Οι τιμές των δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων μπορεί να ανεβαίνουν με ιλιγγιώδη ρυθμό, φλερτάροντας πλέον με τα 50 ευρώ ανά τόνο CO2 - χθες σύμφωνα με τα στοιχεία του ΔΑΠΕΕΠ ήταν στα 47,24 ευρώ/τόνο-, όμως η Κομισιόν σχεδιάζει την επέκταση των δικαιωμάτων ρύπων ακόμα και στα κτίρια και τις μεταφορές.
Η σχετική πρόταση της προέδρου της Κομισιόν Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, στην πρόσφατη διαδικτυακή σύνοδο κορυφής των παγκόσμιων ηγετών για το Κλίμα, δίχασε ακόμα και τους παραδοσιακούς υποστηρικτές των πράσινων φόρων, λόγω των επιπτώσεων που θα μπορούσε να έχει στους καταναλωτές και ειδικά στις πιο ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής δήλωσε ότι η ΕΕ θα επεκτείνει το ETS, το ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων, σε νέους τομείς, ως μέρος της δέσμης πολιτικών που θα τεθούν στο τραπέζι τον Ιούνιο.
«Το εμπόριο δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων θα λειτουργεί όχι μόνο για την παραγωγή ενέργειας και τη βιομηχανία, αλλά και για τις μεταφορές και για τα κτίρια», τόνισε η κα φον ντερ Λάιεν, προσθέτοντας ότι "ο άνθρακας πρέπει να έχει την τιμή του, επειδή η φύση δεν μπορεί να πληρώνει άλλο το τίμημα."
Η ένταξη των κτιρίων και των οδικών μεταφορών στο καθεστώς ανώτατων ορίων και εμπορίας ρύπων της ΕΕ έχει αμφισβητηθεί από τότε που η κα Φον ντερ Λάιεν ανέλαβε τα ηνία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, τον Δεκέμβριο του 2019, καθώς πρόκειται για μία πολιτική υψηλού ρίσκου.
Ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Κομισιόν και αρμόδιος για το Κλίμα κ. Frans Timmermans, έχει δηλώσει ότι είναι προσωπικά αντίθετος στην ένταξη των οδικών μεταφορών στο ETS, επειδή υπάρχει ο κίνδυνος ανόδου της τιμής των καυσίμων, πλήττοντας δυσανάλογα τις οικονομικά ασθενέστερες ομάδες του πληθυσμού.
Πάντως όπως έχουν προαναγγείλει τόσο η πρόεδρος της Επιτροπής όσο και η Επίτροπος Ενέργειας Κάντρι Σίμσον η νέα δέσμη μέτρων για τον άνθρακα που θα ανακοινώσει η Κομισιόν τον Ιούνιο, πέρα από το φόρο άνθρακα στα σύνορα και τις άλλες παρεμβάσεις θα περιλαμβάνει την επέκταση της εμπορίας ρύπων στα κτίρια και τις οδικές μεταφορές.
Σημαντικό είναι το ερώτημα εάν η ΕΕ θα προσθέσει τα κτίρια και μεταφορές στην τρέχουσα ευρωπαϊκή αγορά άνθρακα ή αν θα δημιουργήσει ένα νέο, ξεχωριστό σύστημα, ενδεχομένως με διαφορετική τιμή CO2, επισημαίνει σε σχετική του ανάλυση το Euractiv.
Ο Diederik Samsom, επικεφαλής του υπουργικού συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το κλίμα, δήλωσε ότι είναι πιθανόν να υπάρξει ένα ξεχωριστό σχέδιο για κτίρια και μεταφορές, το οποίο με την πάροδο των χρόνων, να συνδεθεί σταδιακά με την υπάρχουσα αγορά των ρύπων.
Δεν είναι πάντως λίγοι οι πολιτικοί της Ευρώπης που ανησυχούν ακόμα και για μία επανάληψη του φαινομένου των “Κίτρινων Γιλέκων”, που συγκλόνισε το 2018 τη Γαλλία, αν επιβαρυνθούν οι τιμές των καύσιμων, κίνησης - θέρμανσης, από του κόστος ρύπων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι τιμές των δικαιωμάτων εκπομπής ρύπων έχουν σχεδόν διπλαστιαστεί από τον Νοέμβριο 2020 (κυμαίνονταν τότε στα 23-24 ευρώ/τόνο), επηρεάζοντας ανοδικά της τιμές ηλεκτρισμού σε όλη την Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένης και της χώρας μας. Το έναυσμα για τη φρενήρη άνοδο το έδωσε η ευρωπαϊκή σύνοδος κορυφής του Δεκεμβρίου, η οποία ενέκρινε την αυστηροποίηση των μέτρων για το Κλίμα.