Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πλέον κοιτάζει τα brands
EY: Πως η πανδημία άλλαξε τον Έλληνα καταναλωτή
Τετάρτη, 26/05/2021

Εξαιρετικά ενδιαφέροντα ευρήματα σχετικά με τις αλλαγές στη συμπεριφορά, τις αντιλήψεις και τις προσδοκίες των Ελλήνων καταναλωτών κατά τη διάρκεια και μετά την πανδημία της Covid-19 περιλαμβάνει η έρευνα Future Consumer Index Ελλάδα 2021, που παρουσίασε η ΕΥ Ελλάδος. Η έρευνα διεξήχθη με τη συνεργασία της MRB, σε δείγμα Ελλήνων καταναλωτών, μεταξύ 9 και 15 Απριλίου 2021.

Mέλλον

Οι Έλληνες αναδεικνύονται αισθητά πιο απαισιόδοξοι από τους καταναλωτές άλλων χωρών, ως προς τις εκτιμήσεις τους για το πότε θα σταματήσει ο φόβος της πανδημίας να επηρεάζει τον τρόπο ζωής τους.
Οι Έλληνες καταναλωτές βιάζονται να επανέλθουν σε μια μορφή κανονικότητας και δηλώνουν πιο έτοιμοι από τους καταναλωτές άλλων χωρών, να επαναλάβουν μια σειρά από δραστηριότητες που είχαν ανασταλεί, σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό, εξαιτίας της πανδημίας. Ωστόσο, το 59% των Ελλήνων εκτιμούν πως ο φόβος της πανδημίας θα συνεχίσει να είναι μαζί μας για πάνω από ένα χρόνο ακόμη -μια πιο απαισιόδοξη εκτίμηση σε σχέση με άλλες περιοχές ή χώρες που καλύπτει η παγκόσμια έρευνα της EY.

Οι ανησυχίες

Οι επιπτώσεις της πανδημίας φαίνεται να ανησυχούν τους Έλληνες περισσότερο από τους καταναλωτές σε άλλες χώρες, με τις ανησυχίες να επικεντρώνονται, κυρίως, στον αντίκτυπό της στην ελληνική οικονομία (77%) και την κοινωνία (66%), καθώς και τη δυνατότητα να απολαύσουν ελεύθερα τη ζωή τους (71%), ενώ ακολουθούν οι επιπτώσεις στην προσωπική οικονομική κατάσταση (56%) και την υγεία της οικογένειας (53%).

Με δεδομένη την κυρίαρχη ανησυχία για τον αντίκτυπο της πανδημίας στην οικονομία, οι Έλληνες δηλώνουν ότι ξοδεύουν σήμερα λιγότερο (60%) και αγοράζουν μόνο τα απαραίτητα (43%), ενώ η τιμή των προϊόντων και υπηρεσιών έχει γίνει μακράν το σημαντικότερο κριτήριο αγοράς (67%).

Η τάση αυτή δεν αναμένεται να αλλάξει στο εγγύς μέλλον, καθώς η τιμή θα παραμείνει, με διαφορά, το σημαντικότερο κριτήριο για τις αγορές και κατά την επόμενη τριετία (79%). Για την πλειοψηφία των προϊόντων, οι Έλληνες θα συνεχίσουν να ξοδεύουν στο μέλλον τα ίδια με την περίοδο της πανδημίας, ενώ, στις περιπτώσεις όπου οι δαπάνες ενδέχεται να αλλάξουν, κατά κανόνα θα μειωθούν. Ωστόσο, σε αυτό το περιβάλλον αβεβαιότητας για το μέλλον, αρκετοί καταναλωτές δηλώνουν ότι είναι διατεθειμένοι να πληρώσουν περισσότερο για προϊόντα με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά. Ανάμεσα σε αυτά, περιλαμβάνονται προϊόντα που παράγονται στην Ελλάδα (34%), προϊόντα υψηλής ποιότητας (30%) και προϊόντα που υπόσχονται άνεση, πρακτικότητα και ευκολία (29%).

Παρότι βρίσκεται σε δεύτερη μοίρα μετά τις οικονομικές επιπτώσεις της κρίσης, η υγεία των Ελλήνων και των οικογενειών τους αποκτά πλέον αυξημένη σημασία. Ο αντίκτυπος της πανδημίας στην υγεία μάς απασχολεί στην Ελλάδα περισσότερο από ό,τι στον υπόλοιπο κόσμο. Για τρεις στους τέσσερις Έλληνες, ο τρόπος που διατηρούν τη σωματική (75%) και ψυχική (80%) τους υγεία έχει αλλάξει, ενώ παρόμοιο ποσοστό (75%) δείχνει αυξημένο ενδιαφέρον για την υγεία και θα κάνει υγιεινές επιλογές μακροπρόθεσμα. Παράλληλα, ένας στους τέσσερις (26%) θα πλήρωνε περισσότερο για προϊόντα που προωθούν την υγεία και την ευεξία.

Τα brands

Η πανδημία έχει αλλάξει και τον τρόπο που οι καταναλωτές αντιμετωπίζουν και επιλέγουν τα brands. Δύο στους πέντε (41%) έχουν αλλάξει τις μάρκες που αγοράζουν, είτε για να μειώσουν τα έξοδά τους (23%), είτε για να υποστηρίξουν την τοπική οικονομία, τις τοπικές επιχειρήσεις ή τα καταστήματα της γειτονιάς τους (23%), είτε έχουν στραφεί σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (15%).

Την ίδια ώρα, η εμπειρία της υγειονομικής και οικονομικής κρίσης έχει ευαισθητοποιήσει τους καταναλωτές ως προς την ανάγκη οι επιχειρήσεις να έχουν έναν θετικό αντίκτυπο στην κοινωνία, αυξάνοντας τις προσδοκίες από τα brands. Τρεις στους τέσσερις καταναλωτές (73%) θεωρούν ότι τα brands πρέπει να συμπεριφέρονται με ηθικό τρόπο και σύμφωνα με τις προσδοκίες της κοινωνίας, και δύο στους τρεις (66%) θεωρούν ότι τα brands έχουν την υποχρέωση να γίνουν καταλύτες θετικής αλλαγής στον κόσμο. Ωστόσο, μόνο 24% των καταναλωτών δηλώνουν ότι είναι ικανοποιημένοι από τις υπάρχουσες δράσεις και πρωτοβουλίες που αναλαμβάνουν τα brands.

Και εάν μία επιχείρηση μέσα από μία ενέργειά της κλονίσει την εμπιστοσύνη των καταναλωτών, οι Έλληνες εμφανίζονται αποφασισμένοι, και πιο έτοιμοι από τους καταναλωτές άλλων χωρών, να την τιμωρήσουν, διακόπτοντας (63%) ή μειώνοντας (51%) τις αγορές των προϊόντων της, παροτρύνοντας άλλους να κάνουν το ίδιο (47%), ή μέσω αρνητικών σχολίων στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (23%).

Σχετικοί όροι:
Συναφείς αναρτήσεις
EY
Βαριές θα είναι οι συνέπειες της πανδημίας για τον ελληνικό τουρισμό, σύμφωνα με έκθεση της ΕΥ. Όπως εξηγείται, σύμφωνα ...
Ernst & Young
Webcast με στόχο να συμβάλει στην κατανόηση των σημαντικών προκλήσεων που αντιμετωπίζει το ελληνικό τραπεζικό σύστημα εξαιτίας της πανδημίας ...
ΕΥ
Παρότι η παγκόσμια αγορά δημοσίων εγγραφών αρχικά ακολούθησε τη δυναμική που διαμορφώθηκε κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2019, οι ...
Χατζηδάκης
Για το θέμα της ΔΕΗ σε συνέντευξή του στον ΣΚΑΙ  υπουργός Ενέργειας κ. Κ. Χατζηδάκης επανέλαβε ότι υπάρχουν δύο χρονικά ορόσημα. ...
K. Χατζηδάκης
Tρία σημαντικά χρονικά ορόσημα για την πορεία της ΔΕΗ προσδιόρισε χθες ο υπουργός  Περιβάλλοντος- Ενέργειας Κωστής Χατζηδάκης.  Το πρώτο ...
ΕΥ Ελλάδος
Την ύπαρξη σημαντικού ενδιαφέροντος για επενδύσεις στην Ελλάδα, αλλά και την ανάγκη δραστικών αλλαγών και μεταρρυθμίσεων για να μετατραπεί το ενδιαφέρον ...
EY
Η αβεβαιότητα στο παγκόσμιο φορολογικό περιβάλλον συνεχίζεται και το 2019 υπό την επήρεια πρωτοβουλιών, όπως οι συστάσεις του ΟΟΣΑ ...
ΕΥ, Global Corporate Divestment Study 2019
Οι επιχειρήσεις σήμερα αποεπενδύουν για να αποκτήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, ιδιαίτερα ενόψει των ραγδαίων αλλαγών στην τεχνολογία και τις επιθυμίες ...
Ernst&Young
Τα στελέχη των εταιρειών πετρελαίου και φυσικού αερίου διεθνώς ετοιμάζονται να επιταχύνουν τις επενδύσεις τους στην ψηφιακή τεχνολογία, κυρίως ...
 
 
Με μικρά κέρδη 0,56% ολοκληρώθηκε η εβδομάδα για την αγορά την Παρασκευή με τον γενικό δείκτη να ολοκληρώνει τις συναλλαγές στις 1390 μονάδες ...
O xειρότερος μήνας του 2024 ήταν ο Οκτώβριος με τις απώλειες του γενικού δείκτη να ξεπερνούν το 4,7%. Ήταν όμως, άσχημος και για ...
Στον… Ιανουάριο έχει επιστρέψει ο τραπεζικός δείκτης στο Χρηματιστήριο, πριν καν ακόμα γίνει το placement  της Πειραιώς, της Εθνικής ή της Τράπεζας Κύπρου ...
Το χειρότερο κλείσιμο στην αγορά από τις 5 Αυγούστου του 2024 είχαμε σήμερα. Σε μία μέρα που το ΑΕΠ στις ΗΠΑ  δεν ικανοποίησε ...
Όσο πλησιάζει η ώρα της κάλπης στις ΗΠΑ, τόσο αυξάνεται και η μεταβλητότητα στις αγορές.  Απώλειες σήμερα σε ΗΠΑ και Ευρώπη, στις 2.780 ...
Απώλειες 6% καταγράφουν οι τιμές του πετρελαίου καθώς οι ιρανικές ενεργειακές εγκαταστάσεις δεν υπέστησαν ζημιές κατά τη διάρκεια μιας ισραηλινής επίθεσης κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου. Το Ισραήλ το Σάββατο επιτέθηκε στις στρατιωτικές εγκαταστάσεις ...
Boυτιά 3,61% για τον γενικό δείκτη του Χ.Α. και περαιτέρω ψαλίδισμα των κερδών από την αρχή του χρόνου σε 7,5%.   Απογοητευτικό κλείσιμο στις ...
Με τις αγορές να έχουν περάσει σε νέα φάση ανόδου, καλύπτοντας το χθεσινό  sell off και τις αποδόσεις των ομολόγων να υποχωρούν, έστω ...
Στο 4,25% ίπταται το αμερικάνικο 10ετές, πάνω από 2,6% το αντίστοιχο Γερμανικό, στο 3,05% το Γαλλικό, στο 3,54% το Ιταλικό και στο 3,17% ...
Κλείσιμο στα χαμηλότερα ενδοσυνεδριακά επίπεδα για τον γενικό δείκτη του Χ.Α., στις 1414 μονάδες, με απώλειες 1,67%, η μεγαλύτερη πτώση σε ποσοστό εδώ ...
Ότι έχτιζε η αγορά την προηγούμενη εβδομάδα με εκκίνηση στην αντίδραση από τις 1410 μονάδες και κορύφωση στις 1442, το χάνει σήμερα με ...
Επεισοδιακή η πρώτη συνεδρίαση της εβδομάδας, με τον γενικό δείκτη να περιορίζει τις αρχικές απώλειες από τις 1.432 μονάδες και να κλείνει εγγύτερα ...