Ξεχωριστό σύστημα εμπορίας ρύπων για τα καύσιμα θέρμανσης και κίνησης, την επιβολή φόρου άνθρακα στα σύνορα με τρίτες χώρες και μία σειρά άλλων μέτρων για το Κλίμα, μεταξύ των οποίων την απαγόρευση της πώλησης καυστήρων εσωτερικής καύσης το 2035 περιλαμβάνει το νέο πακέτο μέτρων που ανακοίνωσε χθες η Κομισιόν, ένα πακέτο που έχει αντιμετωπιστεί με επιφυλάξεις και αντιρρήσεις από χώρες-μέλη, λόγω της ανησυχίας για τις επιπτώσεις στο ενεργειακό κόστος των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων.
Το πακέτο “Fit for 55%”, όπως ονομάζεται, αυστηροποιεί την κλιματική νομοθεσία, εισάγει χαμηλότερα όρια εκπομπής ρύπων , επιβάλλει φορολόγηση στα αεροπορικά καύσιμα και επιπλέον κόστος στα ναυτιλιακά καύσιμα κλπ, επικαιροποιώντας τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς της ΕΕ προκειμένου να επιτευχθεί ο αναθεωρημένος στόχος των Βρυξελλών για μείωση των εκπομπών ρύπων κατά 55% ως το 2030, σε σχέση με τον προηγούμενο στόχο που αφορούσε σε μείωση του CO 2 κατά 40% σε σχέση με τα επίπεδα του 1990.
Περιλαμβάνει 12 νέα μέτρα και αναμένεται ότι θα χρειαστούν μήνες διαβουλεύσεων με τις 27 χώρες-μέλη για να υιοθετηθεί, ακριβώς λόγω του κόστους για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Γι’ αυτό το λόγο άλλωστε, η ΕΕ συμπεριέλαβε στο πακέτο αφενός τη δημιουργία ενός νέου ταμείου που θα χρηματοδοτεί τις πιο ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού για την ενεργειακή ανακαίνιση κτιρίων και κατοικιών και αφετέρου την κλιμάκωση των ορίων μείωσης του άνθρακα ανά χώρα, ανάλογα με το ΑΕΠ της, την αφετηρία από την οποία ξεκινά κλπ.
“Είναι το έργο της γενεάς μας ….να διασφαλίσει την ευημερία όχι μόνο της δικής μας γενεάς αλλά και των παιδιών και των παιδιών των παιδιών μας” δήλωσε η πρόεδρος της Επιτροπής Ούρσουλα Φον ντελ Λάινεν κατά την παρουσίαση του νέου πακέτου.
Από την άλλη πλευρά όμως τα νέα μέτρα αναμένεται ότι θα αυξήσουν το κόστος θέρμανσης και κίνησης, τα αεροπορικά εισιτήρια και το συνολικό κόστος μετακίνησης.
Ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της ΕΕ και αρμόδιος για το Κλίμα Frans Timmermans, ο οποίος, σύμφωνα με διεθνή δημοσιεύματα, πριν από λίγους μήνες εξέφραζε σοβαρές επιφυλάξεις για τις περαιτέρω επιβαρύνσεις στα καύσιμα θέρμανσης και οδικών μεταφορών παραδέχθηκε ότι η ΕΕ ζητά πολλά από τους πολίτες της και τις βιομηχανίες, αλλά όπως είπε όλα γίνονται για καλό σκοπό.
Ας σημειωθεί ότι το μέτρο για το ξεχωριστό Μηχανισμό Εμπορίας Ρύπων στα καύσιμα, δεν αφορά μόνον στο πετρέλαιο θέρμανσης/κίνησης ή τη βενζίνη αλλά και στο φυσικό αέριο, δηλαδή στο σύνολο των ορυκτών καυσίμων.
Αναμένεται πάντως να υπάρξει ισχυρή αντίθεση στα νέα μέτρα από πολλές βιομηχανίες που θίγονται, συμπεριλαμβανομένων των αεροπορικών εταιριών - που υφίστανται ακόμα πλήγμα του Covid-19 και των αυτοκινητοβιομηχανιών, καθώς από χώρες κυρίως της ανατολικής Ευρώπης, των οποίων η οικονομία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον άνθρακα ή το βιοτικό επίπεδο δεν αντέχει περαιτέρω ενεργειακή ακρίβεια. ‘Αλλωστε, ακόμα και σε χώρες της Δύσης, όπως η Γαλλία, νωπός είναι ο απόηχος από το μαζικό κύμα διαμαρτυρίας των “Κίτρινων Γιλέκων”, το οποίο είχε ως αφορμή μία αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα.
‘Οπως δήλωσε ένας Ευρωπαίος διπλωμάτης στο πρακτορείο Reuters η επιτυχία του νέου πακέτου της ΕΕ θα εξαρτηθεί από την ικανότητά του να είναι ρεαλιστικό, κοινωνικά δίκαιο και να μην αποσταθεροποιεί την οικονομία. Ο στόχος πρέπει να είναι η οικονομία να πάει σε ένα νέο επίπεδο και όχι να σταματήσει.
Το πακέτο εισάγει και ορισμένα κίνητρα, όπως 10ετή μείωση/απαλλαγή από ορισμένους φόροους για εναλλακτικές δραστηριότητες χαμηλών ρύπων. Ταυτόχρονα ζητά από τις χώρες να προχωρήσουν πιο γρήγορα στην ενεργειακή ανακαίνιση των κτιρίων, θέτει φόρο άνθρακα στα σύνορα για τις εισαγωγές χάλυβα, τσιμέντου, αλουμινίου , λιπασμάτων κλπ από τρίτες χώρες καθώς και χαμηλότερα όρια εκπομπής ρύπων από τα οχήματα μέχρι την απαγόρευση της πώλησης βενζινοκίνητων και ντιζελοκίνητων οχημάτων ως το 2035.
Από το 1990 ως το 2019 η ΕΕ περιέκοψε τις εκπομπές ρύπων κατά 24%. Τώρα, με τους νέους στόχους καλείται να μειώσει το CO2 κατά 31% μέσα σε 9 χρόνια, αναφέρει το BBC.