Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Κομισιόν
Νέο πακέτο για τις επιπτώσεις στο ενεργειακό κόστος των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων
Πέμπτη, 15/07/2021

Ξεχωριστό σύστημα εμπορίας ρύπων για τα καύσιμα θέρμανσης και κίνησης, την επιβολή φόρου άνθρακα στα σύνορα με τρίτες χώρες και μία σειρά άλλων μέτρων για το Κλίμα, μεταξύ των οποίων την απαγόρευση της πώλησης καυστήρων εσωτερικής καύσης το 2035  περιλαμβάνει το νέο πακέτο μέτρων που ανακοίνωσε χθες η Κομισιόν, ένα πακέτο που έχει αντιμετωπιστεί με  επιφυλάξεις και αντιρρήσεις από χώρες-μέλη, λόγω της ανησυχίας για τις επιπτώσεις στο ενεργειακό κόστος των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων.

Το πακέτο “Fit for 55%”, όπως ονομάζεται, αυστηροποιεί την κλιματική νομοθεσία, εισάγει χαμηλότερα όρια εκπομπής ρύπων , επιβάλλει φορολόγηση στα αεροπορικά καύσιμα και επιπλέον κόστος στα ναυτιλιακά καύσιμα κλπ, επικαιροποιώντας τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς της ΕΕ προκειμένου να επιτευχθεί ο αναθεωρημένος στόχος των Βρυξελλών για μείωση των εκπομπών ρύπων κατά 55% ως το 2030, σε σχέση με τον προηγούμενο στόχο που αφορούσε σε μείωση του CO 2  κατά 40% σε σχέση με τα επίπεδα του 1990.

Περιλαμβάνει 12 νέα μέτρα και αναμένεται ότι θα χρειαστούν μήνες διαβουλεύσεων με τις 27 χώρες-μέλη για να υιοθετηθεί, ακριβώς λόγω του κόστους για τους πολίτες και τις επιχειρήσεις. Γι’ αυτό το λόγο άλλωστε, η ΕΕ συμπεριέλαβε στο πακέτο αφενός τη δημιουργία ενός νέου ταμείου που θα χρηματοδοτεί τις πιο ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού για την ενεργειακή ανακαίνιση κτιρίων και κατοικιών και αφετέρου την κλιμάκωση των ορίων μείωσης του άνθρακα ανά χώρα, ανάλογα με το ΑΕΠ της, την αφετηρία από την οποία ξεκινά κλπ.

“Είναι το έργο της γενεάς μας ….να διασφαλίσει την ευημερία όχι μόνο της δικής μας  γενεάς αλλά και των παιδιών και των παιδιών των παιδιών μας” δήλωσε η πρόεδρος της Επιτροπής Ούρσουλα Φον ντελ Λάινεν κατά την παρουσίαση του νέου πακέτου.

Από την άλλη πλευρά όμως τα νέα μέτρα αναμένεται ότι θα αυξήσουν το κόστος θέρμανσης και  κίνησης, τα αεροπορικά εισιτήρια και το συνολικό κόστος μετακίνησης.

Ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της ΕΕ και αρμόδιος για το Κλίμα Frans Timmermans, ο οποίος, σύμφωνα με διεθνή δημοσιεύματα,  πριν από λίγους μήνες εξέφραζε σοβαρές επιφυλάξεις για τις περαιτέρω επιβαρύνσεις στα καύσιμα θέρμανσης και οδικών μεταφορών παραδέχθηκε ότι η ΕΕ ζητά  πολλά από τους πολίτες της και τις βιομηχανίες, αλλά όπως είπε όλα γίνονται για καλό σκοπό.

Ας σημειωθεί ότι το μέτρο για το ξεχωριστό Μηχανισμό Εμπορίας Ρύπων στα  καύσιμα, δεν αφορά μόνον στο πετρέλαιο θέρμανσης/κίνησης ή τη βενζίνη αλλά και στο φυσικό αέριο, δηλαδή στο σύνολο των ορυκτών καυσίμων.

Αναμένεται πάντως να υπάρξει ισχυρή αντίθεση στα νέα μέτρα από πολλές βιομηχανίες που θίγονται, συμπεριλαμβανομένων των αεροπορικών εταιριών - που υφίστανται ακόμα πλήγμα του Covid-19  και των αυτοκινητοβιομηχανιών, καθώς από χώρες κυρίως της ανατολικής Ευρώπης, των οποίων η οικονομία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον άνθρακα ή το βιοτικό επίπεδο δεν αντέχει περαιτέρω ενεργειακή ακρίβεια. ‘Αλλωστε, ακόμα και σε χώρες της Δύσης, όπως η Γαλλία,  νωπός είναι  ο απόηχος από το μαζικό κύμα διαμαρτυρίας των “Κίτρινων Γιλέκων”, το οποίο είχε ως αφορμή μία αύξηση της φορολογίας στα καύσιμα.

‘Οπως δήλωσε ένας Ευρωπαίος διπλωμάτης στο πρακτορείο Reuters η επιτυχία του νέου πακέτου της ΕΕ θα εξαρτηθεί από την ικανότητά του να είναι ρεαλιστικό, κοινωνικά δίκαιο και  να μην αποσταθεροποιεί την οικονομία.  Ο στόχος πρέπει να είναι η οικονομία να πάει σε ένα νέο επίπεδο και όχι να σταματήσει.

Το πακέτο εισάγει και ορισμένα κίνητρα, όπως 10ετή μείωση/απαλλαγή από ορισμένους φόροους για εναλλακτικές δραστηριότητες χαμηλών ρύπων. Ταυτόχρονα ζητά από τις χώρες να προχωρήσουν πιο γρήγορα στην ενεργειακή ανακαίνιση των κτιρίων, θέτει φόρο άνθρακα στα σύνορα για τις εισαγωγές χάλυβα, τσιμέντου, αλουμινίου , λιπασμάτων κλπ από τρίτες χώρες καθώς και χαμηλότερα όρια εκπομπής ρύπων από τα οχήματα μέχρι την απαγόρευση της πώλησης βενζινοκίνητων και ντιζελοκίνητων οχημάτων ως το 2035.

Από το 1990  ως το 2019 η ΕΕ περιέκοψε τις εκπομπές ρύπων κατά 24%. Τώρα, με τους νέους στόχους καλείται να μειώσει το CO2  κατά 31% μέσα σε 9 χρόνια, αναφέρει το BBC.

Συναφείς αναρτήσεις
Oι χρεώσεις δικτύων, οι φόροι και οι εισφορές στους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος φαίνεται πως μπαίνουν στο στόχαστρο της νέας ...
  Τέλος στην προοπτική δημιουργίας νέων προτύπων για τις συμβάσεις ΡΡΑ βάζει ο Ευρωπαίος Ρυθμιστής (ACΕR), στον οποίο η Κομισιόν ...
  Μέτρα, το ταχύτερο δυνατόν, για να μειωθεί το υψηλό κόστος ενέργειας και των πρώτων υλών ζητά η βιομηχανία, όπως ...
“Κόκκινη κάρτα” στην πρόταση του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας για ενεργοποίηση του ειδικού μηχανισμού αντιστάθμισης των αυξήσεων των τιμών χονδρικής του ...
Τον Απόστολο Τζιτζικώστα προτείνει η κυβέρνηση για Επίτροπο στην Ε.Ε., εκ μέρους της χώρας μας. Αυτό ανακοίνωσε ο κυβερνητικός ...
Συνθήκες άνισου ανταγωνισμού για την ελληνική βιομηχανία δημιουργεί το υψηλό ενεργειακό κόστος και οι καθυστερήσεις στην παροχή των διαφόρων ...
Δεύτερη θητεία στην προεδρία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, αφού οι Πράσινοι βουλευτές συμφώνησαν να την υποστηρίξουν, μετά ...
Το πλήγμα που δέχεται η ανταγωνιστικότητα της ελληνικής βιομηχανίας λόγω του υψηλού ενεργειακού κόστους και των “κουτσουρεμένων”, όπως τα ...
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε σήμερα ότι ανοίγει το δρόμο για την έναρξη διαδικασίας περί υπερβολικού ελλείμματος κατά επτά κρατών-μελών, ...
 
 
Στην ανάγκη υιοθέτησης μίας νέας προσέγγισης στη χορήγηση όρων πρόσβασης στο ηλεκτρικό δίκτυο για τα νέα έργα ΑΠΕ, λόγω του επενδυτικού ενδιαφέροντος, αναφέρθηκε ...
Η Eldorado Gold Corporation δημοσίευσε σήμερα τα οικονομικά και επιχειρησιακά αποτελέσματα της εταιρείας για το τρίτο τρίμηνο του 2024. Τα κυριότερα γεγονότα τρίτου ...
Σε μείωση 5,9% στο πράσινο τιμολόγιο για το μήνα Νοέμβριο, όπου και η συντριπτική πλειοψηφία των καταναλωτών, προχωρά η ΔΕΗ, με τη χρέωση να ...
  Ενα νέο αιολικό πάρκο στη Ρουμανία άρχισε να κατασκευάζει η ΔΕΗ,  διευρύνοντας σταθερά το πράσινο χαρτοφυλάκιό της στη χώρα. Πρόκειται για πάρκο Deleni, ισχύος ...
Το πλαίσιο Εφαρμογής των Συμβάσεων Δυναμικής Τιμολόγησης ηλεκτρικής ενέργειας έθεσε η ΡΑΑΕΥ, ανοίγοντας το δρόμο για την εφαρμογή και στη χώρα μας των ...
Στη διαχείριση της νέας πραγματικότητας που φέρνει η υψηλή διείσδυση ΑΠΕ, η οποία πλέον φτάνει το 60% στο εγχώριο ενεργειακό μείγμα, εστίασε κατά ...
Σε μια περίοδο διεθνούς αβεβαιότητας και πληθωριστικών πιέσεων, και με γνώμονα την προστασία των καταναλωτών από το υψηλό κόστος ενέργειας, ο ΗΡΩΝ μειώνει ...
Ο ΔΕΔΔΗΕ υπενθυμίζει ότι για τους πελάτες που εφαρμόζεται οικιακό τιμολόγιο με χρονοχρέωση (μειωμένο νυχτερινό) τμηματικού ωραρίου θα ισχύσει και φέτος, όπως κάθε ...
Η Υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κυρία Αλεξάνδρα Σδούκου, συμμετείχε, εκπροσωπώντας τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Θόδωρο Σκυλακάκη, στην Υπουργική Διάσκεψη της Πρωτοβουλίας ...
Mνημόνιο Κατανόησης υπέγραψαν ο ΔΕΣΦΑ, ο ICGB, ο φορέας που διαχειρίζεται τον ελληνο-βουλγαρικό αγωγό (IGB) και οι Διαχειριστές Μεταφοράς Αερίου 8 ακόμα χωρών ...
Aλλαγές από τον Ιανουάριο του 2025 στον τρόπο λειτουργίας της Αγοράς Επόμενης Ημέρας και της Ενδοημερήσιας  Αγοράς εισηγείται το Χρηματιστήριο Ενέργειας (ΕΧΕ), καθώς ...
Ο ΔΕΔΔΗΕ προσηλωμένος στο στόχο του πελατοκεντρικού χαρακτήρα λειτουργίας του και της ψηφιοποίησης όλων των λειτουργιών του, ανακοινώνει ότι από τη Δευτέρα 4 ...