Εντός του Οκτωβρίου αναμένεται να προκηρυχθούν από τον ΑΔΜΗΕ οι διαγωνισμοί για το τελευταίο σκέλος της διασύνδεσης των Κυκλάδων με στόχο την ολοκλήρωση της διαγωνιστικής διαδικασίας εντός του έτους, ενώ ξεκινά το έργο της υποβρύχιας διασύνδεση Νάξου- Σαντορίνης, συνολικού προϋπολογισμού της τάξης των 128 εκατ. ευρώ.
Μάλιστα πρόσφατα ανακηρύχθηκε η κοινοπραξία Damco Energy(όμιλος Κοπελούζου) με την κινεζική Xian Electric Engineering, ως ανάδοχος για την κατασκευή του υποσταθμού της Σαντορίνης, έργου της τάξης των 28-30 εκατ. ευρώ, ενώ τον Αύγουστο είχε ανακηρυχθεί η ολοκλήρωση του διαγωνισμού για το καλωδιακό τμήμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης Σαντορίνης-Νάξου με προσωρινό ανάδοχο του πρότζεκτ, αρχικού προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ, την εταιρία HellenicCables, η οποία μειοδότησε με προσφερόμενο τίμημα 79,5 εκατ. ευρώ.
Η τέταρτη και τελευταία φάση διασύνδεσης των Κυκλάδων, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2024 αφορά στη διασύνδεση Σαντορίνης, Φολεγάνδρου, Μήλου και Σερίφου. Το έργο εξασφαλίζει την άμεση σύνδεση των νησιών αυτών με το ηπειρωτικό σύστημα, ενώ έμμεσα θα διασυνδεθούν έξι ακόμη νησιά: Ανάφη, Κίμωλος, Σίκινος, Σίφνος, Κύθνος και Θηρασιά.
Ο συνολικός προϋπολογισμός τουέργου ανέρχεται σε 408 εκατ. ευρώ. Μάλιστα, η διασύνδεση των Νότιων &Δυτικών Κυκλάδων έχει ενταχθεί στο Ταμείο Ανάκαμψης για χρηματοδότηση ύψους 165 εκατ. ευρώ, καθώς η ολοκλήρωσή του θα συμβάλλει άμεσα στο ενεργειακό πρασίνισμα των νησιών, που σήμερα ηλεκτροδοτούνται από πετρελαϊκές μονάδες.
Το «πράσινο» πρόσημο των έργων του ΑΔΜΗΕ στις Κυκλάδες είναι ήδη εμφανές, καθώς από το 2018 που ολοκληρώθηκε η πρώτη διασύνδεση, έσβησαν τρεις πετρελαϊκοί σταθμοί παραγωγής σε Σύρο, Πάρο και Μύκονο. Συνολικά, έχουν υλοποιηθεί επενδύσεις 440 εκατ. ευρώ έως σήμερα, με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης και έχουν διασυνδεθεί πέντε νησιά του συμπλέγματος των Κυκλάδων.
Ηνέα διασύνδεση, Σαντορίνη, Φολέγανδρος, Μήλος και Σέριφος πέραν της ενεργειακής ασφάλειας, οδηγεί στην απόσυρση δύο ακόμη τοπικών πετρελαϊκών σταθμοί, στη Σαντορίνη και τη Μήλο, συμβάλλοντας στη μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα κατά 120.000 τόνους σε ετήσια βάση.
Το σβήσιμο των πετρελαϊκών μονάδων θα σημάνει περαιτέρω εξοικονόμηση στις χρεώσεις Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ) που επιβαρύνουν όλους τους καταναλωτές της χώρας για την ηλεκτροπαραγωγή στα μη διασυνδεδεμένα νησιά. Μέχρι στιγμής, από τις τρεις πρώτες φάσεις της διασύνδεσης των Κυκλάδων επιτυγχάνεται εξοικονόμηση 90 εκατ. ευρώ ετησίως, με τα οικονομικά οφέλη να υπολογίζεται από τον ΑΔΜΗΕ ότι θα μεγιστοποιηθούν το 2029, όταν πλέον θα διασυνδεθούν σχεδόν όλα τα νησιά του Αιγαίου, μειώνοντας τις χρεώσεις ΥΚΩ κατά 800 εκατ. ευρώ ετησίως.
Ας σημειωθεί ότι οι ΥΚΩ καλύπτουν τη διαφορά κόστους παραγωγής ηλεκτρισμού μεταξύ του ηπειρωτικού συστήματος και της ακριβότερης τοπικής παραγωγής στα μη διασυνδεδεμένα νησιά.
Για τη διασύνδεση των τεσσάρων νησιών, θα χρησιμοποιηθούν θαλάσσια και χερσαία καλωδιακά κυκλώματα συνολικού μήκους 370 χλμ.,τέσσερις υποσταθμοί Υψηλής Τάσης τελευταίας τεχνολογίας και μία μονάδα δυναμικής αντιστάθμισης αέργου ισχύος στη Σαντορίνη.
Τις τεχνικές προκλήσεις της διασύνδεσης εντείνουντο ιδιαίτερο ανάγλυφο του βυθού και η υψηλή αλιευτική δραστηριότητα.