είναι ο ΕΣΑΗ, ο φορέας που εκπροσωπεί τις ιδιωτικές ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες, ζητώντας να ισχύσουν εξ αρχής ανταγωνιστικοί μηχανισμοί τόσο ευέλικτης όσο και διαθέσιμης ισχύος με στόχο την εξασφάλιση της επάρκειας ηλεκτρικής ενέργειας κατά την περίοδο της ενεργειακής μετάβασης και της απολιγνιτοποίησης.
Αυτό προκύπτει τουλάχιστον από τις θέσεις που διατύπωσε ο ΕΣΑΗ κατά τη διαβούλευση για το νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (EΣΕΚ)
Οι στρατηγικές εφεδρείες, στο πρότυπο του γερμανικού μοντέλου, αφορούν στην κινητοποίηση κάποιων μεμονωμένων μονάδων , που συνήθως δεν συμμετέχουν στο σύστημα, για διάστημα λίγων ημερών σε ετήσια βάση, όποτε χρειάζεται για την κάλυψη των αιχμών της κατανάλωσης. Πρόκειται για ένα μηχανισμό οικονομικής αποζημίωσης των μονάδων, - κάτι που, όπως φάνηκε από τις δηλώσεις του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΔΕΗ Γιώργου Στάσση στην πρόσφατη συνέντευξη τύπου, η εταιρία είναι αποφασισμένη να διεκδικήσει, με αυτήν ή με κάποια άλλη μορφή, τουλάχιστον σαν αντάλλαγμα για τις μονάδες που θα κλείσει, στο πλαίσιο της απολιγνιτοποίησης.
Ο ΕΣΑΗ υποστηρίζει ότι τα strategic reserves δεν εξυπηρετoύν τις πραγματικές ανάγκες του συστήματος για τη θέσπιση και τη λειτουργία μιας ολοκληρωμένης μακροχρόνιας αγοράς διαθέσιμης ισχύος. Τονίζει ότι για να διασφαλίζει ο ΑΔΜΗΕ επαρκείς πόρους για την κάλυψη των αιχμών αλλά και την εύρυθμη καθημερινή λειτουργία του συστήματος, ειδικά όσο αυξάνεται η είσοδος μονάδων ΑΠΕ, πρέπει να επανεκκινήσουν άμεσαοι δημοπρασίες του μεταβατικού μηχανισμού ευέλικτης ισχύος και κατόπινοι δημοπρασίες της μακροχρόνιας αγοράς διαθέσιμης ισχύος. Οι εν λόγω δημοπρασίες αποτελούν επίσης μία μορφή οικονομικής αποζημίωσης των μονάδων.
Οι νέες αγορές ενέργειας και επικουρικών υπηρεσιών πρέπει να συμπληρώνονται και με τη λειτουργία αγοράς διαθέσιμης ισχύος.
Η άμεση επανεκκίνηση των μεταβατικών δημοπρασιών ευελιξίας και η δέσμευση για τον μακροχρόνιο μηχανισμό θα δώσουν έγκαιρα τα οικονομικά σήματα στους συμμετέχοντες στην αγορά και στους δυνητικούς επενδυτές, προκειμένου ο ΑΔΜΗΕ να διασφαλίσει την απαραίτητη διαθέσιμη ισχύ για την κάλυψη των αιχμών ζήτησης και την ασφαλή λειτουργία του ηλεκτρικού συστήματος την επόμενη δεκαετία. Στο πλαίσιο αυτό, προωθείται η υλοποίηση των νέων επενδύσεων σε ευέλικτες μονάδες με καύσιμο φυσικό αέριο, οι οποίες είναι απαραίτητες για την αξιοπιστία του συστήματος.
Γι’ αυτό το λόγο άλλωστε, ο ΕΣΑΗ επιμένει ότι ο σχεδιασμός και η διαβούλευση για τη μακροχρόνια αγορά ισχύος πρέπει να ξεκινήσουν αμέσως και η κυβέρνηση να κοινοποιήσει το μέτρο στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή Ανταγωνισμού εντός του 2020.
Σχολιάζοντας το αναθεωρημένο ΕΣΕΚ, ο ΕΣΑΗ αναφέρει ότι ευθυγραμμίζεται με τους φιλόδοξους στόχους της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε ότι αφορά στη μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (50%-55% το 2030) και δημιουργεί κλίμα επενδυτικής βεβαιότητας, σε ορίζοντα τουλάχιστον δεκαετίας. Εκφράζει τη συμφωνία του ως προς το βασικό ζήτημα της απολιγνιτοποίησης, δηλώνοντας παράλληλα ότι η διαδικασία και ο χρόνος απόσυρσης των μονάδων θα πρέπει να σέβεται την Οδηγία 2010/75 για τις βιομηχανικές εκπομπές από τις λιγνιτικές μονάδες που θα παραμείνουν σε λειτουργία την περίοδο 2020-2028.
Ο Σύνδεσμος συμφωνεί με τη θέση του ΕΣΕΚ ότι το φυσικό αέριο είναι το καύσιμο-γέφυρα προς τη νέα εποχή του μηδενικού άνθρακα και τονίζει ότι οι μονάδες φυσικού αερίου είναι πιθανό μελλοντικά να λειτουργήσουν με “πράσινα” καύσιμα όπως τα βίο-αέρια (π.χ. βιομεθάνιο,) ή το πράσινο υδρογόνο, κλπ, αποτελώντας έτσι όχι μόνο βασικό και απαραίτητο στήριγμα της πορείας μετάβασης αλλά και πυλώνα ενός ενεργειακού συστήματος, πλήρως απαλλαγμένου από τον άνθρακα.