Στην τροφοδοσία πλοίων με υγροποημένο φυσικό αέριο (LNG) στο λιμάνι της Πάτρας αποσκοπεί το μνημόνιο συνεργασίας που υπέγραψαν χθες η ΔΕΠΑ, ο ΔΕΣΦΑ και ο Οργανισμός Λιμένος Πατρών (ΟΛΠΑ). Πρόκειται για το πρώτο βήμα μίας συνεργασίας που μπορεί να οδηγήσει στη σύσταση κοινοπραξίας μεταξύ της ΔΕΠΑ και του ΟΛΠΑ, που εκτός από το ναυτιλιακό LNG θα προβλέπει σε επόμενο στάδιο τη δυνατότητα τροφοδοσίας με αέριο της βιομηχανίας αλλά και των οικιακών καταναλωτών.
Στο πλαίσιο του Μνημονίου, όπως ανακοίνωσε χθες η ΔΕΠΑ, οι τρεις εταιρείες συμφώνησαν να διερευνήσουν από κοινού το μέγεθος και τη δυνατότητα ανάπτυξης της αγοράς του LNG για ναυτιλιακή χρήση στην ευρύτερη περιοχή του λιμένα Πατρών και να προβούν στην από κοινού μελέτη για το πλαίσιο επιχειρηματικής συνεργασίας για την εγκατάσταση μικρής κλίμακας ΥΦΑ (Small Scale LNG).
Ας σημειωθεί ότι οι εγκαταστάσεις αυτές περιλαμβάνονται στο master plan του λιμανιού της Πάτρας και εντάσσονται στο ευρύτερο ευρωπαϊκό σχέδιο Poseidon Μed ΙΙ (PMII), που αποτελεί τον οδικό χάρτη για την ευρεία υιοθέτηση του LNG ως ένα ασφαλές και περιβαλλοντικά πιο φιλικό καύσιμο στη ναυτιλία. Παρόμοιο σχέδιο για την εγκατάσταση μικρής κλίμακας υποδομών LNG εξετάζουν και άλλα λιμάνια της χώρας, όπως ο Πειραιάς
Η ΔΕΠΑ είναι ο συντονιστής ενώ ο ΔΕΣΦΑ ο τεχνικός συντονιστής του προγράμματος Poseidon Μed ΙΙ και ο Λιμένας Πατρών ένας εκ των βασικών εταίρων.
Στο πλαίσιο του μνημονίου που υπογράφηκε χθες οι τρεις εταιρίες θα συστήσουν άμεσα κοινή ομάδα εργασίας, με αντικείμενο:
α) την εξέταση της σκοπιμότητας και των προϋποθέσεων για την κατασκευή εγκαταστάσεων μικρής κλίμακας ΥΦΑ
β) τη διαμόρφωση και υποβολή της Πρότασης για τη χρηματοδότηση της κατασκευής των εγκαταστάσεων από ευρωπαϊκούς ή εθνικούς πόρους και
γ) τον καθορισμό των όρων και της μορφής της πιθανής συνεργασίας των εταιρειών από νομικής και επιχειρηματικής πλευράς για την προώθηση του έργου.
Από την πλευρά του, ο ΟΛΠΑ θα εκπαιδεύσει το προσωπικό του Λιμένα που θα υποστηρίζει τις διαδικασίες τροφοδοσίας πλοίων με LNG και θα προσαρμόσει τον κανονισμό του Λιμένα ώστε να περιλαμβάνεται σε αυτόν και η τροφοδοσία πλοίων με LNG.
Σε σύγκριση με τα συμβατικά ναυτιλιακά καύσιμα, το LNG συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (CO2), των οξειδίων του θείου (SOx), των εκπομπών οξειδίων του αζώτου (NOx) αλλά και των αιωρούμενων σωματιδίων (PM).
Σημειώνεται ότι το master plan του Λιμένα Πατρών, επικαιροποιήθηκε ως προς τις εγκαταστάσεις ΥΦΑ μικρής κλίμακας στο πλαίσιο του συγχρηματοδοτούμενου από την Ευρωπαϊκή Ένωση προγράμματος.
«Η ΔΕΠΑ είναι ένας από τους πλέον σημαντικούς προμηθευτές LNG στην Ελλάδα, με μεγάλη εμπειρία στις σχετικές δραστηριότητες. Επιπλέον, ως συντονιστής των ευρωπαϊκών προγραμμάτων POSEIDON MED II και BlueHubs, η εταιρεία μας συμβάλλει καθοριστικά στην ανάπτυξη μιας ολοκληρωμένης εφοδιαστικής αλυσίδας ΥΦΑ για τη ναυτιλία και τα λιμάνια της Ανατολικής Μεσογείου. Στο πλαίσιο αυτό η ΔΕΠΑ, προχωρά στην κατασκευή ενός νέου καινοτόμου πλοίου ανεφοδιασμού με LNG και στην απόκτηση δύο βυτιοφόρων φορτηγών μεταφοράς και ανεφοδιασμού με LNG που θα εξυπηρετούν το λιμάνι του Περαιά»., δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ κ. Κωνσταντίνος Ξιφαράς.
Από την πλευρά του, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΕΣΦΑ κ. Nicola Battilana υπογράμμισε τη σημασία των υποδομών, τονίζοντας ότι ο ΔΕΣΦΑ ως διαχειριστής του Εθνικού Συστήματος Φυσικού Αερίου, αποτελεί ισχυρό υποστηρικτή κάθε συνεργασίας που συνδράμει στη βιώσιμη ανάπτυξη των ενεργειακών υποδομών. “Το Μνημόνιο Συνεργασίας ανοίγει τον δρόμο για την εξέταση της σκοπιμότητας και των προϋποθέσεων για την κατασκευή εγκαταστάσεων LNG μικρής κλίμακας σε έναν από τους κεντρικούς λιμένες της χώρας, φέρνοντας ταυτόχρονα ένα βήμα πιο κοντά την Ελλάδα στην ανάπτυξη ενός κεντρικού δικτύου ανεφοδιασμού LNG σε θαλάσσιους λιμένες και λιμένες εσωτερικής ναυσιπλοΐας μέχρι τα τέλη του 2025 και του 2030, αντίστοιχα, όπως οφείλει σύμφωνα με την Οδηγία DAFI”, πρόσθεσε. Tέλος από την πλευρά του, ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΟΛΠΑ κ. Παναγιώτης Τσώνης δήλωσε ότι με την υπογραφή του Μνημονίου Συνεργασίας κάνουμε ένα σημαντικό βήμα για να γίνει το Λιμάνι μας πιο σύγχρονο και πιο ανταγωνιστικό σε εσωτερικό και διεθνές επίπεδο.