Σημαντική πτώση παρουσίασαν και το πρώτο τρίμηνο του 2021 οι πωλήσεις καύσιμων, με τις ελπίδες να στρέφονται στην μετά τον Covid-19 εποχή, οπότε αναμένεται ότι θα αναθερμανθεί η ζήτηση και θα αυξηθούν οι αεροπορικές μετακινήσεις, με την προϋπόθεση βέβαια ότι τα εμβόλια θα φέρουν την επιστροφή στην κανονικότητα, όπως δήλωσε χθες ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΠΕ Ανδρέας Σιάμισιης σε διαδικτυακή συνέντευξη τύπου. Ωστόσο τα νούμερα του 2019 πολύ δύσκολα θα επαναλειφθούν, καθώς στο μεσοδιάστημα έχουν επέλθει δομικές αλλαγές στην αγορά, με την πράσινη ενέργεια, την ηλεκροκίνηση κλπ.
Τα αεροπορικά καύσιμα παρουσιάζουν μία πτώση της τάξης του 80-90%, τα καύσιμα κίνησης βρίσκονται στο -30% και το πετρέλαιο θέρμανσης στο -50%, καθώς υποκαθίσταται από φυσικό αέριο και τον ηλεκτρισμό.
Η ενεργειακή μετάβαση έχει αντίκτυπο όχι μόνον στον λιγνίτη αλλά στο σύνολο της αγοράς πετρελαίου/φυσικού αερίου, που αποτελεί το 65% της συνολικής ενεργειακής προσφοράς. Η χρήση των πετρελαιοειδών έχει μειωθεί σε πολλούς κλάδους, συμπεριλαμβανομένης της ηλεκτροπαραγωγής, των καυσίμων κίνησης λόγω της επιδοτούμενης υποκατάστασης από τη ηλεκτροκίνηση, το αέριο κλπ, της θέρμανσης κλπ. Ετσι και στην μετά τον κορονοϊό εποχή, η φθίνουσα πορεία θα παραμείνει, ανεξαρτήτως της εμφάνισης ενός κύκλου ανόδου, μετά τη λήξη του συναγερμού για την πανδημία. Άλλωστε ο κορωνοϊός επιτάχυνε τις εξελίξεις για την ενεργειακή μετάβαση στην Ευρώπη, ενώ η πολιτική της προεδρίας Biden στις ΗΠΑ έδωσε σε παγκόσμιο επίπεδο νέα ώθηση στην πράσινη οικονομία.
Από την άλλη πλευρά τα συμβατικά καύσιμα θα παραμείνουν στο παιχνίδι για αρκετά χρόνια ακόμα, όσο δεν υπάρχει τεχνολογικά ώριμη και οικονομικά ανταγωνιστική λύση υποκατάστασής τους σε όλα τα επίπεδα. Σε αυτό το πλαίσιο τα διυλιστήρια συνεχίζουν να διαδραματίζουν τον ρόλο τους, προσαρμοζόμενα στις ανάγκες της εποχής για φιλικότερα προς το περιβάλλον καύσιμα.