Λήγει αύριο, 13 Αυγούστου, η προθεσμία για την υποβολή σχολίων και παρατηρήσεων στον διάλογο για τον νέο τον “οδικό χάρτη” της ΕΕ που αφορά στην ανάπτυξη της υπεράκτιας ανανεώσιμης ενέργειας, κυρίως offshore αιολικών πάρκων, ένα τομέα στον οποίο οι Βρυξέλλες σκοπεύουν να δώσουν ιδιαίτερη έμφαση και ενώ το φθινόπωρο, όπως έχει προαναγγείλει ο υπουργός Περιβάλλοντος- Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης θα παρουσιαστεί η ελληνική πρωτοβουλία για την εγκατάσταση υπεράκτιων αιολικών στη χώρα μας.
Ο όρος της Υπεράκτιας Ανανεώσιμης Ενέργειας, εκτός από τα θαλάσσια αιολικά πάρκα, που αναμένεται να αποτελέσουν τον βασικό κορμό της νέας δράσης, περιλαμβάνει επίσης την κυματική και την θαλάσσια ενέργεια (tidal and ocean energy)
Ας σημειωθεί ότι η δημόσια διαβούλευση για αυτή τη νέα Ευρωπαϊκή Στρατηγική λήγει στις 24 Σεπτεμβρίου, ενώ η προθεσμία της Πέμπτης αφορά επί της ουσίας στις βασικές αρχές του νέου σχεδίου, του οδικού χάρτη, όπως αποκαλείται.
Η Κομισιόν έχει συμφωνήσει στη σημασία της υιοθέτησης μίας νέας προσέγγισης για τα offshore αιολικά, καθώς τα έχει εντάξει στο νέο Green Deal για την υποστήριξη της παραγωγής πράσινου υδρογόνου. Πρόκειται δε για μία πολιτική, την οποία στηρίζει ιδιαίτερα η Γερμανία, η οποία ασκεί την προεδρία της ΕΕ κατά το τρέχον εξάμηνο.
Η Ελλάδα παρότι, στο σχέδιο της δεκαετίας 2010-2020 για τις ΑΠΕ, είχε εντάξει την εγκατάσταση θαλάσσιων αιολικών πάρκων, δεν προχώρησε, λόγω της έλλειψης θαλάσσιας χωροθέτησης, στην οποία εμπλέκονται και οι υπηρεσίες του υπουργείου Εθνικής ‘Αμυνας, των γενικότερων δυσκολιών αλλά και του υψηλού κόστους, καθώς τα offshore αιολικά αποτελούν κατά κανόνα επενδύσεις μεγάλης κλίμακος και υψηλότερου κόστους, με ακριβότερες τιμές για την παραγόμενη ενέργεια, σε σχέση με τα χερσαία αιολικά.
Το αναθεωρημένο πρόγραμμα εργασίας της Κομισιόν προβλέπει ότι ως το τέλος του 2020 θα παρουσιαστεί η νέα στρατηγική, που θα δίνει τις βασικές κατευθύνσεις για μία φιλόδοξη ανάπτυξη και την ενσωμάτωση της ενέργειας από τα offshore ανανεώσιμα ως το 2030 και το 2050.
Ο οδικός χάρτης προς την επίτευξη του στόχου αυτού, που παρουσιάστηκε τον Ιούνιο, περιγράφει τα διάφορα στάδια της διαδικασίας. Ταυτόχρονα ξεκίνησε και η δημόσια διαβούλευση για τις παραμέτρους της πρωτοβουλίας αυτής. Ο Οδικός Χάρτης είναι ανοικτός σε παρατηρήσεις από όλους τους δυνητικά εμπλεκόμενους, όπως οι εθνικές, περιφερειακές και τοπικές αρχές, οι επιχειρήσεις , τα σωματεία και οι ενώσεις, οι κοινωνικοί φορείς, οι καταναλωτικές οργανώσεις, οι ερευνητικές ομάδες, οι απλοί πολίτες κλπ
Η εν λόγω στρατηγική καλύπτει τη Μεσόγειο, τη Βόρειο Θάλασσα, τη Βαλτική, τη Μαύρη Θάλασσα και τον Ατλαντικό Ωκεανό και έχει χαρακτηριστεί από την ΕΕ ως κρίσιμη για την προώθηση επενδύσεων, ιδιαίτερα στο πλαίσιο της Ταμείου Ανάκαμψης και της συνολικής πολιτικής των Βρυξελλών για την έξοδο από την κρίση που έχει προκαλέσει ο Covid-19