Οι εταιρίες προμήθειας ρεύματος θα μπορούν να απενεργοποιούν την παροχή ηλεκτρισμού στους πελάτες που δεν πληρώνουν δύο συνεχόμενους λογαριασμούς ακόμα και αν ο πελάτης έχει αλλάξει στο ενδιάμεσο χρονικό διάστημα προμηθευτή αλλά εξακολουθεί να χρωστά στον προηγούμενο. To δικαίωμα όμως αυτό το χάνουν αν δεν έχουν ειδοποιήσει εγκαίρως τον πελάτη και δεν έχουν δώσει την κατάλληλη εντολή στον Διαχειριστή εντός συγκεκριμένων χρονικών ορίων.
Αυτό προβλέπει η νέα ρύθμιση που έθεσε η ΡΑΕ σε δημόσια διαβούλευση για την αναμόρφωση του πλαισίου του Κώδικα Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας σε Πελάτες για την αλλαγή Προμηθευτή. Η διαβούλευση ολοκληρώνεται στις 28 Μαίου. Στη συνέχει η ΡΑΕ θα υποβάλει σχετική γνωμοδότηση στο υπουργείο Περιβάλλοντος- Ενέργειας.
Σύμφωνα με την εισήγηση της Ρυθμιστικής Αρχής σε περίπτωση που παρέλθει άπρακτη η προθεσμία εξόφλησης του δεύτερου κατά σειρά Λογαριασμού, ο Προμηθευτής θα μπορεί να υποβάλει στον αρμόδιο Διαχειριστή εντολή απενεργοποίησης μετρητή φορτίου λόγω ληξιπρόθεσμων οφειλών του πελάτη. Η υποβολή εντολής απενεργοποίησης συνεπάγεται σε κάθε περίπτωση την επισήμανση του Πελάτη – οφειλέτη ως υπερήμερου στο πληροφοριακό σύστημα του Διαχειριστή (debt flagging).
Η επισήμανση του Πελάτη ως υπερήμερου οφειλέτη (ενδεικτικά με κόκκινη ένδειξη) στο πληροφοριακό σύστημα του αρμόδιου Διαχειριστή αίρεται μόνον όταν εξοφληθεί πλήρως η οφειλή. Σε περίπτωση διακανονισμού, η επισήμανση του Πελάτη μεταβάλλεται (ενδεικτικά με πράσινη ένδειξη), προκειμένου να αποτυπώνει την αλλαγή στην κατάσταση του Πελάτη. Ο Προμηθευτής έχει την ευθύνη για την έγκαιρη και με ακρίβεια ενημέρωση του Διαχειριστή.
Μόλις δοθεί η εντολή απενεργοποίησης ο πελάτης παύει να έχει το δικαίωμα να αλλάξει προμηθευτή (debt blocking), μπορεί όμως να το ανακτήσει και να καταγγείλει τη σύμβαση προμήθειας, όταν εξοφλήσει ή διακανονίσει το χρέος του. Από την άλλη πλευρά, ο προμηθευτής αναλαμβάνει την υποχρέωση να προτείνει στον πελάτη διακανονισμό της οφειλής με εύλογους όρους, λαμβάνοντας υπόψη το προφίλ του καταναλωτή, το ύψος της οφειλής, την ιστορικότητα των καταναλώσεων και τη συνέπεια του πελάτη ως προς την εκπλήρωση των οικονομικών του υποχρεώσεων κατά τη διάρκεια της σύμβασης.
Εάν ο Προμηθευτής δεν ασκήσει το δικαίωμα υποβολής εντολής απενεργοποίησης του μετρητή του κατά του υπερήμερου πελάτη του, τότε ο πελάτης θα μπορεί να καταγγείλει τη σύμβαση προμήθειας, προκειμένου να αλλάξει προμηθευτή, παρά την ύπαρξη ληξιπρόθεσμων οφειλών και ανεξαρτήτως του ύψους αυτών. Σε συνέχεια της αλλαγής Προμηθευτή, ο παλαιός Προμηθευτής που αμέλησε να υποβάλει εντολή απενεργοποίησης στερείται πλέον του δικαιώματος να ζητήσει την αποκοπή του Πελάτη.
-Μετά την αλλαγή Προμηθευτή, κατόπιν καταγγελίας της σύμβασης Προμήθειας:
α) Ο Προμηθευτής διατηρεί το δικαίωμα να υποβάλει στον Διαχειριστή εντολή απενεργοποίησης της παροχής του Πελάτη, ακόμη και εάν έχει συναφθεί σύμβαση προμήθειας με νέο Προμηθευτή, εφόσον ο Πελάτης έχει ληξιπρόθεσμες οφειλές από δύο τουλάχιστον Λογαριασμούς που εκδόθηκαν ενόσω η σύμβαση προμήθειας με τον παλαιό Προμηθευτή ήταν ακόμη ενεργή και ο παλαιός Προμηθευτής είχε υποβάλει εντολή απενεργοποίησης.
β) Εάν έχει διακανονιστεί η οφειλή, αλλά ο πελάτης αθετήσει τον διακανονισμό, ο παλαιός Προμηθευτής διατηρεί το δικαίωμα να υποβάλει στον Διαχειριστή εντολή απενεργοποίησης της παροχής του Πελάτη, υπό την προϋπόθεση ότι είχε υποβάλει εγκαίρως εντολή απενεργοποίησης της παροχής και ότι είχε επεσημάνει τον Πελάτη ως υπερήμερο λόγω αθέτησης του διακανονισμού, υποβάλλοντας σχετικό αίτημα επισήμανσης στον αρμόδιο Διαχειριστή το αργότερο εντός δύο (2) μηνών από την αθέτηση του διακανονισμού.
Ο παλαιός Προμηθευτής δύναται να ασκήσει το δικαίωμα υποβολής εντολής απενεργοποίησης της παροχής υπό τις εξής σωρευτικές προϋποθέσεις:
- μετά την παρέλευση δέκα (10) τουλάχιστον εργάσιμων ημερών από την ημερομηνία επισήμανσης του πρώην Πελάτη ως υπερήμερου οφειλέτη λόγω αθέτησης διακανονισμού. Η εν λόγω επισήμανση κοινοποιείται στον Πελάτη με κάθε πρόσφορο μέσο ταυτόχρονα με την υποβολή της στον αρμόδιο Διαχειριστή. Το δικαίωμα του παλαιού Προμηθευτή ασκείται εφόσον εντός του ως άνω διαστήματος δεν εξοφληθεί ολοσχερώς η ληξιπρόθεσμη οφειλή ή δεν συναφθεί νέος διακανονισμός.
- εντός αποκλειστικής προθεσμίας 12 μηνών, η οποία υπολογίζεται για την περίπτωση (α) ως αρχόμενη από την ημερομηνία ολοκλήρωσης της αλλαγής Προμηθευτή, ενώ για την περίπτωση (β) από την ημερομηνία επισήμανσης του Πελάτη ως υπερήμερου λόγω αθέτησης διακανονισμού. Δηλαδή, στην περίπτωση της αθέτησης διακανονισμού, η εκκίνηση της δωδεκάμηνης περιόδου προβλέπεται ως δυναμική, με την έννοια ότι σε περίπτωση σύναψης νέου διακανονισμού μετά την αθέτηση του παλαιού, θα εκκινεί νέα δωδεκάμηνη περίοδος από την εκ νέου επισήμανση του Πελάτη ως υπερήμερου λόγω αθέτησης του νέου διακανονισμού.
Διευκρινίζεται ότι, σε περίπτωση που έχουν συντελεσθεί διαδοχικές αλλαγές Προμηθευτή, όλοι οι προηγούμενοι Προμηθευτές διατηρούν αυτοτελές δικαίωμα υποβολής εντολής απενεργοποίησης.
Η διαδικασία επισήμανσης του οφειλέτη ως υπερήμερου και η δήλωση της υποβολής εντολής απενεργοποίησης διενεργούνται μέσω του πληροφοριακού συστήματος της ΔΕΔΔΗΕ.
Η ρύθμιση έχει μεταβατικό χαρακτήρα και θα επαναξιολογηθεί η αναγκαιότητα και η αποτελεσματικότητά της με τη λήξη του πρώτου έτους εφαρμογής της.