Το πράσινο φως από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας εξασφάλισε το νέο 10ετές επενδυτικό πρόγραμμα του διαχειριστή του συστήματος φυσικού αερίου ΔΕΣΦΑ, με συνολικό προϋπολογισμό ύψους 300 εκατ. ευρώ. Η έγκριση της λίστας των επενδύσεων από τη ΡΑΕ αποτελεί το προτελευταίο βήμα αφού θα ακολουθήσει από πλευράς ΔΕΣΦΑ, η λήψη της τελικής επενδυτικής απόφασης, εντός της προσεχούς τριετίας. Για κάποια ώριμα έργα πάντως όπως τα έργα υποδομής LNG στη Ρεβυθούσα, οι επενδύσεις αναμένεται να προχωρήσουν πιο σύντομα. Τα έργα του επενδυτικού προγράμματος χωρίζονται σε 4 κατηγορίες και συγκεκριμένα:
1) Έργα ανάπτυξης απαραίτητα για την αποτελεσματική λειτουργία του συστήματος μεταφοράς ύψους 125 εκατ. ευρώ
Πρόκειται για έργα που περιλαμβάνονται στον στρατηγικό σχεδιασμό του ΔΕΣΦΑ για την αποσυμφόρηση του ΕΣΦΑ, την αύξηση της αποδοτικότητας και ευελιξίας του συστήματος και των χρηστών. Το μεγαλύτερο εξ αυτών αφορά στην κατασκευή σταθμού συμπίεσης στην Αμπελιά προϋπολογισμού 65 εκατ. ευρώ, η αναβάθμιση του σταθμού συμπίεσης στη Νέα Μεσημβρία (15 εκατ. ευρώ), το "booster compressor station” (30 εκατ. ευρώ) και ο σταθμός συμπίεσης και ο ρυθμιστικός σταθμός στην Κομοτηνή (15 εκατ. ευρώ).
2) Έργα εγκατάστασης υγροποιημένου φυσικού αερίου μικρής κλίμακας (small scale LNG) ύψους 40,5 εκατ. ευρώ
Πρόκειται για έργα απαραίτητα ώστε να προχωρήσει ο σχεδιασμός για την υιοθέτηση του LNG ως ναυτιλιακού καυσίμου στην Ανατολική Μεσόγειο αλλά και για τη χρήση του LNG σε απομακρυσμένες από το δίκτυο του ΕΣΦΑ περιοχές. Τα έργα περιλαμβάνουν την κατασκευή προβλήτα υγροποιημένου φυσικού αερίου μικρής κλίμακας (Small Scale LNG) στη Ρεβυθούσα ύψους 34 εκατ. ευρώ και τον σταθμό φόρτωσης βυτιοφόρων υγροποιημένου φυσικού αερίου (truck loading station) ύψους 6,5 εκατ. ευρώ.
3) Τη διασύνδεση Ελλάδας - Β. Μακεδονίας (Αγωγός Νέας Μεσημβρίας - Εύζωνες / Γευγελή και Μετρητικός σταθμός) ύψους 48 εκατ. ευρώ
Το συγκεκριμένο έργο στοχεύει στη διασύνδεση των συστημάτων μεταφοράς φυσικού αερίου της Ελλάδας και της Βόρειας Μακεδονίας και πρόκειται να συμβάλει στην περαιτέρω διαφοροποίηση των πηγών προμήθειας για τη Βόρεια Μακεδονία, αυξάνοντας τη χρήση των υποδομών του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) και να συνεισφέρει στην αποδοτικότερη λειτουργία του συστήματος.
4) Έργα ανάπτυξης για την προμήθεια φυσικού αερίου σε νέες περιοχές ύψους 22,04 εκατ. ευρώ
Τα συγκεκριμένα έργα θα επιτρέψουν τη σύνδεση νέων χρηστών στο σύστημα μεταφοράς, προμηθεύοντας με φυσικό αέριο περιοχές όπου το φυσικό αέριο δεν έχει φτάσει ακόμη, επεκτείνοντας το σύστημα μεταφοράς του ΔΕΣΦΑ και αυξάνοντας τη χρήση του φυσικού αερίου:
-Μετρητικός / Ρυθμιστικός Σταθμός στην Καβάλα (2,01 εκατ. ευρώ)
-Μετρητικός / Ρυθμιστικός Σταθμός στη Λειβαδιά (1,98 εκατ. ευρώ)
-Μετρητικός / Ρυθμιστικός Σταθμός στον Περδίκκα Εορδαίας (3 εκατ. ευρώ)
-Μετρητικός / Ρυθμιστικός Σταθμός στο Άσπρος (3 εκατ. ευρώ)
-Μετρητικός / Ρυθμιστικός Σταθμός στην Ποριά (2 εκατ. ευρώ)
-Συμπιεσμένου Φυσικού Αερίου CNG στην περιοχή της Ποριάς (1 εκατ. ευρώ)
-Μετρητικός / Ρυθμιστικός Σταθμός ADGIII (2 εκατ. ευρώ), σταθμός CNG της ΔΕΠΑ στην Κομοτηνή (1,3 εκατ. ευρώ), σταθμός CNG της ΔΕΠΑ στην Τρίπολη (2,35 εκατ. ευρώ) Σύνδεση με την Kavala Oil (3,4 εκατ. ευρώ).
πηγή: Χάρης Φλουδόπουλος - www.capital.gr