Ευθεία επίθεση κατά του ΔΕΣΦΑ εξαπέλυσε χθες ο πρόεδρος της ΡΑΕ κ. Θανάσης Δαγούμας με αφορμή τόσο το σχέδιο για την αποθήκη αερίου στην Καβάλα όσο και για ορισμένες παραμέτρους της συνεργασίας του ΔΕΣΦΑ με τη Gastrade, για το πρότζεκτ του πλωτού τερματικού στην Αλεξανδρούπολη. Χωρίς να κατονομάσει τον ΔΕΣΦΑ μίλησε ακόμα και για αποικιοκρατία, ενώ προανήγγειλε τον λογιαστικό διαχωρισμό των δραστηριοτήτων του Διαχειριστή, μεταξύ ρυθμιζόμενων και μη ρυθμιζόμενων δραστηριοτήτων που θα ολοκληρωθεί σε 18 μήνες. Φαίνεται μάλιστα ότι η ΡΑΕ ζήτησε τον διαχωρισμό προκειμένου να δώσει την έγκριση συμμετοχής του ΔΕΣΦΑ στο πρότζεκτ του FSRU.
Κύκλοι του ΔΕΣΦΑ χαρακτήρισαν πάντως ακατανόητη την επίθεση, που έπεσε “ως κεραυνός εν αιθρία”, αναφέρθηκαν σε μελέτες από ανεξάρτητη βρετανική εξειδικευμένη εταιρία, που έτρεξε 9 σενάρια με πέντε υποπεριπτώσεις το καθένα και άφησαν να εννοηθεί ότι ο Διαχειριστής πρότεινε επενδύσεις της τάξης των 400 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση και την επέκταση του συστήματος προκειμένου να εξυπηρετηθεί και το έργο της Καβάλας
Σύμφωνα με τις δηλώσεις του κ. Δαγούμα, όμως, ο ΔΕΣΦΑ πρότεινε την κατασκευή ενός δεύτερου αγωγού, κόστους σχεδόν 1 δισ. ευρώ και μεταφορικής ικανότητας περίπου 12 bcm ετησίως - σχεδόν όσο ο υφιστάμενος κεντρικός αγωγός που έρχεται από τα ελληνο-βουλγαρικά σύνορα-, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί για την αποθήκη αερίου της Καβάλας
“Εχω δύο παιδιά. Τι θα πω στα παιδιά μου, όταν μεγαλώσουν. Αυτός ο διπλός αγωγός δεν χρειάζεται και γι΄αυτό δεν υπογράφηκε ούτε από εμένα, ούτε από άλλο στέλεχος της ολομέλειας της ΡΑΕ” δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Δσγούμας, αιτιολογώντας την απόρριψη του σχεδίου του ΔΕΣΦΑ. Όπως τόνισε το έργο αυτό αν κατασκευαζόταν θα κόστιζε περί το 1 δισ. ευρώ στους Ελληνες καταναλωτές, χρήματα, που όπως είπε, δεν χρειάζεται να δαπανηθούν, καθώς για την εξυπηρέτηση της αποθήκης αερίου θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί άλλο πολύ μικρότερο σύστημα
Μετά την απόρριψη του εν λόγω πρότζεκτ, καθ’ υπόδειξη της ΡΑΕ ο ΔΕΣΦΑ κατέθεσε την προηγούμενη εβδομάδα σχέδιο για μικρότερο αγωγό - το κόστος υπολογίζεται σε περίπου 100 εκατ. ευρώ.
“Δεν είμαστε αποικία….Δεν θα εγκρίνουμε έργα που δεν χρειάζονται. Δεν υπάρχει περίπτωση να γίνει δεύτερος (μεγάλος) αγωγός” δήλωσε ο κ. Δαγούμας, ανακοινώνοντας παράλληλα ότι το δεύτερο σχέδιο του ΔΕΣΦΑ με τον ¨μικρό αγωγό” θα συζητηθεί την Πέμπτη στην ολομέλεια της ΡΑΕ.
Ιδιαίτερα επικιριτικός ήταν και για την πρόταση του ΔΕΣΦΑ όσον αφορά στη συνεργασία με τη Gaztrade. Από τις δηλώσεις του κ. Δαγούμα προκύπτει ότι η ΡΑΕ δεν αποδέχθηκε το αρχικό σχέδιο του Διαχειριστή, ζητώντας να προηγηθεί διαχωρισμός των δραστηριοτήτων του σε ρυθμιζόμενες και μη, “Δαπάνες που δεν τεκμηριώνονται θα κόβονται” δήλωσε χαρακτηριστικά ο κ. Δαγούμας, προσθέτοντας ότι “Το WACC εφόσον δεν είμαστε αποικία θα πρέπει να είναι τεκμηριωμένο. Τα premium δίνονται όταν η σχέση κόστους/οφέλους είναι υπέρ του καταναλωτή” δήλωσε.
Ας σημειωθεί ότι το WACC - απόδοση κεφαλαίου- υπολογίζεται επί της ρυθμιζόμενης περιουσιακής βάσης των Διαχειριστών, δηλαδή του ΔΕΣΦΑ, του ΑΔΜΗΕ και του ΔΕΔΔΗΕ.
Για την αποθήκη φυσικού αερίου της Καβάλας - την οποία επιχειρεί να αξιοποιήσει το ΤΑΙΠΕΔ - ο κ. Δαγούμας κατηγόρησε τον ΔΕΣΦΑ και για καθυστερήσεις όσον αφορά στην υποβολή των προτάσεών του προς τη Ρυθμιστική Αρχή, με αποτέλεσμα να καθυστερούν και τα σχέδια του ΤΑΙΠΕΔ.