Eπισπεύεδεται η κατασκευή της δεύτερης γραμμής διασύνδεσης των ηλεκτρικών συστημάτων Ελλάδος - Βουλγαρία, καθώς ο ΑΔΜΗΕ αναμένεται να δημοσιεύσει εντός των επόμενων ημερών την προκήρυξη του διαγωνισμού για το ελληνικό τμήμα της γραμμής μεταφοράς Ν. Σάντα – Maritsa East, 400 ΚV
Το βουλγαρικό τμήμα, που είναι και το μεγαλύτερο σε μήκος, ξεκίνησε να κατασκευάζεται τον Μάρτιο 2020. Το έργο, το οποίο εντάσσεται στην πολιτική της ΕΕ για τη διασύνδεση των ευρωπαϊκών δικτύων ηλεκτρισμού θα ενισχύσει την υφιστάμενη ηλεκτρική σύνδεση των δύο χωρών, που σήμερα εξυπηρετείται από τη γραμμή μεταξύ του ΚΥΤ Θεσσαλονίκης και του Blagoevgrad στη Βουλγαρία.
Η νέα γραμμή Ν. Σάντα – Maritsa προγραμματίζεται να τεθεί σ λειτουργία στα μέσα του 2022, περίπου ένα εξάμηνο νωρίτερα από την αρχική πρόβλεψη για έναρξη λειτουργίας στις αρχές του 2023.
Συνολικά το μήκος της εναέριας γραμμής Ν. Σάντα – Maritsa East έχει φθάνει περίπου στα 151 χλμ., εκ των οποίων 30 χλμ. στην Ελλάδα και τα υπόλοιπα 121 χλμ. στη Βουλγαρία. Η ονομαστική μεταφορική ικανότητα της διασύνδεσης ανέρχεται σε 2.000 MVA.
Το έργο έχει περιληφθεί στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (TYNDP) του ENTSO-E από το 2012 και αποτελεί υποέργο του cluster 142:CSE4, το οποίο προβλέπει τρεις ακόμα Γραμμές Μεταφοράς 400 kV εντός της Βουλγαρίας με κοινό σημείο τον Υποσταθμό Maritsa East 1. Επίσης, συμπεριλαμβάνεται στον κατάλογο των Έργων Κοινού Ενδιαφέροντος (PCI) της Ε.Ε., στις Διασυνδέσεις ηλεκτρικής ενέργειας Βορρά-Νότου στην κεντροανατολική και νοτιοανατολική Ευρώπη), ως αναπόσπαστο τμήμα του ευρύτερου αντίστοιχου cluster για τα προαναφερθέντα έργα PCI 3.7.
Η λειτουργία της νέας γραμμής αυξάνει το μεταφορικό δυναμικό ηλεκτρικής ενέργειας στα σύνορα των δύο χωρών σε 800 MW για την κατεύθυνση από την Ελλάδα προς τη Βουλγαρία και σε 1.350 MW για την κατεύθυνση από τη Βουλγαρία προς την Ελλάδα.
Η ολοκλήρωσή τους αναμένεται να συμβάλλει στην ευστάθεια και στην επάρκεια τροφοδοσία των περιφερειακών αγορών της ΝΑ Ευρώπης και ως ένα βαθμό της κεντρικής Ευρώπης, ενισχύοντας την ενσωμάτωση της εγχώριας αγοράς ηλεκτρισμού στην ενιαία ευρωπαϊκή.
Ας σημειωθεί ότι τον Μάιο έγινε το πρώτο βήμα σύζευξης (coupling) της ελληνικής και της βουλγαρικής Αγοράς Επόμενης Ημέρας και η νέα γραμμή θα σημάνει το δεύτερο στάδιο στην διαδικασία σύζευξης με τη Βουλγαρία. Το coupling οδηγεί σε σύγκλιση τιμών μεταξύ των συζευγμένων εθνικών αγορών ηλεκτρικής ενέργειας και διευκολύνει το δισυνοριακό εμπόριο.
Η ελληνική χονδρεμπορική αγορά έχει συζευχθεί και με την αντίστοιχη ιταλική αγορά.