Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Συνήγορος του Καταναλωτή
Προστασία καταναλωτών κατά τις ηλεκτρονικές αγορές
Τετάρτη, 01/04/2020

Η Ανεξάρτητη Αρχή “Συνήγορος του Καταναλωτή” γίνεται το τελευταίο διάστημα αποδέκτης πολύ μεγάλου αριθμού έγγραφων αναφορών και τηλεφωνικών παραπόνων-καταγγελιών σχετικά με προβλήματα που συναντούν οι καταναλωτές με τις διαδικτυακές αγορές τους, ιδίως προϊόντων τεχνολογίας (κινητών τηλεφώνων, τάμπλετ, φορητών υπολογιστών, κ.λπ.).

Συγκεκριμένα, οι καταναλωτές καταγγέλλουν τη μη προσήκουσα εκτέλεση των παραγγελιών τους από ηλεκτρονικά καταστήματα, τα οποία διαθέτουν προς πώληση τα προϊόντα τους σε ιδιαίτερα προνομιακές τιμές σε σχέση με τον ανταγωνισμό, προσελκύοντας μεγάλο αριθμό ενδιαφερόμενων πελατών, όπως συμβαίνει με τα αποκαλούμενα “προϊόντα-κράχτες”.

Όπως διαπιστώθηκε από την Αρχή ορισμένα από τα καταστήματα αυτά δεν παραδίδουν τα προϊόντα εντός του συμφωνημένου κατά περίπτωση χρόνου και μεταθέτουν διαρκώς τον χρόνο παράδοσης σε μελλοντικές ημερομηνίες, χωρίς, όμως, εν τέλει να τηρούν τις δεσμεύσεις τους απέναντι στους καταναλωτές και χωρίς να προβαίνουν σε επιστροφή των χρηματικών ποσών που έχουν προεισπράξει προς ολοσχερή εξόφληση του τιμήματος των αγαθών, κατά πάγια πολιτική τους. Στις περισσότερες, δε, περιπτώσεις, οι εν λόγω επιχειρήσεις διακόπτουν, μετά τη συναλλαγή, και κάθε επικοινωνία με τους καταναλωτές, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να λάβουν καμία πληροφόρηση σε σχέση με την πορεία των αγορών τους ή την επιστροφή των χρημάτων τους.

Ο Συνήγορος του Καταναλωτή , στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων του, αναδεικνύει τις ανωτέρω αθέμιτες και παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές και διαβιβάζει τις αναφορές που λαμβάνει στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή, για την επιβολή των προβλεπόμενων κυρώσεων. Παράλληλα, δεδομένης της αναγκαιότητας και της ποινικής διερεύνησης αυτών των υποθέσεων, προβαίνει στην υποβολή μηνυτήριων αναφορών στον αρμόδιο Εισαγγελέα Πρωτοδικών.

Περαιτέρω, η Αρχή μας συστήνει στους καταναλωτές για την καλύτερη προστασία τους ιδιαίτερα αυτή τη δύσκολη περίοδο:

Να προτιμούν την πραγματοποίηση αγορών από αξιόπιστα και γνωστά ηλεκτρονικά καταστήματα. Σημαντική ένδειξη αξιοπιστίας είναι η μακρόχρονη λειτουργία των καταστημάτων στην αγορά και η ύπαρξη φυσικής έδρας τους.

Να ελέγχουν πάντοτε τις βασικές πληροφορίες που παρέχονται για το ηλεκτρονικό κατάστημα από τον ιστότοπό του. Να αναζητούν, ειδικότερα, την επωνυμία της εταιρείας και τα πλήρη στοιχεία επικοινωνίας, συμπεριλαμβανομένης ταχυδρομικής διεύθυνσης. Η ύπαρξη μόνο ηλεκτρονικής διεύθυνσης (e-mail) και κινητού τηλεφώνου δεν αρκεί και αποτελεί, μάλιστα, ένδειξη απάτης.

Να ελέγχουν, οπωσδήποτε, πριν από την πληρωμή ότι ο ιστότοπος παρέχει ασφαλή σύνδεση για τη μετάδοση ευαίσθητων δεδομένων, όπως στοιχείων πιστωτικών καρτών. Να βεβαιώνονται ότι το σύμβολο ασφαλούς μετάδοσης δεδομένων εμφανίζεται στο πεδίο ''διεύθυνση του προγράμματος περιήγησης" - browser με τη μορφή HTTPS. Με αυτό τον τρόπο διασφαλίζουν ότι το e-shop διαθέτει SSL (Secure Sockets Layer), δηλαδή πρωτόκολλο ασφαλούς μετάδοσης ευαίσθητων δεδομένων στο διαδίκτυο, ειδικά για αγορές με πιστωτικές-χρεωστικές κάρτες και paypal.

Να εντοπίζουν στο διαδίκτυο τυχόν σχόλια, εμπειρίες ή συστάσεις άλλων καταναλωτών που έχουν ήδη συναλλαγεί με το κατάστημα. Αυτό γίνεται εύκολα, πληκτρολογώντας το όνομα της εταιρείας ή του ηλεκτρονικού καταστήματος σε μία μηχανή αναζήτησης. Να προσεγγίζουν τις συστάσεις με κριτικό μάτι, διότι μπορεί να είναι παραπλανητικές ή κατασκευασμένες.

Τα αναγνωρισμένα ηλεκτρονικά καταστήματα έχουν στον ιστότοπό τους σήματα εμπιστοσύνης των ενώσεων ηλεκτρονικού εμπορίου και των οργανισμών που διαθέτουν πιστοποιητικά ασφαλείας και απορρήτου προσωπικών δεδομένων. Αυτό δείχνει ότι η εταιρεία είναι αξιόπιστη και ότι τηρεί τους βασικούς κανόνες στις ηλεκτρονικές συναλλαγές, οπότε ο καταναλωτής μπορεί να αγοράσει από αυτήν με ασφάλεια.

Να αποφεύγουν την πραγματοποίηση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα που απαιτούν, αποκλειστικά, την προείσπραξη του τιμήματος των αγαθών μέσω πιστωτικής/χρεωστικής κάρτας, paypal ή τραπεζικού εμβάσματος και δεν διαθέτουν την αντικαταβολή ή την ηλεκτρονική πληρωμή τη στιγμή της παράδοσης του προϊόντος ως εναλλακτικό τρόπο πληρωμής. 

Να μην πείθονται από τις υπερβολικά δελεαστικές τιμές των προϊόντων σε σχέση με τον ανταγωνισμό ή, εν πάση περιπτώσει, αυτό να μην είναι το μοναδικό κριτήριο για την πραγματοποίηση των αγορών τους.

Επί σοβαρών ενδείξεων προβληματικής συναλλαγής, να προβαίνουν άμεσα σε αμφισβήτηση προς τα τραπεζικά τους ιδρύματα, εφόσον η εξόφληση των αγαθών έχει γίνει μέσω κάρτας (χρεωστικής ή πιστωτικής) και, αντίστοιχα, προς τους οργανισμούς διενέργειας ηλεκτρονικών πληρωμών (πχ. paypal).

Θα πρέπει, τέλος, οι καταναλωτές να λαμβάνουν επιβεβαίωση της παραγγελίας, την οποία να φυλάσσουν μαζί με κάθε άλλο έγγραφο που σχετίζεται με αυτή. Αν χρειάζεται να επικοινωνήσουν με τον έμπορο, να προτιμούν το ηλεκτρονικό μήνυμα. Με αυτό τον τρόπο, σε περίπτωση προβλήματος, θα έχουν στη διάθεσή τους έμπρακτες αποδείξεις της επαφής-επικοινωνίας τους, καθώς και όλες τις λεπτομέρειες της συναλλαγής που έχουν συμφωνηθεί.

Συναφείς αναρτήσεις
Συνάντηση εργασίας μεταξύ του Συνηγόρου του Καταναλωτή κ. Λευτέρη Ζαγορίτη, συνοδευόμενου από την Αναπληρώτρια Συνήγορο του Καταναλωτή κα. Βασιλική ...
H Black Friday ξεκίνησε από την Αμερική την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου μετά την “Ημέρα των Ευχαριστιών” (Thanksgiving) ως ...
Oι δραστηριότητες
Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων ενημερώνει το καταναλωτικό κοινό και τις επιχειρήσεις ...
Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, η ημέρα της ΄΄Black Friday΄΄ θα διεξαχθεί αποκλειστικά και μόνο στα ηλεκτρονικά καταστήματα. Το ...
Καταναλωτής
Η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων, ενημερώνει το καταναλωτικό κοινό και τις επιχειρήσεις ...
Δελεαστικές οι καλοκαιρινές εκπτώσεις αλλά με έρευνα τιμών
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τους καταναλωτές αρχίζουν την Δευτέρα 13 Ιουλίου οι καλοκαιρινές εκπτώσεις και θα τελειώσουν 31 Αυγούστου  ...
Συνήγορος του Καταναλωτή
H Ανεξάρτητη Αρχή “Συνήγορος του Καταναλωτή”, με το από 9 Απριλίου 2020 έγγραφό της προς τους παρόχους υπηρεσιών ηλεκτρονικών επικοινωνιών ζήτησε να ...
Περισσότερα από 10,1 δις. ευρώ  έχουν εξαϋλωθεί στο Χρηματιστήριο της Αθήνας από την αρχή του χρόνου, σύμφωνα με τα ...
Χειμερινές Εκπτώσεις
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον θα ξεκινήσουν την Δευτέρα 13 Ιανουαρίου οι χειμερινές εκπτώσεις ! Αυτό όμως  που θα προσελκύσει το ενδιαφέρον ...
 
 
Η  λίστα με τα 123 προϊόντα που έχουν ενταχθεί ως τώρα στην πρωτοβουλία μείωσης τιμών από 6% ως 15%. Στη λίστα περιλαμβάνονται προϊόντα ευρείας ...
Εγκρίθηκε κατά πλειοψηφία από τα μέλη της Ειδικής Μόνιμης Επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής η πρόταση του Υπουργού Ανάπτυξης, Τάκη Θεοδωρικάκου, για ...
Πρώτη μέρα εφαρμογής του μέτρου για το «σχολικό καλάθι» και σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν καταχωρηθεί στο e-katanalotis από τις υπόχρεες επιχειρήσεις ...
«Μέσα σε δύσκολες συνθήκες, η μάχη για την μείωση του κόστους ζωής συνεχίζεται με σχέδιο και επιμονή. Ιδιαίτερα για τα βασικά είδη διαβίωσης ...
«Έχουμε μείωση του πληθωρισμού των τροφίμων κατά, περίπου, 40%, δηλαδή από το 8,3 % που ήταν έχει φτάσει κοντά στο 5%, βεβαίως δεν έχουμε φτάσει εκεί που ...
Η πλήρως αναβαθμισμένη νέα πλατφόρμα e-Καταναλωτής είναι από σήμερα διαθέσιμη σε όλους τους καταναλωτές, χρήστες του Διαδικτύου. Ένα εξαιρετικά χρήσιμο και εύχρηστο εργαλείο ...
Συνάντηση εργασίας μεταξύ του Συνηγόρου του Καταναλωτή κ. Λευτέρη Ζαγορίτη, συνοδευόμενου από την Αναπληρώτρια Συνήγορο του Καταναλωτή κα. Βασιλική Μπώλου και τον Βοηθό ...
Ο Υπουργός Ανάπτυξης, Κώστας Σκρέκας, παρουσίασε σήμερα, Τετάρτη 10 Ιανουαρίου, σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον Πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη τα ...
Ο Υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, πραγματοποίησε επίσκεψη σήμερα, Δευτέρα, 18 Δεκεμβρίου, σε γνωστή αλυσίδα σούπερ μάρκετ (ΓΑΛΑΞΙΑΣ), προκειμένου να διαπιστώσει από κοντά την ...
Ο Υπουργός Ανάπτυξης Κώστας Σκρέκας, επισκέφθηκε σήμερα Τετάρτη 29 Νοεμβρίου 2023, κατάστημα μεγάλης αλυσίδας παιχνιδιών και εποχικών ειδών (Jumbo)  ενόψει της εορταστικής περιόδου ...
Στην ενημερωτική εκδήλωση «Εκπτώσεις; Προσφορές; Κάντο σωστά!» που διοργάνωσε το Υπουργείο Ανάπτυξης από κοινού με τον Σύνδεσμο Επιχειρήσεων και Βιομηχανιών (ΣΕΒ), το Εμπορικό ...
H Black Friday ξεκίνησε από την Αμερική την τελευταία Παρασκευή του Νοεμβρίου μετά την “Ημέρα των Ευχαριστιών” (Thanksgiving) ως η αρχή της Χριστουγεννιάτικης ...