Αν και οι βασικές κλιματικές πολιτικές της ΕΕ παραμένουν, η κρίση του κορωνοϊού υποχρεώνει τις Βρυξέλλες να επανεξετάσουν αρκετές από τις επιμέρους πολιτικές του περίφημου Green Deal, και ειδικά το πακέτο που είχε σχεδιάσει για το 2020, χαρακτηρίζοντας κάποιες από αυτές ως χαμηλότερης προτεραιότητας, τουλάχιστον για τη φετινή χρονιά.
Πληροφορίες του Euractiv αναφέρουν ότι η ΕΕ προκειμένου να απελευθερώσει δυναμικό και πόρους για την αντιμετώπιση της πανδημίας και των επιπτώσεών της, “τρέχει” την περίοδο αυτή την επικαιροποίηση του προγράμματος εργασιών της για το 2020, αποφασίζοντας ποιές θα διατηρήσει για φέτος, ποιές μπορεί να αναβάλει και ποιές θα μεταθέσει για το 2021.
Το νέο πρόγραμμα θα δημοσιευτεί στις 29 Απριλίου.
Σύμφωνα με έγγραφο που αποκάλυψε το Euractiv, έχει ήδη γίνει μία πρώτη διαλογή των μέτρων που παραμένουν και αυτών που πάνε πίσω. Μάλιστα στο σχετικό προσχέδιο είναι σημειωμένες με πράσινο χρώμα οι δράσεις που θα προχωρήσουν κανονικά, με κίτρινο χρώμα οι πρωτοβουλίες εκείνες που μπορούν να αναβληθούν για μετά το 2020, και με κόκκινο χρώμα σημειώνονται όσες αναβάλλονται για το 2021.
Αναλυτικότερα, από τις πρωτοβουλίες που σχετίζονται με το Κλίμα ,
οι Πολιτικές που αναβάλλονται για το 2021 και σημειώνονται με Κόκκινο Χρώμα είναι :
- Διατηρήσιμα Αεροπορικά Καύσιμα ReFuelEU Aviation (νομοθετικό, συμπεριλαμβανομένης της αξιολόγησης επιπτώσεων Άρθρο 100(2) TFEU και/ή Άρθρο 192(1) TFEU, 4ο τρίμηνο 2020) and Ναυτιλιακά Καύσιμα FuelEU Maritime – Πράσινος Ευρωπαϊκός Ναυτιλιακός Χώρος (νομοθετική, συμπεριλαμβανομένης της αξιολόγησης επιπτώσεων , Άρθρο 100(2) TFEU και/ή ‘Αρθρο 192(1) TFEU, 4 τρίμηνο 2020): “Οι δύο αυτές πρωτοβουλίες για τα αεροπορικά και τα ναυτιλιακά καύσιμα είναι βέβαια σημαντικές αλλά ούτως ή άλλως είχαν προγραμματιστεί για τα τέλη του 2020, οπότε μπορούν να αναβληθούν για το 2021 χωρίς πρόβλημα και να εξεταστούν τότε μαζί με άλλες σημαντικές πρωτοβουλίες για το Κλίμα.
- Νέα Στραγητική της ΕΕ για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή (μη νομοθετική 4ο τρίμηνο 2020) και Νέα Στρατηγική Δασών (μη νομοθετική, 4ο τρίμηνο 2020): “Και οι δύο αυτές στρατηγικές αποτελούν σημαντικές πρωτοβουλίες αλλά δεν θεωρούνται ως απόλυτης προτεραιότητας στη δεδομένη χρονική στιγμή για το σύνολο της κλιματικής πολιτικής. Εξάλλου η στρατηγική για την προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή αρχικά είχε προγραμματιστεί για το 2021 και η όποια καθυστέρηση επιτρέπει τώρα την αξιολόγηση των επιπτώσεων. Η αναβολή θα επιτρέψει ακόμα την καλύτερη διάθρωσή της σε σχέση με τους νέους κλιματικούς στόχους της ΕΕ για το 2030, δίνοντας την ευκαιρία να λάβει υπόψη και τον διεθνή διάλογο για τη βιοποικιλλότητα, ο οποίος έχει αναβληθεί.
- Ενδυνάμωση του καταναλωτή για την πράσινη μετάβαση (νομοθετική,περιλαμβανομένης της αξιολόγησης επιπτώσεων, Αρθρο 114 TFEU, 4ο τρίμηνο 2020): “Αυτή η πρωτοβουλία αποτελεί σημαντικό στοιχείο του πακέτου για την Κυκλική Οικονομία, το οποίο βρίσκεται σε φάση επεξεργασίας. Ωστόσο η ενδυνάμωση των καταναλωτών μπορεί να καθυστερήσει ως το 2021, χωρίς αυτό να δημιουργεί πρόβλημα και θα μπορούσε να ενταχθεί στα μέτρα με τις πρωτοβουλίες για την κυκλική οικονομία για τα διατηρήσιμα προϊόντα.
- Πρωτοβουλίες που μπορεί να αναβληθούν (σημειωμένες με κίτρινο χρώμα):
- To Eυρωπαϊκό Σύμφωνο για το Κλίμα (μη νομοθετική, 3ο τρίμηνο 2020) Στόχος ήταν το Σύμφωνο για το Κλίμα να προχωρήσει πριν τη Διάσκεψη του COP 26 στη Γλασκώβη, η οποία όμως έχει αναβληθεί
- Αναθεώρηση της Οδηγίας Αναφορών Μη Οικονομικών Στοιχείων (νομοθετική, συμπεριλαμβανομένης της αξιολόγησης επιπτώσεων, άρθρο 114 ΤFEU, τέταρτο τρίμηνο 2020.) Σύμφωμα με το σχετικό έγγραφο παρότι το ζήτημα αυτό δεν κατατάσσεται στα επείγοντα, τίποτα δεν εμποδίζει την υιοθέτησή του τον Δεκέμβριο, όπως είχε αρχικά σχεδιαστεί.
- Στρατηγική “Από τη Φάρμα στο Πηρούνι” (μη νομοθετική, 1ο τρίμηνο 2020) Παρότι θεωρείται ως μία πολύ σημαντική πρωτοβουλία εκτιμάται πλέον ότι πρέπει να λάβει υπόψη της τα “μαθηματα” από την πανδημία σε σχέση με την ασφάλεια τροφίμων. Γι’ αυτό το λόγο γίνεται μάλλον αναγκαία η αναβολή της.
- Στραγητική για την ενσωμάτωση του έξυπνου τομέα (μη -νομοθετική, δεύτερο τρίμηνο 2020). Θεωρείτια ως ένας σημαντικός οδικός χάρτης για την ενεργειακή μετάβαση. Ωστόσο η αναβολή του δεν θα δημιουργούσε μεγάλο πρόβλημα και θα μπορούσε το πακέτο αυτό να ενταχθεί μαζί με άλλες πρωτοβουλίες όπως η έκθεση για την Ενεργειακή ‘Ενωση, που είναι προγραμματισμένη για τον Οκτώβριο.
- Οffshore Ανανεώσιμη Ενέργεια (μη νομοθετική, 4ο τρίμηνο 2020): Προς το παρόν η πρωτοβουλία αυτή είναι προγραμματισμένη για τον Οκτώβριο και έχει σχεδιαστεί κατά τρόπο που να συμπίπτει με τις ανακοινώσεις των χωρών-μελών που είναι μέλη και της Συμμαχίας της Βόρειας Θάλασσας. Αποτελεί επίσης προτεραιότητα της γερμανικής προεδρίας και θα μπορούσε να συμβάλει στο πλάνο ανάκαμψης για τη μετά τον κορονοϊό εποχή, ….μπορεί όμως και να καθυστερήσει.
- Στρατηγική Βιοποικιλότας της ΕΕ για το 2030 EU (μη νομοθετική- 1ο τρίμηνο 2020). “Η υιοθέτηση της στρατηγικής βιοποικιλότητας προβλέπεται για τις 29 Απριλίου. Αλλά η Διάσκεψη του ΟΗΕ για το θέμα έχει αναβληθεί και η διυπουργική του ΟΗΕ για τη βιοποικιλότητα θα συνεδριάσει τον Σεπτέμβριο. Ετσι δεν υφίσταται άμεση ανάγκη, ενώ πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι το θέμα αυτό σχετίζεται άμεσα με τη στρατηγική “Από τη Φάρμα στο Πηρούνι”, η οποία πηγαίνει μάλλον για αργότερα.
- 8ο Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Δράσης ( νομοθετικό- άρθρο 192 (3) TFEU, 2ο τρίμηνο 2020). Είναι ασαφές ακόμα τι θα περιλαμβάνει η εν λόγω δράση και ποιά είναι η προστιθέμενη αξία της. Δεδομένου ότι το 7ο αντίστοιχο Πρόγραμμα λήγει στο τέλος του 2020, η εν λόγω πρωτοβουλία μπορεί να περιμένει ως το δεύτερο εξάμηνο του 2020, αναφέρει το έγγραφο.
- Στρατηγιή για την διατηρησιμότητα των Χημικών (μη νομοθετική 3 τρίμηνο 2020): Το ζήτημα αυτό μπορεί να θεωρείται ως βασικό στοιχείο της πολιτικής της Κομισιόν για την αντιμετώπιση όλων των πηγών μόλυνσης αλλά οι εργασίες επί του θέματος αυτού βρίσκονται σε εξέλιξη και κάποια περαιτέρω καθυστέρηση δεν θα ήταν βλαπτική, αναφέρει το έγγραφο.
- Στρατηγική για τη διατηρήσιμη και την έξυπνη κινητικότητα (μη νομοθετική, 4ο τρίμηνο 2020): “Η διατήρηση της ημερομηνίας υιοθέτησης της στρατηγικής αυτής θα ήταν το σωστό, αλλά το περιεχόμενο και οι φιλόδοξοι στόχοι συνδέονται με τους Κλιματικούς Στόχους του 2030. Αρα ο χρόνος για την ανακοίνωση της στρατηγικής αυτής θα πρέπει να συνδέεται με τους στόχους για το 2030, ενώ χρειάζεται και κάποιος χρόνος για την προσαρμογή στη μετά Covid 19 εποχή.
Δράσεις που παραμένουν εντός χρονοδιαγράμματος (πράσινο χρώμα)
* Ανανεωμένη Στρατηγική Διαρηρήσιμης Χρηματοδότησης ( νομοθέτηση τρίτο τρίμηνο 2020.) Θεωρείται σημαντικό στοιχείο του Green Deal και βασικός συντελεστής για την ανάκαμψη από τον Covid -19
- Στόχος για το Κλίμα- 2030 (μη νομοθετική- τρίτο τρίμηνο 2020 ): Θεωρείται ως ο ακρογωνιαίος λίθος της κλιματικής πολιτικής της ΕΕ. Ωστόσο εξ αιτίας της αναβολής της Διάσκεψης για το Κλίμα του ΟΗΕ στη Γλασκώβη (COP26) θεωρείται ότι ο πρόσθετος χρόνος θα μπορούσε να συνεισφέρει σε πιο σύνθετη άσκηση για την επεξεργασία των νέων στόχων.
- Κύμα Ανακαίνισης (μη νομοθετημένο, τρίτο τρίμηνο 2020) “Το κύμα ανακαίνισης θα μπορούσε να αποτελέσει βασικό στοιχείο για την ανάκαμψη στη μετά κορονοϊό εποχή, καθώς μπορεί να κινητοποιήσει την οικονομική δραστηριότητα” αναφέρει το σχετικό έγγραφο, δείχνοντας ότι μπορεί να διατηρηθεί το χρονοδιάγραμμα.